Wat dien ik in mijn studio te hebben staan ?

cykiq

Stamgast
Hier even , een misschien heel domme, vraag.

Ben jarenlang aan het draaien met vinyl geweest :dj: ,
en wil nu mijn "studio" (dwz draai-hok) uitbreiden,
en me gaan verdiepen in het zelf maken van tracks.
Ik deed dit voorheen met trackers op de pc, zoals FT2, Modplugtracker
en een tijdje Fruity Loops.

Nu heb ik een Roland MC-505 aangeschaft,
Ik ga van de week nog een Juno 2 kopen.
Ik weet dat deze absolutt niet mag ontbreken qua
voor mij "nostalgische"geluiden :)

maar nu is mijn vraag; wat heb ik zoal nog meer nodig om
gewone basic stevige house / hardcore te kunnen maken?

Als iemand me hiermee kan helpen, heel graag

Bij voorbaat dank,

Cyrill

kijk eens of je hammerhead kunt vinden daarmee kun je je eigen drum loops mee maken lekker simpel maar heel doeltreffend

ik maak geen house o.i.d maar ik gebruik mijn geluidskaart en soundfonts daarmee kun je een hoop maken ik heb zelf cakewalk home studio - edit - GEEN WAREZ OP DIT FORUM AUB!!
suc6

Last edited by a moderator:
hammerhead ken ik wel,

bedoelde eigenlijk, wat heb ik zoal nog meer nodig qua hardware
in een beginnende studio.

Thanx anyway :)

Mengtafel,speakers aktief/passief,kabels,sequenser,synth,s e.t.c. en tijd.;)

Origineel geplaatst door marcuuu

tijd is een vereiste weet je ook dat je HH patches kunt downen hebbie alle drum computers bij elkaar en een paar acoesticshe kits

Koop een tweede hand nordrack 1 voor weinig ... knoppen en coole bassen :)

Origineel geplaatst door marcuuu

ok mengtafel heb ik,
speakers kabels ed ook no problem

maar nu:

wat voor sequencer
wat voor synth (behalve die juno 2)
wat is een nordrack ?? :p
en wat zijn die etcetera's ?

:okdan:

thanx so far

Origineel geplaatst door Jedee
ik maak geen house o.i.d maar ik gebruik mijn geluidskaart en soundfonts daarmee kun je een hoop maken ik heb zelf cakewalk home studio (kijk maar op K@Z&&)

Ik kan je geen PB sturen, dan maar zo.

Niet lullig bedoeld of zo, maar lijkt me dat een paar hoofdletters, punten en komma's wat prettiger leest voor ons. :)
En iedereen weet wel wat Kazaa is enzo maar laat de illegale software buiten het forum joh, daar heb je mee ingestemd bij het aanmelden als lid van de site.

Maar cykiq,

Je kunt ook jezelf helpen door eens op je gemakkie te zoeken op het forum. Over jouw vragen zijn al heel wat (zinnige) dingen gezegd en zelfs kan je dingen vinden waar je zelf nooit aan gedacht had.

Je moet gewoon je MC-505 helemaal uit gaan spitten en dan kom je erachter wat je interresant vind. Zijn geluiden, de manier van sequencen, de drums, filters....
Daarna kun je besluiten wat het verstandigst is om erbij aan te schaffen. Van alle grooveboxen (yamaha, roland of wat dan ook) kun je echt goed leren wat je belangrijk vind.

En niet te vergeten, een koffiezetter! (niet op je synths zetten)

Verder sluit ik me aan bij meneer busca.

:koffie:

En wel een senseo.

Nee maar ik denk dat je niet echt zo'n uitgebreide setup nodig hebt, wat belangrijk is als dj ("draaihok'').
Gewoon een stevige synth (nordlead modular "besturings programma op de pc" of een viruss B tweedehands niet duur / 8 a 900 euro's) En een krachtige pc aangezien er leuke programma's bestaan, bijgestaan door twee beeldschermen.
Twee actieve monitors van minstens 150 watt, zodat je ze niet al te snel opblaast, waardoor je echt mee kunt stampen om de feeling te krijgen. En een goeie mixer zodat je de tering herrie nog kunt onderscheiden waardoor de bass en de basskick nog volop aanwezig zijn. Vervolgens zet je hem op een plaat, en neem je hem mee naar je draaiplaats.
Wat ook leuk is is een lp brander. Ik weet niet of die betaalbaar zijn, denk het wel.
Al bij al heb je denk ik niet zo veel synths en ook niet zo'n grote mixer nodig, want dat krijg toch niet in die muziek weggemixt. En je hebt je pc dan ook nog en die kan ook leuke sounds maken.
Maar je moet hier maar wat op het forum rondsnuffelen, want er zijn er hier zat van die hardcorefreaks, ik zelf daarintegen
NIET!
hehe. Plaats antwoords

Wat ook leuk is is een lp brander. Ik weet niet of die betaalbaar zijn, denk het wel.

