hoe midi noten verplaatsen dmv controller?

bastardsunited

criticus maximus
Misschien een beetje wazig gestelde vraag, maar ik ben bezig om een muziekmachine te bouwen. Hierin wil ik een drumcomputer bouwen met 4 stapjes erin. 1 spoor kick + 1 spoor snare.

Nu wil ik daar een draaiknop aan toevoegen waarmee je de timing van de midi-noten naar voren of naar achter kan plaatsen. Ik heb alleen geen idee op welke wijze ik dit bereik in ableton live. Ik denk dat het met een soort delay kan, maar ik wil geen bijproduct van echoos.

Of dit effect over een audio-track waarbij de output van de audio-track sneller of langzamer is de te maken zonder dat de bpm verandert?

Wie biedt? iets als time-shifting heb ik al op gezocht maar biedt ook niet echt soelaas.

In Ableton?
Via google:
As far as I know it's not possible to automate track delay but one work around is to ad a simple delay to the track, turn on link and change sync to time. If you now set the effect to 100% wet you can automate the time control to add delay in ms.

ja, dat had ik ook een beetje bedacht, maar het probleem daarvan is dat de 1e tel dan niet meer synchroon loopt met de rest van de geluiden. En als je de drumcomputer dan stopt hoor je alsnog de geluiden met delay eroverheen....

Dat niet meer synchroon lopen kan je toch verhelpen met een negatieve track delay?

En als je de delay op 100% wet zet en em maar 1 keer laat "delayen" zou je toch niet meer dan dat moeten horen.

ok, das op zich een aardig begin. Het werkt maar nog niet helemaal zoals ik in gedachten heb.

Ik zit echt te denken aan time-shift. bijv dat de master op 120 zet en dat je de audio-loop of midi-loop op 50 bpm of juist op 160 bpm laat lopen. Zo blijft de 1e tel altijd goed staan, maar kun je dus veel meer een groove creeeren met een 4 to the floor kickpatroon.

ok, ik ben er nu wel achter hoe het moet wat ik wil alleen zie ik dat ik deze parameter niet kan toewijzen aan een externe midi-controller. Iemand hier een oplossing voor?

Bij een midi-clip in ableton kun je los van het master bpm een eigen tempo invullen. Deze optie heet 'Orig. Bpm' deze staat normaal gesproken op dezelfde bpm als de master, als ik deze vertraag of versnel, verplaatsen de midi-notes zich binnen de loop die wordt afgespeeld in de master. Precies het effect wat ik zoek.

Alleen.... deze optie is niet aan te sturen met een midi-controller. Als ik de midi-learn knop indruk kan deze optie niet selectieren :(

iemand nog suggesties hoe je dat kan omzeilen?

Alleen.... deze optie is niet aan te sturen met een midi-controller. Als ik de midi-learn knop indruk kan deze optie niet selectieren :(

iemand nog suggesties hoe je dat kan omzeilen?

Mogelijks is deze optie inderdaad niet via MIDI beschikbaar als de ontwikkelaars hier geen voorziening hebben getroffen.

Maar, misschien is er toch een mogelijkheid via een zijsprong.

Er bestaan verschillende mogelijkheden om eender welk programma te 'automatiseren'. Eentje waar ik onmiddellijk aan denk is o.a. AutoIt. Hiermee kan je heel vaak 'knoppen' van een programma aansturen vanuit een script. Dat script zou je dan vervolgens kunnen laten reageren op MIDI-signalen die van jouw MIDI-controller komen.

Anders gezegd: Jouw controller stuur een MIDI-boodschap naar dit script. Het script 'converteert' dit en stuurt een passende waarde (andere stand van de knop) door naar de knop die je wil aansturen.
Het programma zelf 'denkt' dus dat jij gewoon met de muis de knop aan het bedienen bent, maar eigenlijk is het het script dat de knop aanstuurt. Het enige wat je natuurlijk zelf moet scripten is het afluisteren van de MIDI-ingang en het script daarop te laten reageren door dit een gepaste waarde door te sturen via een 'Windowsboodschap' dat het programma wel herkent.

AutoIt is gratis en vind je terug op http://www.autoitscript.com/site/

Ik gebruik dit al heel wat jaren met succes om programma's te automatiseren die daar zelf niet op voorzien zijn. (lang geleden heette het nog Scriptit). Het is een 'eigen' projectje van een Microsoft medewerker dat een eigen leven is gaan leiden.

Het 'geheim' zit hem in het feit dat elke knop, schuif, balk, ... eender welk GUI-element van een Windows programma een Identificatie krijgt van het Windows besturingssysteem. Die ID kan je met AutoIT uitlezen m.b.v. de AutoIt Windows Information Tool.

Werkt niet met alle controls maar even proberen kan nooit kwaad. In het 'slechtste' geval zou je zelfs m.b.v. muiscoördinaten de knop kunnen 'draaien'. Is wat puzzelen maar ik heb tot nu toe geen enkele knop of schuif niet kunnen automatiseren. (your mileage may vary)

Misschien een computernerdoplossing maar als het werkt, waarom niet.

dat klinkt inderdaad precies wat ik nodig heb. Een groot probleem, ik zit op een Mac. Weet je van scriptjes die hetzelfde doen voor voor Mac?

dat klinkt inderdaad precies wat ik nodig heb. Een groot probleem, ik zit op een Mac. Weet je van scriptjes die hetzelfde doen voor voor Mac?

AutoIt is helaas enkel geschikt om te gebruiken met het Windows besturingssysteem.

Wat AutoIt eigenlijk doet is rechtstreeks 'ingrijpen' in de communicatie tussen het OS en de GUI van een Windows toepassing. Dit gebeurt via de diverse functies/macro's van AutoIT die op hun beurt communiceren met de API's van Windows zelf.

Je zou ook zelf rechtstreeks met deze API' kunnen communiceren, dat kan in principe met elke programmeertaal die geschikt is voor Windows. (C en C++ zijn de meest geschikte aangezien Windows zelf hiermee is opgebouwd en dus sluiten deze perfect aan met alle API's en libraries van het OS.

Ik ben niet vertrouwd met MacOS maar misschien kan het ook met AppleScript?

Het enige wat je nodig hebt is een programmeertaal/scripttaal die zelf wel kan communiceren met de aanwezige MIDI-interface (zodat jouw controller boodschappen naar jouw programma/script kan sturen) en met de GUI-omgeving van MacOS.
Er zullen zeker talen zijn waarmee zoiets kan op MacOS. Misschien eens kijken naar Python, Tcl,

Back