hoe bouw ik een sonovox?

mhond

bleepboxes
ik ben al een tijdje geobsedeerd door het geluid van de sonovox. een soort voorloper van de vocoder. Er zijn wel wat filmpjes op youtube maar ik heb nog geen goede informatie gevonden over de diy kant. Ik zou er graag eentje willen bouwen voor opnames e.d.

voor de mensen die de sonovox nog niet kennen:

heeft iemand ooit zoiets gebouwd?

wauw!!!!!

ik wil ook wel weten hoe en wat! zal mee zoeken...

Blijkbaar zijn het speakers, die je ter hoogte van je stembanden plaatst. De trillingen van deze speakers, laten de lucht trillen, in plaats dat je stembanden dit doen. Gevolg is dat je dan als een "trompet" kan praten (met het eerste filmpje als voorbeeld), wanneer de speakers trompet geluiden weergeven. Je zorgt alleen maar voor articulatie door middel van je mondholte / lippen / ... . Een soort van analoge mechanische vocoder dus, met je lijf als klank-aanpasser

Een voorloper van de latere talkbox, je weet wel, met het plastic darmpje ...

http://www.noisemademedoit.com/the-sonovox-circa-1940/
http://spithate.com/labor-of-computer-love-two-decades-of-talkbox-attempts/

Laatst gewijzigd:
geweldig!!

ik ga het straks testen met twee mega-subwoofers tegen mijn schedel. 300 WATT mijn keelgat in!

lijkt wel een veel betere oplossing van de vocoder met dat slangetje. veel directer

maar er zal wel niet voor niets uiteindelijk die slang zijn bedacht. ik zie alleen nog niet waarom...

Zal destijds ook wel zo gedaan zijn in verband met vermogen en dergelijke zeker ? De sonovox schijnt van eind 1930 te zijn. Techniek was beperkt ... .

Al kan het natuurlijk ook zijn dat de talkbox later gewoon makkelijker was, omdat je je 2 handen vrij had, omdat je die spekers niet tegen je keel moest duwen. Of een patent issue ... of een combinatie van alles...

http://en.wikipedia.org/wiki/Talk_box

toch knap en inventief en ook grappig dat ze nu juist zo iets uitvonden, al in 1930!

staat ook wel een beetje suf bij een stoere opogitaarheld. twee van die bollen bij zn hals. weg image..weg groupies..weg het goede leuke leven.

Absoluut knap gevonden. Las zonet zelfs ergens dat de sonovox bedoelt was voor medische redenen, om mensen terug te kunnen laten spreken (bij tumor op stembanden / wegnemen van stembanden, ...). En dat ze eigenlijk de sonovox misgebruikten voor deze doeleinden.

Maar soms sta je versteld van de oude technieken. Hoe simpel sommige dingen toen aangepakt werden en effectief werkten...

'conusloze' magneet/spoel driver...denk ik....peizo heeft toch niet zoveel uitslag vermogen?

ik heb zelf ook zo'n speaker hier. erg leuk!

de meeste piezos die ik ken hebben ook niet zoveel bas.. vooral hoge tonen en ruis gevoelig op hoge volumes.

dit is wat ik heb gekocht laatst:

VISATON EX 45 S

kan je hetzelfde me doen: elk oppervlakte of object in trilling brengen en/of als speaker gebruiken

Hmm, zo'n Sonovox is wel leuk om mee te expirimenteren ipv een talkbox met constant een slang in je mond.

ik ben nog niet echt veel verder. denk dat de beste kans op een schema is door op radiofora te gaan rondhangen.

in post 3 zie je de speaker (als dat het orgineel echt is).

dat is geen speaker met een papieren schelp ofzoiets..allen een conus.

dus ik denk dat je letterlijk de trillingen van de spoel tegen je nek voelt.
dus zo'n ding:

VISATON EX 45 S

ik heb er een dus zou het kunnen proberen!

ik zeg doen! :okdan:

Back