hallo KSUS, bedankt voor je waterlanders en tranen met tuiten!
ik heb dit in een paar korte dagen in elkaar gezet voor een wedstrijdje van een Nederlands muziekblad.
De deadline heb ik niet gehaald en was net te laat met opsturen. kon dus ook niet de foutjes wegwerken.
maar de opdracht was: doe iets speciaals met wah wah. vandaar dat de wah wah overdreven aanwezig is.
wah wah slaat op het gehuil van een baby. het dunlop pedaal heet ook : Cry Baby.
en dan heb ik daar boven op een nummer gekozen van Roy Orbison: 'Crying'
toen was de huilbui wel compleet. vandaar dat ik de zangpartij zeer over de top heb ingespeeld met wah wah gitaar om het jankerige te accentueren. als ik dat niet had gedaan dan was het stuk zn doel voorbijgestreefd en zo maar een stukje muziek geweest.
verder wou ik juist geen beat in de drums maar meer een drummer die ook alles vol emotie slaat. zich mee laat voeren met het gejank. niet alles heeft een beat nodig. dan zou het ook te pop/rock worden.. ik heb er 100% wet galm opgezet en pas later besefte ik dat de galm de hele drumpartij dan vertraagd...kon ik niet meer herstellen. ik had dus de pre-delay op nul moeten zetten van de galm.
verder is het zo op band gezet. drums bas en een paar gitaren. 4 of meer gitaarpartijen door elkaar is geen makkie om te arrangeren en te mixen. als je dit nummer goed wilt doen mag je best een maandje bezig zijn. ik had een week en moest het afraffelen.
en elke noot is van te voren op papier gecomponeerd. dit is dus geen improvisatie.
huilen is gezond. een dag niet gehuild is een dag niet geleefd!