Beginner wil leren - welke aankoop?

Alesis Andromeda, Buchla modular of een Roland Jupiter 8. Maar een Oberheim 4 voice is ook een goed alternatief.

En brz wil hetzelfde doen! Geweldig! Ik zal z'n adres doorsturen, dan kan je ze gaan afhalen!

On topic:
De Alesis Andromeda, Buchla modular, Roland Jupiter 8 en Oberheim 4 vallen hoogstwaarschijnlijk niet binnen het budget van klinkske; en lijken me in het algemeen geen goede aanraders voor elke beginner.

volgens mij de TS al een synth in huis... Minibrute las ik volgens mij..

Lijkt me toch niet echt lekker.. geen geheugen voor je patches...

Ik heb sinds 2007 enorm veel geleerd, maar het is een feit dat ik maar een zoutkorrel ben op dit forum. Ik ben snel afgeleid door geluiden... Dan blijf je maar knoppen draaien ipv iets te bouwen :)
Ik haal meer uit vst's met presets dan uit de Brute, maar dat komt volgende winter wel goed hoop ik. Ik zou duidelijk opnieuw aan R Papen zijn boek en dvd's moeten beginnen...
Vroeger wou ik keys kunnen spelen, heb ondertussen de indruk dat dit niet nodig is (ja ik ga hier wat gezeur oogsten haha)
midi noten in een daw en arpeggio's doen al veel, bovendien gaat 't om een geluid en niet om een muzikant te worden voor me. Ik ben snel toe aan een nieuw project en het leren is zoveel tijdrovender dan gewoon op goed geluk wat knoeien. Nogthans kijk ik erg veel tutorials (ook betalend) - veel teveel zelfs, ik zou meer willen 'maken' ipv leren maar loop telkens vast... maar de progressie is vreselijk, tja ik ben vast niet getalenteerd genoeg :gaap:

Trouwens, ik zou heel graag eens op bezoek gaan bij een diehard die me toont hoe je met wat analoogs en een daw (of zonder) vanaf scratch een EBM of newave track bouwt. Liefst met een XOX of tb303
Midi syncen, filters, resamplen, the works. Ik weet het, de berg is enorm en ik sta in het dal.

Ivm geluiden in het hoofd: ik hoor eerder iets in een track en wil dat dan ook evenaren maar dat lukt me zelfs niet als ik de tutorial nadoe met dezelfde software (had ik ooit eens, ja wel)
Langs de andere kant, perfectie nastreven is dodelijk voor de vooruitgang, dat is ook een probleem van me. vastlopen op één aspect, op zoek gaan, en na uren later af te sluiten met een slecht gevoel, omdat ik niks fijn gedaan heb: iets gemaakt waar ik tevreden over ben (op dat moment)

@Klinske

Alsof ik het zelf geschreven had kunnen hebben
Heel herkenbaar dus.
Ik kijk ook veel tutorials. Nu vind ik dat ook gewoon leuk, maar er zit maar een beperkt aantal uur in een dag en dan ben op een zeker moment meer tijd aan het kijken naar tuts ipv maken.

Ik bouw soms ook dingen na aan de hand van een tutorial. Dat lukt me op zich wel, maar is natuurlijk niet creatief. Het idee is om daar technieken te leren en die weer elders toe te passen.

Soms probeer ik ook een (stukje) van een nummer na te maken. Lukt ook wel in zekere mate, maar weer geen eigen nummer.

Als ik dan begin aan een track dan ben ik niet snel tevreden. Zit ik rustige dagen te pielen aan een paar maatjes. Zo staan er nu 3 tracks in de steigers, die waarschijnlijk nooit meer af komen. Klinken daar best aardig, maar ben ik dan alweer zolang mee bezig geweest (maanden) dat ik er weer even genoeg van heb.

Enfin het is mijn werk niet, het is maar hobby en zo blijf je leuk bezig.... ;-)

Paul

Ik zou ook even willen reageren..

