RM1x tips, the sequel

Wat ik mij nu afvraag: Hoe werkt het in de praktijk nou met die verschillende OS-versies van de RM1x? Ik zoek er sinds een tijdje eentje met OS 1.13 omdat ik hem als sequencer wil gebruiken voor externe apparatuur. Naar het schijnt, zitten er bij OS 1.12 nog enkele 'foutjes' in de software, zoals het versturen van program changes bij een stopsignaal. Hoe pakt dat in de praktijk uit? Maakt die softwareversie echt zoveel uit?

Zie link voor een artikel over de OS-versie: http://www.markarber.freeserve.co.uk/os.htm

ik heb er eentje met 1.12 maar ik heb nergens last van gehad tot nu toe.

ik heb ook nog geen ongewenste program changes gezien.

ik las hier bij een topic dat iemand bij zijn rs7000 een cd-rommetje had met meer dan 1000 styles voor de rs.Weet iemand hier hoe je daar aan kan komen, ergens downloaden ofzo. Ik ken alleen die paar styles van rs7000.org. en die erbij zaten, maar dat waren er geen 1000

Niemand tips waar styles voor de rs7000 te vinden?
Ik heb gegoogeled maar daar vind ik er alleen voor de Tyros en Psr9000............

Sommige toetsen van mn RM1x reageren niet lekker meer (voornamelijk van de stepsequencer)... Dus ik m opengeschroefd om de rubbertjes en contactjes eens lekker te reinigen (was ook wel nodig wat een bagger zit erin vd vorige eigenaar)... Die rubbertjes zitten met t contactje in een soort behuizingkje... Ik heb 1 rubbertje eruit gehaald, maar die krijg ik er van zn lang zal zn leven niet meer in... Moet ik nou voor een simpele schoonmaakbeurt de RM1x opsturen naar Yamaha???

heb je hier foto's van? mijn vorige rm1x heb ik weleens schoongemaakt, maar die rubbertjes konden er gewoon weer in, weet alleen niet meer hoe :D

Origineel geplaatst door Roel
heb je hier foto's van? mijn vorige rm1x heb ik weleens schoongemaakt, maar die rubbertjes konden er gewoon weer in, weet alleen niet meer hoe :D

Is dat ook mogelijk bij een RS7000? Volgens mij dezelfde drukkertjes..

R

Origineel geplaatst door ProtoHuman
ja inderdaad. Geweldige sequencer, maar ik zou nog wel wat verbeterpuntjes kunnen verzinnen. Ik zou ook niet weten waarom Yamaha geen opvolger uitbrengt. Die zou goed kunnen gaan lopen volgens mij.

De Motif ES wordt door Yamaha beschouwd als de opvolger van de RS7000. Kan iemand bevestigen dat de Motif ES inderdaad over dezelfde sequencer beschikt?

Nou je hoeft maar naar een foto van de ES te kijken om te zien dat als die sequencer al gelijk is aan die van de RS7000, die in iedergeval niet zo 'hands-on' is als de RS.
Ik heb net 'ns even wat gekeken in de handleiding van de ES. Zover ik 't zo snel kan zien zijn er wel veel overeenkomsten qua sequencing en sampling. Maar ik zag niks van wat op de RS 'grid record' heet, alleen overdub en step (wat er dan wel weer hetzelfde uitziet als op de RS). Ik persoonlijk vind juist de grid sequence (dus de Roland TR type sequencer) op de RS zo handig...Misschien vergis ik me hoor, maar je kunt altijd zelf even in de handleiding neuzen.

Laatst gewijzigd:
ff een vraaggie tussendoor, is er een softwareprogramma om de rs7000 te editten?
Ik heb hem namelijk gekocht zonder de cd-roms en neem aan dat ik hem ook via mn pc kan aansturen(via midi).

athanx anyway.

Origineel geplaatst door rickrock
ff een vraaggie tussendoor, is er een softwareprogramma om de rs7000 te editten?
Ik heb hem namelijk gekocht zonder de cd-roms en neem aan dat ik hem ook via mn pc kan aansturen(via midi).

athanx anyway.

Nee, er is geen editor. Er is wel een Yamaha programmatje waarmee je via SCSI samples kan overfietsen maar ik heb daar geen ervaring mee..

