Goedkope nieuwe hardware sequencers?

Furious5

ENOUGH ALREADY!
Worden er tegenwoordig nog hardware sequencers gemaakt door de grote fabrikanten (Korg, Yamaha, Roland etc.)?

Ik bedoel dat niet analoge sequencers of exotisch spul als een Sequentix...

Maar gewoon een simpel ding in normaal formaat, bijvoorbeeld als een MPC1000 zonder sampler gedeelte of andere klankbron..
En dat voor rond de 200,- nieuw.. dat zou mooi zijn..

Ik heb hier een jaar geleden ook eens naar gekeken. MPC leek het beste toen dacht ik, maar niet alles is even gemakkelijk op zo'n apparaat.

(Zit nu zelf op een iPhone met MIDI interface voor de 'snelle dingen', erg handig toch wel.)

ik denk dat het antwoord nee is..
tenzij je iets bedoeld die ingebouwd is in een keyboard of dergelijk.

tegenwoordig zie ik meer en meer mensen sequencen met de ipad

Electribe misschien?

Heeft de Electribe niet als kenmerk dat 'ie perse quantized zit op 16e noten? Het aantal toepassingen is dan beperkt.

Heeft de Electribe niet als kenmerk dat 'ie perse quantized zit op 16e noten? Het aantal toepassingen is dan beperkt.

Volgens mij is de resolutie van de electribe sequencers inderdaad 1/16e.

Ik heb hier een jaar geleden ook eens naar gekeken. MPC leek het beste toen dacht ik, maar niet alles is even gemakkelijk op zo'n apparaat.

(Zit nu zelf op een iPhone met MIDI interface voor de 'snelle dingen', erg handig toch wel.)
welke midi interface gebruik je hiervoor?

Gewoon zo'n iRig midi. Maar dat werkt alleen omdat ik de sequencer gebruik om partij'tjes in te spelen en niet om het vervolgens op meerdere apparaten tegelijk af te spelen. Sequencer om ideetjes te vangen dus.

Op de Ipad is de Genome (pattern) sequencer 1000 keer praktischer dan een apparaat met een klein LCD schermpje. Met een USB hub kan je naast een midi interface ook een midi keyboard aansluiten. Of een midi keyboard aansluiten met geïntegreerde midi in en uit poorten, dan is een USB hub niet nodig.

Verder kan je op een Ipad of Iphone met Beatmaker 2 (= de Akai MPC als app, grote overeenkomsten) en ik dacht ook Nano studio als sequencer voor hardware gebruiken. En er zijn er nog wel meer, b.v. Aurora, een Tenori-on clone

Voor € 200 kan je een wat oudere Ipad kopen, een fatsoenlijke midi interface en een paar sequencer apps. Echte superstrakke midi clock is wel een aandachtspuntje, een stand alone sequencer zal hier beter in zijn.

Ik heb een Ipad 1 met Genome en ik heb het idee dat de midi clock met een Cakewalk (Roland) UMG2 midi interface niet super is. Kan door de interface komen, deze wordt geïnstalleerd met generieke USB drivers. Een Irig of dat ding van Line6 met dedicated Ipad drivers zal beter werken. Het fijne weet ik er niet van, maar ik dacht dat in de apps de drivers voor deze interfaces zitten.

Mooie van Genome is dat je een toonladder en grondtoon kan instellen, zit je altijd goed bij solo's en improvisaties.

Tja er zijn zoveel oude MIDI sequencers te koop voor een fooi dat niemand meer nieuwe maakt. De laatste dingen dat zijn allemaal grooveboxen zoals de RM1x, RS7000 en de MC808 en dat soort dingen. Daarvoor had je QY700 en MC-50(0?) als pur sang MIDI sequencers.

Alles wat nu nog gemaakt wordt is heel simpel of boutique omdat je voor 50 euro al een oude Roland MC koopt die alles kan.

De soundpad van sony is een zeer goedkope sequencer:

Sony_SoundPad_SOP-1000.jpeg

Ik heb onlangs 2 Kawai Q80's en een Roland MC50 verkocht voor een fooi. Echt mooie apparaten, maar totaal niet praktisch als je ze vergelijkt met touch screen sequencers. Even een noot langer maken, of verschuiven is al een hele klus. Met dit soort sequencers moet je het in 1 keer goed inspelen, of opnieuw doen. Midi als een tape recorder.

Ik heb nog een EMU XL7 Command station, hier zit een hele fijne sequencer in. Ook wel spartaans (in vergelijking met Ipad e.d.) maar ik vind het als geheel en als totaal oplossing (synth + sequencer, bedoeld voor live gigs) echt een mooi ding.

Ik moet de eerste hardware sequencer nog vinden waar een beetje redelijk op te editten valt.
Die van de GEM S3-turbo synthesizer komt het dichtst in de buurt, maar het blijft monnikenwerk.
Meestal is Cubase nodig om van de ruw ingespeelde sequence nog wat te maken.

Ja, en dan zit je toch weer met Cubase te klooien, terwijl je dat juist niet wilt als je een hardware sequencer gebruikt.

Goed inspelen of opnieuw proberen is natuurlijk wel echt muzikaal bezig zijn, dat is het positieve van zo een oude bak.

Ik prefereer Cubase boven een psychiater... :)

Dat is bijzonder; als ik te lang Cubase gebruik moet ik uiteindelijk naar de psychiater. Ik weet dus even niet welke bij mij op nummer 1 staat.. Ik ga maar voor de psych, dan bespaar ik mezelf de marteling van Cubase :P

Wat ook erg goed zou werken is een software sequencer die ENKEL en alleen te bedienen is met je compterkeyboard keys. Dus ook niet eventjes de muis of trackpad.

Dus eigenlijk hoe je een hardware sequencer gebruikt.. gewoon keys drukken....

Een ipad kom dan idd in de buurt wat dat betreft. Ik heb erg geen maar in ben niet enthousiast over op een glasplaat op vlkajes drukken, ik mis de response van knoppen..

Volgens mij is Korg ook gestopt met de Electribes? EMX is nog wel te koop in winkels maar ESX is vaak niet meer leverbaar, maar dat is gewoon omdat er nog EMX stock is volgens mij...jammer dat Korg geen nieuwe mooie polyfone meer geavanceerdere ESX uitbrengt en ipv daarvan die volca rommel op de markt gooit...maarja dat is lekker makkelijk en iedereen koopt het omdat het "analoog is" :frons:

Back