Hohner Pianet N

Er bestaat ook nog een Hohner - Electra Piano.
Dat is een e-piano die weer erg lijkt op de pianetten maar werkt met echte hamers.
Daarnaast heeft deze ook een sustain-pedaal.

Deze piano is in veel klassiekers gebruik.
De eerste versie ziet eruit als een gewone upright piano.
Deze heeft een ingebouwde versterker en speakers.
De tweede versie is portable. Ik weet ff niet uit mijn hoofd of er speakers in zitten.
Ik heb zelf de eerste versie maar ik moet hem nog een keer reviseren.
Ik heb hem destijds goedkoop gekocht maar hij is ook in erg slechte staat.

soms zit de wereld vreemd in elkaar, nu ben ik dolgelukkig met mn pianet... heb er jaren naar uitgekeken om er op te kunnen spelen... heb ik er ineens 2 :)
stond in de buurt een hele mooie spelende pianet. niet vals maar moeten wel nieuwe sticky fingers in. omdat ik al zo lang een pianet wilde twijfel ik er nu zelfs over om er een te verkopen. maar wat moet ik in hemelsnaam met 2? toch kon ik het niet laten om de tweede pianet te laten staan. er zit een onderstel van hohner bij en draagtas voor het onderstel. denk toch dat ik hem in de verkoop zet of misschien wil iemand hem ruilen (nu ik toch al aan het ruilen geslagen was) voor een synth-tje?

leuk die mp3's! Zit al geruime tijd te kijken naar de Pianet T op marktplaats, komen en gaan met die dingen. Alleen heb nooit echt goed beluisterd hoe de Pianet klinkt, en met name verschil tussen de Pianet'en.

Genesis stukje is ook leuk om te horen, zelf best wel fan van Genesis (oude), alhoewel bouwjaar toch uit 1989 komt. :biertje:

Wat dat betreft: als je oude filmpjes kijkt (of heel goede coverbands, die alles *exact* kopiƫren) dan zie je dat heel veel gitaarpartijen door Rutherford gespeeld. Zo goed als alles met 12-string bijvoorbeeld. Die 12-string-arpeggio's waren sowieso een troetelkindje van Rutherford en Phillips, niet van Hackett. Die laatste zag zich (zeker in het begin) meer als fx-man-op-gitaar dan 'echte' gitarist. Bassen komen dan uit basspedals. Check bijvoorbeeld Can-utility and the coastliners voor veel Rutherford-gitaarspel. Maar ook bij de remake van The Lamb live door The Musical Box (coverband) heb ik mijn ogen uitgekeken wat betreft hoeveel reguliere gitaarpartijen Rutherford speelde, terwijl Hackett allerlei 'vagere' geluiden produceerde.

Maar het wordt wel erg off-topic. Om stapsgewijs terug te keren naar Hohner: op sommige vroege Genesisnummers vraag ik me ook af of er nou wel of niet een Pianet in zit. Neem bijvoorbeeld For absent friends. Is dat nou allemaal gitaar? Volgens die bibliografie wel (p. 99), maar dat is geen Heilige Waarheid natuurlijk; als ik die mp3s van Matthew hoor, dan klinkt het alsof er best wel Pianet tussen kan zitten... (de N dan, lijkt mij; de T klinkt er iets te 'dof' voor) Sowieso deed het begin van wat hij speelt me direct aan For Absent Friends denken!

Neu, dat is toch echt wel gitaarspeeltechniek in For Absent Friends, een dunne semi-akoestische zo te horen, vast een Rickenbacker.

Back