Origineel geplaatst door Arv
Nee, er is geen editor. Er is wel een Yamaha programmatje waarmee je via SCSI samples kan overfietsen maar ik heb daar geen ervaring mee..

Nu gebruik ik de sdcard om samples over te zetten van mn pc naar de rs7000, maar t gaat mij meer om het editten van patterns en midi(accorden enzo) die ik op mn pc kan bewerken, maar dat kan zoals ik begrijp waarschijnlijk niet.

Origineel geplaatst door rickrock
Nu gebruik ik de sdcard om samples over te zetten van mn pc naar de rs7000, maar t gaat mij meer om het editten van patterns en midi(accorden enzo) die ik op mn pc kan bewerken, maar dat kan zoals ik begrijp waarschijnlijk niet.

Midi (-patterns) kun je natuurlijk in om het even welk midi-programma editen. De RS kan een pattern als midi exporteren, wat je vervolgens in om 't even welk midi programma kunt bewerken en later weer kunt importeren in de RS. Het is wel wat omslachtig. Ik heb het zelf wel 'ns gedaan met wat dingetjes, alleen moet ik wel zeggen dat dat puur en alleen midi noten waren, dus geen andere zaken als midi events of program changes ofzo.

Edit: als ik het me goed herinner, moet je het terug importeren trouwens wel track voor track doen... Ik weet het niet meer precies, maar 't was wel omslachtig.

ongewenste program changes door rm1x

ongewenste program changes door rm1x

@ sly dog:

Misschien was je er inmiddels al achter (ik heb het antwoord ook ooit hier gevonden):

Als je per midi spoor dat je wilt gaan gebruiken de voice in het voice-menu op iets anders zet dan 'phrase', stuurt de rm1x niet zomaar pc's als je op stop drukt.

Het is een rare workaround, maar het werkt 100%. Liever had ik de goeie eprom in mijn rm1x zitten, want als je per ongeluk vergeet de voice te veranderen van phrase naar iets anders en je hebt de geluiden po je externe geluidsbronnen nog niet opgeslagen, dan ben je die meestal in een keer kwijt.
Vooral als het een erg leuk geluidje was wat je zelf heb gemaakt is het vervelend als je die in een klap kwijt bent door op stop te drukken.

Als ik een nieuwe rm1x zou kopen zou ik denk ik meer kijken naar de kwaliteit van de (step)knoppen dan naar de OS versie.

daan

Re: ongewenste program changes door rm1x

Re: ongewenste program changes door rm1x

Origineel geplaatst door ZERO1985
@ sly dog:

Misschien was je er inmiddels al achter (ik heb het antwoord ook ooit hier gevonden):

Als je per midi spoor dat je wilt gaan gebruiken de voice in het voice-menu op iets anders zet dan 'phrase', stuurt de rm1x niet zomaar pc's als je op stop drukt.

Het is een rare workaround, maar het werkt 100%. Liever had ik de goeie eprom in mijn rm1x zitten, want als je per ongeluk vergeet de voice te veranderen van phrase naar iets anders en je hebt de geluiden po je externe geluidsbronnen nog niet opgeslagen, dan ben je die meestal in een keer kwijt.
Vooral als het een erg leuk geluidje was wat je zelf heb gemaakt is het vervelend als je die in een klap kwijt bent door op stop te drukken.

Als ik een nieuwe rm1x zou kopen zou ik denk ik meer kijken naar de kwaliteit van de (step)knoppen dan naar de OS versie.

daan
Hey Daan, bedankt voor de tip! :)

Momenteel heb ik een half jaar lang een Rm1x te leen met de goede OS-versie dus voorlopig hoef ik deze werkwijze nog niet te hanteren maar in elk geval bedankt voor de tip.

Origineel geplaatst door MokuM
Fotootje:

http://img82.imageshack.us/img82/2814/dsc01607px2.jpg

Zo ziet t eruit dus... t Lukt me niet om dat rubbertje er weer netjes in te krijgen.

als je de zijkanten wat naar elkaar toe duwt, dan krijg je een ei vorm. dan kun je al het grootste deel in de omlijsting duwen.
3/4e moet daarna ook gewoon lukken.
hou je nog klein stukje over, dat moet je toch met iets, gitaarplectrum of wat ook, kunnen aanduwen en onder het randje duwen. stukje draaien dan is het helemaal weer in orde. lijkt me even zo op het eerste gezicht.

