LED lampje mini jack

Eddy Reddy

Ouwe rot
Bij het bekijken van een filmpje over Pamela's Workout heb ik gemerkt dat de maker van het filmpje een klein LED-lampje in de LFO-out heeft steken, waardoor je ziet hoe sterk het signaal is. Hoewel eerder nutteloos, lijkt mij dit toch leuk. Weet iemand waar ik dit zou kunnen vinden?

http://vimeo.com/53179293#

Ik had gehoopt dat dit zo te koop zou zijn en dat ik gewoon de foute zoektermen intypte, maar je zou wel eens gelijk kunnen hebben dat dit DIY is. Helaas heb ik geen soldeergerief of kennis van electronica, maar daar wil ik wel verandering in brengen als ik weer wat meer tijd heb. Dit zou al een goed beginprojectje kunnen zijn dan.

je zou ze ook misschien zo kunnen maken dat ze verschillende kleuren geven bij verschillende voltages

Laatst gewijzigd:
Die in de link geven een verschillende kleur bij verschillende polariteiten.
Zijn eigenlijk wel handige minitools, maar niet voor die prijs!

je zou ze ook misschien zo kunnen maken dat ze verschillende kleuren geven bij verschillende voltages

Verschillende kleuren bij verschillende voltages vereist toch wel een stukje actieve elektronica (RGB LED, die moet je aansturen met PWM vanuit een microcontroller, die de spanning weer leest met een ADC). Kan, maar dan wordt het een heel duur plugje...

Die in de link geven een verschillende kleur bij verschillende polariteiten.

Ja da's gewoon een 2-kleuren LED met twee aanslutingen. Daar zitten de LEDs standaard "tegenovergesteld" in, dus dat werkt direct op deze manier zonder dat je er iets voor hoeft te doen. Die worden zelfs verkocht mét ingebouwde voorschakelweerstand meen ik.

Overigen zou ik er eentje die voor 15V gemaakt is niet in een Doepfer-systeem gebruiken. Daar komt toch niet veel meer dan 10V uit, en vaak nog veel minder. Dan zal hij niet zo helder branden.

ik zat te denken aan eentje te DIY-en voor mijn Korg MS-20

die heeft de voltages:
0 tot +5 V
maar ook:
-5 tot +5 V
-2,5 tot +2,5 V

weet iemand hoe ik dit moet zien?
wisselspanning, gelijkstroom ebnzvoort...

lijkt me aardig om zo'n regenboog LED te gebruiken om voltages te kunnen af lezen.

Verschillende kleuren bij verschillende voltages vereist toch wel een stukje actieve elektronica (RGB LED, die moet je aansturen met PWM vanuit een microcontroller, die de spanning weer leest met een ADC). Kan, maar dan wordt het een heel duur plugje...

nee, hoef allemaal niet

er bestaan LEDs die alle kleuren van de regenboog kunnen branden door er verschillende voltages op te zetten.

dus geen RGB en schakeling nodig

Waarom stel je de vraag dan als je het antwoord al weet? :D

En ik ben wel benieuwd naar waar jij die voltage controlled LEDs gezien hebt dan...

[edit]Bij nader inzien lijkt me een voltage controlled LED ook onmogelijk. Hij kan tussen de 0 en 2V ofzo nooit aangeven omdat hij dan niet genoeg spanning heeft om te branden.

Waarom stel je de vraag dan als je het antwoord al weet? :D

En ik ben wel benieuwd naar waar jij die voltage controlled LEDs gezien hebt dan...

[edit]Bij nader inzien lijkt me een voltage controlled LED ook onmogelijk. Hij kan tussen de 0 en 2V ofzo nooit aangeven omdat hij dan niet genoeg spanning heeft om te branden.

ik stel toch nergens een vraag waar ik het antwoord zelf al op weet. waar dan?

die LEDs met verschillende kleuren kom ik al jaren overal en nergens tegen. maar nooit gekocht of in mijn handen gehad.
o.a. conrad.nl heeft /had ze ..

op hoeveel volt ze werken weet ik niet ....maar een gewone LED werkt dus niet op 2 Volt? en dan natuurlijk al helemaal niet daaronder. tja, jammer..
maar op een output van een modulair komen toch ook Controle voltages voor van 0 tot....?
ik heb daar verder geen kennis van....

die LEDs met verschillende kleuren kom ik al jaren overal en nergens tegen. maar nooit gekocht of in mijn handen gehad.
o.a. conrad.nl heeft /had ze ..

Ben je niet in de war met RGB LEDs? Die hebben minimaal vier aansluitingen, voor elke kleur eentje plus een gezamenlijke anode of kathode. De SMD varianten hebben vaak 6 aansluitigen. De enige RGB LEDs met twee aansluitingen die ik ken wijzigen zelf van kleur volgens een vast patroon. Maar ik hoor graag dat ik het mis heb hier :D

op hoeveel volt ze werken weet ik niet

Rond de 2V spanningsval over de LED heb je vaak wel nodig. Lager dan dat zullen ze gewoon niet branden. Dus -2,5V tot +2,5V is inderdaad een lastige voor een LED. Als ik even kijk naar de specs van de RGB-LEDs die Conrad verkoopt is het minimaal 1,9V voor rood en zelfs minimaal 3V voor groen en blauw.

maar nogmaals:

er komt toch vaak stuurspaningen uit een module van een modulaire synth die van 0 tot meer lopen?

dan zou zo'n jacklight dus niet altijd werken

Dat klopt. Maar het is (neem ik aan...) ook logisch dat een LED niet brand op 0V. Die hebben net als alle elektronica een minimale spanning nodig. Die minimale spanning verschilt per LED. Rood heeft het minste nodig, blauw vaak het meeste.

ja ,dat weet ik allemaal wel zo ongeveer..maar je begrijpt me niet denk ik:

die Jacklight is dus bedoelt voor een output van een modulaire synth. je steekt hem leuk ergens in...
bijvoorbeeld een LFO CV output..en die blijkt dan telopen van 0 naar 10 volt ofzo...dan doet de LED dus niks tussen 0 en zo 3 Volt. dat lijkt me verwarrend werken..

ps: keek net op filmpje en dan zie je dat ook gebeuren..LED uit...LED aan..stel dat je een waarde hebt die blijft hangen op een lage stuurspanning dan heb je er dus niks aan....

Ja, hij zal dus bij een driehoek relatief lang uit staan, om maar wat te noemen.

Ik heb er even eentje in elkaar gefietst met een tweekleuren LED en aan een LFO gehangen:

filmpie hier

Je ziet dat hij relatief lang uit blijft, terwijl er gewoon een driehoek uit de LFO komt (die lineair door de 0V heen gaat). De LED van de LFO zelf heeft ook dat probleem (naast dat die alleen op de positieve kant brand), maar die heeft een iets groter bereik omdat die anders aangestuurd wordt.

hoe zit dat dan met de ledjes op modules? geven die ook niet de waardes onder 2-3 volt aan of zit hier nog wat meer elektronica achter waarmee dat wel kan?

misschien is een ouderwets gloeilampje dus beter geschikt?

Die gebruiken een beetje veel stroom. 200mA is niks en dat gaat de uitgang van je module niet leuk vinden. Daarnaast hebben die weer last van na-gloeien.

De phaser van Jürgen Haible gebruikt gloeilampen. Die worden aangestuurd door power torren met koelblokken. Dat wil je niet in je module :D

Back