Neee joh, die dingen zijn onbetaalbaar !!!!
Veel te heftige techniek voor huiskamergebruik ! 'n LP-tje fikken is wel wat anders hoor, als een ceedeetje !!
Die laser is ongeveer 12 x zo groot als die van een cd-brander (vanwege grotere groeven) en door z'n eigen (grotere) gewicht worden die ook altijd in een zwaar betonnen statief gezet. Dit om bestand te zijn tegen de hoge draaisnelheid van het stukje plastic waar de LP uitgebrand wordt.
Wist je trouwens dat iedere LP (single of niet) op 78 toeren word gebrand ?

:duivels: :duivels:

- mixer
- monitorspeakers
- fx
- iets om mee te recorden (kan ook je pc met goede geluidskaart zijn)

dan moet je nog geluidsbronnen hebben, dat moet je zelf invullen uiteindelijk.

Wat betreft sequencer zou ik het niet gelijk te bont maken. Met de 'grote jongens' als Cakewalk, Cubase en Logic kun je heel erg veel, maar het is een compleet andere manier van componeren dan in bijv. een tracker.
Probeer Renoise eens. Da's 'freeware' (indien je geen diskwriter + ASIO nodig hebt) en het is best een leuke tracker. Het ding ondersteunt naast samples ook MIDI en VST.

Cakewalk

Cakewalk

Origineel geplaatst door MSXUser
Wat betreft sequencer zou ik het niet gelijk te bont maken. Met de 'grote jongens' als Cakewalk, Cubase en Logic kun je heel erg veel, maar het is een compleet andere manier van componeren dan in bijv. een tracker.
Probeer Renoise eens. Da's 'freeware' (indien je geen diskwriter + ASIO nodig hebt) en het is best een leuke tracker. Het ding ondersteunt naast samples ook MIDI en VST.

Hmm ik weet niet of ik voor een onbekend freeware programma zou gaan.
Cakewalk is trouwens erg intuitief en makkelijk van opzet vind ik persoonlijk, dit in tegenstelleing tot cubase.
Trouwens er was toch gratis zo'n 8-track LE versie van protools of zo beschikbaar?

Ik zou gewoon eerst ff aan de slag gaan met het gear wat je nu (binnenkort) hebt staan. De sequencer uit de 505 kun je evt. ook wel even gebruiken (hiermee kan je alleen de rest mee aansturen; uiteraard geen sounds v/d andere bak opnemen..).
Een lekker setje vind ik: MC505+(VA)synth+Drumcomputer+EFX-bakje(+evt. een sampler) en uiteraard een mixer & boxen, maar goed..

Zoals ik al zei: gewoon eerst even je aanwezige gear GOED uittesten, en dan verder kijken (mocht dat nodig zijn voor je)

Re: Cakewalk

Re: Cakewalk

Origineel geplaatst door Exzit
Hmm ik weet niet of ik voor een onbekend freeware programma zou gaan.
Cakewalk is trouwens erg intuitief en makkelijk van opzet vind ik persoonlijk, dit in tegenstelleing tot cubase.
Trouwens er was toch gratis zo'n 8-track LE versie van protools of zo beschikbaar?
Cubase vind ik ook een draak van een programma, in tegenstelling tot Cakewalk. Tot nu toe heb ik Sonar nog niet gezien, omdat dat gekke ding weigert te starten (installatie gaat prima, maar verder niets).
Wat betreft Renoise: De community wordt steeds groter en er wordt volop aan gewerkt. Binnenkort komt de nieuwe versie met piano-roll modus (naast tracker patterns). Indien je FastTracker bent gewend, kun je vrijwel direct aan de slag met dat programma.

Ik ben zelf juist dol op freeware alternatieven. Vaak zitten er hele leuke features in.

Back