(zo ver heb ik zelf mn toetsjes niet uit elkaar gehad trouwens)

Origineel geplaatst door Roel
als je de zijkanten wat naar elkaar toe duwt, dan krijg je een ei vorm. dan kun je al het grootste deel in de omlijsting duwen.
3/4e moet daarna ook gewoon lukken.
hou je nog klein stukje over, dat moet je toch met iets, gitaarplectrum of wat ook, kunnen aanduwen en onder het randje duwen. stukje draaien dan is het helemaal weer in orde. lijkt me even zo op het eerste gezicht.

(zo ver heb ik zelf mn toetsjes niet uit elkaar gehad trouwens)

Ja, ik was al met een heel klein schroevedraaiertje bezig geweest, maar dat lukte ook niet helemaal... T is gewoon een k*t systeem :D... Maar ik moet ze wel zover uitelkaar halen wil ik ze schoon kunnen maken, anders blijven ze net zo slecht... Nou ja, ik neem wel een hamer mee als ik ga optreden met de RM1x...

Thnx voor de reply ieder geval ;)

@ sly dog:

geen dank ;-) Ik heb dat ooit hier eens ergens gelezen. Je kunt natuurlijk ook standaard voordat je met een nieuwe rm1x 'style' begint alle tracks op iets anders dan 'phrase' zetten zodat je die fout ook niet per ongeluk maakt. Maar ik gebruik soms nog wel drumgeluiden van de rm1x (lang niet allemaal even slecht vind ik), dus ik werk zelf niet zo.

Jammer dat yamaha voorlopig is gestopt met hardware sequencers. De rs7000 vind ik al te duur en iets als een rm2x met een lagere prijs zal wel nooit meer komen ;-(

Als er zoiets als een rm2x zou komen mag yamaha daar wel wat korg electribe eigenschappen instoppenvan mij. Zoals de TR-style manier van sequencen waardoor je steps aan en uit kan zetten tijdens het loopen.

Origineel geplaatst door ZERO1985
Als er zoiets als een rm2x zou komen mag yamaha daar wel wat korg electribe eigenschappen instoppenvan mij. Zoals de TR-style manier van sequencen waardoor je steps aan en uit kan zetten tijdens het loopen.

Kan dat dan niet op de rm1x? In de RS kun je terwijl 'ie speelt van play mode naar rec mode en weer terug. Grid mode (en dan measure hold op 'off') is dan de TR manier van sequencen zoals jij die omschrijft. Hartsikke handig, werkt bijna precies zo als op de oude rolands. Ik meende dat dat op de Rm1x na een OS update ook mogelijk is?
Wat de yamaha helaas wel mist bij deze manier van sequencen zijn 'instrument buttons'. De Electribes hebben er geloof ik 6, waardoor je sneller een clap of een basdrum of wat dan ook kunt selecteren. Das bij de Yamaha wat lastiger...

Het vervelende van de TR modus op de rm1x is dat het wel kan, maar dat het dus een andere opname modus is en dat je dus eerst op stop moet drukken als je nieuwe steps wilt toevoegen/oude wilt verwijderen. Ook hoor je in de TR ('grid') mode alleen de drumklank waarvan je steps aan het veranderen bent. Ikzelf gebruik de grid mode nooit, evenals de step edit functie. Als je een hihat patroontje wilt maken dan wil ik meestal ook de kick en de snare horen als ik die reeds opgenomen had. Veel mensen vinden dat storend aan die grid mode geloof ik.

Ik gebruik zelf alleen maar de replace en overdub mode. En ik kwantiseer bijna alles. Drums speel ik bijna altijd met mijn drumpads in.

Ik vind de rm1x altijd lekker intuïtief werken. Maar misschien komt dat omdat ik ooit vanuit keyboard spelen interesse kreeg voor synthesizers en andere hardware en ik me nooit zo intensief met de pc heb beziggehouden als het om sequencen gaat.

Weet iemand een paar bekende artiesten die een rm1x live gebruiken? Hij wordt door sommigen als 'speelgoed' afgedaan en over één kam geschoren met de mc303 (wat ik ook echt geen speelgoed vind). Da's toch onterecht?

daan

Back