Wat zijn de betekenissen van de diverse Roland producten uit de jaren '70 en '80

Een JX-10P bestaat niet. Er is een JX-3P en een JX-8P; beide met de P van Preset, vanwege de 32 of 8x4 presetknoppen met bijschriften op het bedieningspaneel. De JX-10 heeft géén P als toevoeging, omdat hij 8x8 geheugentoetsen zonder bijschriften heeft.

Ahum, dat is al eens uitgelegd: de MKS-serie is bedacht als Midi-Keyboard-System: Een netwerk aan MKS-modules dat aangestuurd kan worden door een Roland MKB (MidiKeyBoard) controller, MSQ (MidiSeQuencer), of MC sequencer (MusicController).

En dat is dan de waarheid?volgens mij weet niemand het zeker.

Het kan ook nog betekenen MKS MemoryKeyStorage.

module midi en synthesizer worden al gebruikt in "MKS-50 midi synthsizer module". deze woorden zijn het eigenlijk niet lijkt mij.

Laatst gewijzigd:
Een JX-10P bestaat niet. Er is een JX-3P en een JX-8P; beide met de P van Preset, vanwege de 32 of 8x4 presetknoppen met bijschriften op het bedieningspaneel. De JX-10 heeft géén P als toevoeging, omdat hij 8x8 geheugentoetsen zonder bijschriften heeft.

Of met de P van Programmable, omdat - als je het heel oppervlakkig bekijkt - het lijkt alsof deze niet programmeerbaar zijn (slechts enkele sliders).

De Juno en Jupiter hadden ook al presets maar vermelden expliciet op het frontpaneel "Programmable Polyphonic Synthesizer". Toch zat daar geen P in de naam ;)

De JX3P is sowieso qua uiterlijk een vreemde synth in de bijt.

Of met de P van Programmable, omdat - als je het heel oppervlakkig bekijkt - het lijkt alsof deze niet programmeerbaar zijn (slechts enkele sliders).

Als het om programmeerbaarheid gaat, heeft de JX-10 veel meer mogelijkheden. Waarom de 10 dan geen P in de naam heeft zal dan toch slaan op het veld met presetknoppen op de 3 en 8.

Wat de Roland EF-303 betreft: het ligt voor de hand dat EF voor Effect zou staan.

ps. MC staat voor MicroComposer.

de p staat voor vaste presets dat heeft de 10 niet daar kan je alle keys zelf in vullen.

Dat van Rhodes lijkt me niet aannemelijk. De Roland RD-serie bestond al ver voor de overname van de firma Rhodes.

@Dre: jouw uitleg over de P lijkt mij het duidelijkst.

Roland Digital ligt voor de hand, omdat het ook zo vermeld staat. De RD is een stage piano, waarbij de R misschien ook kan refereren naar Road?

Nuja bij de JX-3P is het natuurlijk heel logisch waar de P voor staat en ook de 3 want het is 3 x P voor Programmable Preset Polyphonic dat staat er zelfs met koeiletters op de synth

en de 8P is natuurlijk 8 stemmig Polyphonic (dat staat er ook gewoon onder)

jongens jongens jongens toch

Is een jx-10 tien stemmig polyphone ?

Zestien (dubbele JX-8P). JX-16(P) was dus op zich logischer geweest. Maar in Japan is 10 (en 10000) voor zover ik weet een nummer dat de top, het "super" in de "super JX" aanduidt. Van Technics had je zo ook de zeldzame 10000 reeks wat destijds hun supertop was.

ik dacht altijd dat hij 12 was.

jx-8p is 6 stemmig.

Back