Zelf een unieke synth ontwerpen en bouwen?

3114777

Deze heb ik jaren geleden gemaakt van oude onderdelen die ik nog had liggen.
Pre-patched eurorack modular voor rond de 100 euro.
Om zo iets te beginnen heb je natuurlijk wel wat gereedschap,handigheid en aardig wat verstand van electronica nodig .
Er is ergens daarvan een thread op sf.

Afijn , als de wil er is , is zo iets ook mogelijk ;)

Ja, dat kan. Maar het gaat mij om de weg die je aflegt, dat telt m.i. ook. Als je programmeren gaat, meestal kost het behoorlijk wat tijd. Voor mij althans is het minder plezierig om die tijd achter een beeldscherm door te brengen. Dan liever wat lekker frutselen met een breadboard en componenten om op die manier iets leuks te bedenken. Het is hobby, en het staat me tegen om in dat geval veel tijd door te brengen achter een scherm. Maar goed, iedereen is anders, er zijn ook een heleboel mensen die er helemaal geen probleem mee hebben als vrije tijd veel schermtijd is.

De suggestie van @Nicolas 2000 hierboven kan ook, je kunt dingen combineren en een hybride maken. Ik zou in dat geval juist voor de oscillatoren een bordje gebruiken, heb je al snel een basis voor veel verschillende klanken en is mooi stabiel.
Zoiets leek mij ook een idee. Om een arduino of teensy te gebruiken voor Midi-CV en OSC en het dan wel door VCF en VCA te halen

Zoiets leek mij ook een idee. Om een arduino of teensy te gebruiken voor Midi-CV en OSC en het dan wel door VCF en VCA te halen
In mijn synthesizer heb ik zowel puur analoge modules (transistor ladder filters a la moog en analoge oscilatoren) als wel volledig digitale modules.
Soms gebruik ik de Arduino NANO, dan weer de STM32 BluePill voor de besturing, ook gebruik ik regelmatig de AD9833 (DDS van Analog Devices) als sinus/driehoek/blokgolf-generator of als een klok generator voor besturingssysteem doeleinden.
De laatste tijd ben ik ook bezig met de Yamaha chipped, zoals de YMF262 OPL3 geluidsgenerator.
Kortom, genoeg te programmeren en te solderen.

Die dingen als Arduino en Raspberry Pi heten kennelijk Single Board Computers (SBCs). Als ik nu zo'n ding in een kastje met knopjes stop dan kan ik daar als ik het goed begrijp allerhande experimentele synths mee bouwen, waarbij het "bouwen" dan bestaat uit het schrijven van een toepasselijk programma. Dus na de aanschaf van de SBC heb je dan niet of nauwelijks aanvullende kosten, maar wel de mogelijkheid om hetzelfde kastje met SBC voor meerdere experimentele synths te gebruiken. Klopt dat?

Zou een Arduino geen Single Board Computer willen noemen, is meer een soort uitbreiding van een microcontroller. Een SBC als de Raspberry Pi kan nog meer, daar draait ook een OS op. In principe kun je een SBC weer hergebruiken voor iets anders. Meer hier.

Even voor de goede orde: een Raspberry Pi is een single board computer. Een gewone Arduino niet, dat is een microcontroller met wat aanhorigheden.

Wat de kosten betreft: of je een synth nu helemaal analoog maakt of met een Arduino in zijn hart, in beide gevallen moet je een behuizing, frontpaneel, potmeters, knoppen en switchen hebben. wat er vanbinnen zit is dan ofwel een Arduino met wat weerstanden, condensatoren en een voeding, ofwel wat breadboards met discrete componenten die eveneens geen drol kosten. Zolang je niet met dingen als CEM chips aan de slag gaat, zal een analoge synth je niet significant meer kosten dan een Arduino synth. Je voeding zal bij een analoge synth iets beter moeten zijn, en als je echt heel strakke tracking wilt moet je ook even kijken wat je doet, maar echt in de kosten loopt dat niet. Als je natuurlijk sowieso een MIDI interface hebt, zit je waarschijnlijk al aan de Arduino ongeacht hoe je de rest van je synth wil bouwen.

Nou ja, impliciet neemt @Nicolas 2000 waarschijnlijk aan dat het gaat om een monofone synth. Als je een analoge synth wil met een hoge mate van polyfonie, dan kunnen de kosten al snel behoorlijk oplopen.

Voorbeeld trouwens van een commerciële synth met een Raspberry Pi onder de motorkap, de Korg Wavestate.

