MIDI sync met ableton

Acid-e

Stamgast
Hoi,

Ben nieuw op dit forum maar hoop dat ik de topic op de juiste plaats heb gezet :).
Zoals de titel al verluid heb ik problemen met mijn xoxbox te sync met ableton.
Dit is waarschijnlijk een zeer domme en eenvoudige vraag maar ik ben een echte beginneling.
Heb al op het internet gezocht maar vind het niet.

Ik heb een xoxbox gekocht, die van de xoxshop, en wil deze gebruiken samen met ableton.
Ik een usb-aansluiting geprobeerd met driver software van het internet maar daar schoot ik nergens mee op want die verscheen niet in ableton. Ik ben dus vandaag naar een muziekwinkel gestapt en die hebben me een Roland usb midi interface aangesmeerd. Hierbij ga je van een usb naar MIDI -IN en -OUT.
Op de xoxbox zelf heb ik MIDI -IN, -OUT, -THRU en DIN SYNCH. Heb deze dan aangesloten op MIDI -IN en -OUT, en na veel gepruts met de instellingen van ableton heb ik kunnen bekomen dat de xoxbox alles start (ook kicks, snares, ...) en het tempo bepaalt. Dit vind ik natuurlijk niet handig en zou het net andersom willen, dat ableton het tempo bepaalt en het starten en stoppen regelt.
Heb al bijna alles geprobeerd van instellingen, handleidingen gelezen maar niets helpt.
Als iemand van jullie me zou kunnen helpen zou ik dat zeer appreciëren :).

Alvast bedankt,
Acid-e

PS: zal nog een foto van alle uitgangen en alle mogelijke modes erbij voegen

Attachments

• IMG_3135.JPG
    IMG_3135.JPG
    214,1 KB · Bekeken: 158
  • IMG_3140.JPG
    IMG_3140.JPG
    200,6 KB · Bekeken: 143
Welkom op dit forum als eerste....
Geloof dat er al heel veel over MIDI (problemen) is geschreven hier op het forum en met de zoekfunctie kan je dit natuurlijk vinden :)

Even uit mijn hoofd gezien we de zelfde soort x0x hebben ...... (iemand kan mij verbeteren als ik het fout heb)
MODE van xox op MIDI SYNC
Kabel van MIDI uit in MIDI in en van MIDI in naar MIDI uit (dat spreekt van zelf)

Ableton zal de interface moeten herkennen, indien niet dan kan dit zijn omdat je de driver niet heb geïnstalleerd/of deze niet geupdate heb.... de computer deze nog niet herkend (bij een MAC moet je dit nog intern aansluiten)

Daarna instellingen nalopen in Ableton en dan zou hij het moeten doen

succes

Midi kabels aansluiten is een kwestie van googelen. Maar Ableton moet master midi clock zijn, en de xoxbox slave.

Als je alles in sync hebt komt stap 2, checken of je geen last hebt van midi delay, dus dat de xoxbox achterloopt (of voorloopt?) op Abelton, al dan niet hoorbaar. Dit is een combinatie van midi traagheid in de xoxbox, en audio delay van je computer. Om dit op te lossen moet je gaan finetunen in Ableton en testen.

Dit zal bij alleen syncen minder erg zijn dan bij sequencen van de xoxbox vanuit Abelton.

Bedankt alvast voor de tips. Net na ik de topic gepost had heb ik de xox even uit gezet.
Heb dan misschien 5 minuten later hem aangezet om nog een poging te ondernemen met compleet dezelfde aansluitingen en instellingen op ableton, maar startte deze keer in midi sync mode en het werkt perfect.

Weet niet wat ik ervoor verkeerd deed maar nu lukt het dus plots wel :).

Nogmaals bedankt voor de hulp en snelle reacties.
Acid-e

Back