Zelf ben ik ook al aan het modderen sinds 10 jaar met lanngggee tusenposes dat ik mijn gear de deur uit heb geschopt en na een paar jaar de verleiding weer niet kon weerstaan om een synth te kopen.
Ook altijd meer tijd kwijt aan het kijken naar tuoriials enz.
Ik had tot een goed jaar geleden altijd het idee dat ik met de muis intekenen in de sequencer ooit een lekkere groove en melodie zou moeten kunnen maken.
Tot ik 2 jaar geleden een digitale piano heb gekocht en met synthesia de klassieke muziek ging spelen die in de software waren bijgeleverd, verder nog een hoop klassieke midi,s gedownload zoals Beethoven vivaldie en meer.
Dit heeft voor goed mijn kijk op muziek verandert.
Nu speel ik dagelijks op de keys en heb ontdekt dat de akkoorden en de progressies die ik met klassieke muziek speel gewoon allemaal te gebruiken zijn in mijn eigen projecten.
Mijn oren zijn wonderbaarlijk genoeg getraind om binnen no time een melodie na te spelen.
Door mijn enthousiasme heb ik 2 maanden geleden een roland fantom G 8 gekocht en ben hiermee verder aan het leren.
Niks meer intekenen maar zelf inspelen met de metronoom.
Het gaat echt steeds beter en ik krijg nu ook steeds meer vertrouwen in het maken en naspelen van muziek.
Verder heb ik nog een mopho op de line in van de fantom om de synthpop ook een beetje te kunnen coveren

Mensen die al jaren pielen maar er niks uitkrijgen kunnen misschien beter kijken naar methoden voor persoonlijke effectiviteit in plaats van synthese theorie. Dit is absoluut niet lullig bedoeld, want het zal echt helpen als je leert hoe je doelen moet stellen en hoe je deze doelen ook haalt. Onderdeel hiervan kan overigens prima een stuk theorie zijn, maar het belangrijkste is dat je in een flow terecht komt waardoor je op een gegeven moment uit kunt stijgen boven het niveau pielen en aan knoppen draaien totdat je je geluid kapot hebt gedraaid of je het riedeltje niet meer aan kunt horen. Dit klinkt heel anti-creatief, maar je zult merken dat gestructureerd en doelgericht werken echt zijn vruchten af zal werpen. Overigens trap ik zelf ook nog steeds vaak zat in de genoemde valkuil, maar ik probeer mezelf er zo snel mogelijk uit te trekken als ik het merk; track afmaken als het nog goed voelt of wegmikken als het nergens naartoe gaat. En zoveel mogelijk te voorkomen dat je 4 avonden aan hetzelfde loopje loopt te punniken terwijl de eerste opzet eigenlijk gewoon goed was.

Mensen die al jaren pielen maar er niks uitkrijgen kunnen misschien beter kijken naar methoden voor persoonlijke effectiviteit in plaats van synthese theorie. Dit is absoluut niet lullig bedoeld, want het zal echt helpen als je leert hoe je doelen moet stellen en hoe je deze doelen ook haalt. Onderdeel hiervan kan overigens prima een stuk theorie zijn, maar het belangrijkste is dat je in een flow terecht komt waardoor je op een gegeven moment uit kunt stijgen boven het niveau pielen en aan knoppen draaien totdat je je geluid kapot hebt gedraaid of je het riedeltje niet meer aan kunt horen. Dit klinkt heel anti-creatief, maar je zult merken dat gestructureerd en doelgericht werken echt zijn vruchten af zal werpen. Overigens trap ik zelf ook nog steeds vaak zat in de genoemde valkuil, maar ik probeer mezelf er zo snel mogelijk uit te trekken als ik het merk; track afmaken als het nog goed voelt of wegmikken als het nergens naartoe gaat. En zoveel mogelijk te voorkomen dat je 4 avonden aan hetzelfde loopje loopt te punniken terwijl de eerste opzet eigenlijk gewoon goed was.

Helemaal mee eens.