Ja ik ging van monofonie uit, omdat zelfbouw + beginner + polyfonie + analoog + budget zelden goed eindigt. :)

als ik het goed begrijp allerhande experimentele synths mee bouwen, waarbij het "bouwen" dan bestaat uit het schrijven van een toepasselijk programma.
Dat is wel heel kort door de bocht, je zal ook datasheets moeten kunnen lezen én toepassingen uit die datasheets kunnen halen.
De “fun” bestaat voor mij om zelf de chipjes voor de toepassing die ik voor ogen heb uit te zoeken en dat dan werkend te krijgen.
En ja, soms ontkom je er niet aan om (delen van) programma’s van anderen te gebruiken, zoals de aansturing van oled beeldschermpjes. Dat gaat me boven mijn pet wat programmeren betreft.
Toch kan er vele uren gaan zitten in het uitdokteren van schakelingen en het programmeren van de bijbehorende processor, wat voor mij hoofdzakelijk een Arduino Nano óf een STM32 BLUEPILL is.
Ik heb voor een verjaardag een 3D printer gekregen, en die gebruik ik tegenwoordig voor het maken van paneeltjes voor m’n modules.
Wat ik maar wil zeggen, er komt veel meer bij kijken dan programmeren als je een werkende module wil maken.

@Grumble

Mijn gedachten gaan nu naar aanleiding van alle hier ontvangen info in de volgende richting: Ik heb al wat met PureData geknutseld en ben van plan daarnaast nog SuperCollider en Csound te leren. Als ik daar eenmaal leuke experimentele synths mee kan bouwen dan lijkt het me ook aardig om die dan los van mijn gewone computer m.b.v. een SBC als "hardware synths" uit te voeren. Maar dat laatste gaat waarschijnlijk nog jaren duren.

E.e.a. hangt wel af wat je precies voor ogen hebt, en de keuze hoe daar te komen. Ik proef uit je interesses dat een synth voor jou deels experimentele klankopwekking kan betekenen, maar eigenlijk ook een vorm van experimentele wiskunde is. Het is in dat geval iets dat je in principe geheel op een computer kan laten draaien. Dan zou je bv. kunnen kijken hoe je zo'n experiment kan laten werken op een gekozen platform, laten we zeggen op een Raspberry Pi. Vervolgens kijk je ook hoe je bepaalde interacties "naar buiten" kunt brengen. Dus kijken hoe in het algemeen je potmeters en dat soort dingen kan laten werken ism. met een RPi. Dan werk je op twee sporen, en die kun je op een gegeven moment samenvoegen. Dit is dus een wat andere manier van werken dan met bv. FM-chipjes om die ism. met een gekozen platform aan de praat te krijgen. Want dat steekt erg nauw, en krijg je te maken met externe schakelingen e.d., ook in de rol van klankopwekking. Zou dat vermijden. Het eigenlijke experiment zo ontwerpen dat het volledig "in the box" draait, en wat er aan externe schakelingen nog bijkomt beperkt blijft en alleen dient voor interactie van buiten. Dan vereenvoudig je de dingen al wat.

Die dingen als Arduino en Raspberry Pi heten kennelijk Single Board Computers (SBCs). Als ik nu zo'n ding in een kastje met knopjes stop dan kan ik daar als ik het goed begrijp allerhande experimentele synths mee bouwen, waarbij het "bouwen" dan bestaat uit het schrijven van een toepasselijk programma. Dus na de aanschaf van de SBC heb je dan niet of nauwelijks aanvullende kosten, maar wel de mogelijkheid om hetzelfde kastje met SBC voor meerdere experimentele synths te gebruiken. Klopt dat?
Kijk eens naar Home

Probeer eerst maar eens zelf een bestaand, getest, stabiel en ondersteund project zoals Surge te compileren en draaiende te krijgen op een dergelijke machine. Vervolgens kun je in de code gaan duiken, maar ga maar eerst op Udemy met een cursus C++ aan de slag.

Het is echt vele malen meer (en lastiger werk) dan "schrijven". Zie ook .

Als je vanaf 0 begint met hardware, begin dan met een simpel gitaarpedaaltje. Dan leer je schema's lezen, onderdelen bestellen, en wellicht wat debuggen voor niet zoveel geld.

Een hele tijd geleden al weer was er een hele mooie workshop waar ik met veel plezier aan deelgenomen heb - Shruthi-1 Synthesizer workshop 1 maart Utrecht. . Ontzettend leuk om te doen maar wel heel fijn als je iemand hebt die over je schouder meekijkt en tips geeft als je vast zit. Als je hier naar de DIY projecten kijkt op SF zie je dat deze vaak niet eens zo'n dingen als firmware erbij krijgen (en dan is die FW al van tevoren geschreven, kun je nagaan).

Vind uit wat je wil maken en begin zo klein mogelijk.

Dank voor alle reacties. Ik heb mijn koers uitgezet. Ik kan niet ieders tips opvolgen want dan zou ik van mijn levensdagen niet meer aan mijn eigen ideeën toekomen. Niettemin was het leerzaam om hier ieders mening te lezen. Bovendien heeft dit topic mij nog weer wat nieuwe favorieten opgeleverd om te bekijken.

Back