Wat jij nu beschrijft is eigenlijk precies wat ik bedoelde te zeggen.
Theorie en muzikale kennis zijn gewoon onmisbaar om een goede song te bouwen.
Tenzij je iets in de techno genre maakt ofzo, maar dan nog zou het je enorm kunnen helpen.
Wat ik nu inplaats van knoppen draaien doe is toonladders 1000 keer opnieuw oefenen met de akkoorden en omkeringen. totdat ik niet meer hoef na te denken welke toets ik moet aanslaan.
Het gaat bijna vanzelf op den duur.
Het vergt wel veel doorzettingsvermogen maar het resultaat is veel meer plezier en kwaliteit van je muziek wat iedereen toch wil bereiken.

Ook het idee dat het met de ene synth niet zou lukken, dus koop ik een betere,duurdere,mooiere is niet altijd waar.
Leer eerst eens die ene synth tot op de bodem te beheersen. Je zult zien dat je de toen minderwaardige synth ook meer gaat waarderen.
Het is ook niet ALLEEN het geluid van je synth maar de combinatie hoe jij er muziek uit weet te halen.

Dit is hoe ik erover denk, wellicht dat andere er een ander idee over hebben.

roland sh-201?

Als je iets nieuw koopt is het zodra je de winkel uit loopt 2ehands. 2ehands dingen die je koopt blijven 2ehands. Als je dus iets geeft om waardevastheid moet je nooit iets nieuws kopen.

Deze uitspraak heeft me SERIEUS doen inzien dat tweedehands kopen vaak beter is dan nieuwe synths te kopen! Bedankt voor deze wijze levensles! (serieus)

Absoluut, zelfde verhaal met fotografiespullen. Nieuw kopen = duur kopen. Al heeft het natuurlijk wel voordelen ook, zoals garantie, een maagdelijk nieuw product waar nog nooit iemand met zijn pisvingers aan heeft gezeten, de kick van het 'unboxen'. Je moet jezelf dan afvragen of je dat het waardeverschil waard vindt...

Er zijn ondertussen al een berg synths gevolgd na de minibrute (die ik eigenlijk niet zo geweldig vind klinken)
Ik ga geen lijst geven want ik schaam me voor de mega GAS waar ik mee zat maar ik heb nu zoveel in huis dat het nu aan het mannetje ligt en zeker niet meer aan het speelgoed.

Nu moet ik mezelf forceren om me toe te leggen op een beetje theorie zodat ik wat akkoorden ken (vind ik zelf) en wat handzetting oefenen (ik heb er software voor die zou helpen) - afwisselen met de dark time naar al mijn speelgoed voeren om te zien wat er gebeurt en als ik een fijn geluid heb, opnemen en er keihard mee aan de slag om 'iets' te maken, al is het maar omdat ik dan het gevoel heb dat het niet zuiver tijdverlies was (ookal is het fijn tijdverlies)

Ik moet ook eens gaan begrijpen hoe ik best wat structuur inzicht krijg zodat een 'song' live knoeien niet 12 minuten nergens heen gaat maar herkenbare basis structuur heeft (hoewel muziek die ik fijn vind vaak eigenlijk zelf niet eens zoveel structuur heeft)

Ik denk nu even aan fuck buttons - totaal chaos (of net niet)

12 minuten knoeien is een prima idee voor een liedje. Alles opnemen, achteraf opknippen en reduceren.

Ja dat is onderdaad ook nog een optie :)
Maar dan moet ik weer aan de slag met de muis en heb ik ook nog extra opname mogelijkheden nodig (een octopre of een ada)
Het is even genoeg geweest qua uitgaven… Bovendien krijg ik een dip als ik aan software denk.
Misschien, als maschine 2 niet teveel verschilt van de eerste versie qua software doen ik iets met maschine. Ableton vind ik zo vreselijk hands off

Er zijn ondertussen al een berg synths gevolgd na de minibrute (die ik eigenlijk niet zo geweldig vind klinken)
Ik ga geen lijst geven want ik schaam me voor de mega GAS waar ik mee zat maar ik heb nu zoveel in huis dat het nu aan het mannetje ligt en zeker niet meer aan het speelgoed.

Schaam je niet, ben wel benieuwd wat je allemaal verzameld hebt op je GASspree :)

Back