RM1x tips, the sequel

De grid mode werkt per 1 maat. Je moet met een job functie de data kopieeren..

Voor zover ik weet kun je in Job mode alleen phrases kopieren, niet bijvoorbeeld 1 maat binnen een phrase naar andere maten in die phrase.

Betekent dit dat je in de grid mode eigenlijk alleen phrases van 1 maat kan maken? Dat je voor phrases met meerdere maten op de overige opname modes aangewezen bent?

Voor zover ik weet kun je in Job mode alleen phrases kopieren, niet bijvoorbeeld 1 maat binnen een phrase naar andere maten in die phrase.

Betekent dit dat je in de grid mode eigenlijk alleen phrases van 1 maat kan maken? Dat je voor phrases met meerdere maten op de overige opname modes aangewezen bent?

Jawel hoor, er is een copy data job die daarvoor bedoelt is.. Geloof ik. Ik moet even goed nadenken maar volgens mij kan je met de < en > toetsen toch naar een volgende maat.. Hmm het is even geleden dus ik weet het niet zeker. Probeer het es uit!

R

Oh, ik zie nu pas dat de inhoud van het Job menu ook nog afhangt van de mode (Pattern of Song) waar je in zit. Dat wordt ook totaal niet duidelijk gemaakt in de NL handleiding :stupid

Vreemd note stealing verschijnsel

Vreemd note stealing verschijnsel

Hey,
Ik ben met een "bankstel-compositie"(met een Rm1x op schoot zitten rommelen op de bank) bezig, en er gebeurt iets raars: er wordt van een laatste track, track 11, een nootje gestolen.

Voor zover ik weet is de Rm1x met interne geluiden 32 noten polyfoon. Dat klopt toch?
Mijn "compositie" bestaat uit 8 tracks, waarvan 5 drums en 3 synth. Van de synth tracks, die op track 9, 10 en 11 zitten, heb ik op track 9 voice 073 van Synth Bass & Lead(StarLead) die uit 2 elementen bestaat(volgens de Voice List van mijn List Book). Op deze voice heb ik 2 harmonizers en 1 octaver toegepast.
Dit zou me 4 x 2 = 8 noten kosten(2 elementen per elke noot en voor elke harmonizer en octaver er 2 bij). Deze voice gebruik ik alleen monofoon, dus geen accoorden.

Op track 10 heb ik voice 013 van BandInstruments(TremoEP1), welke ook bestaat uit 2 elementen. Deze voice gebruik ik wel polyfoon, maximaal 4 stemmig. Dit kost me 4 x 2 = 8 noten. Ik gebruik hier op geen midi effecten(dus geen harmonizers, octaver of MIDI delay).

Op track 11 gebruik ik voice 057 van Synth Bass & Lead(BL Dist8). Deze voice bestaat ook uit 2 elementen. Ik gebruik deze voice alleen duofoon, zonder enig MIDI effect. Dit kost me 4 noten maximaal.

Voor de 5 tracks voor de drums neem ik aan dat de voices voor drums maar 1 noot polyfonie kosten per aangeslagen noot.

Samengevat kom ik dan op:
8 noten voor track 9,
8 noten voor track 10,
4 noten voor track 11 en
5 noten voor de drumtracks(op track 1,2,3, 5 en 8).
Totaal: 25 noten maximaal, als alles tegelijkertijd zou spelen.
Dit is veel lager dan 32 noten zoals de handleiding aangeeft. Als er MIDI Delay werd gebruikt kon ik het verklaren. Maar er wordt nergens MIDI Delay gebruikt.

Weet iemand waarom dit gebreurt? Het is me een raadsel. Er wordt ook geen andere MIDI data naar de engine gestuurd, zoals verandering van CC waarden. Op de voice van track 11 zit wel portamento in de voice geedit, maar deze verandert niet van waarde. Op dezelfde track 11 wordt Celeste 2 als effect gebruikt. Zou dit de boosdoener kunnen zijn? Of heb ik een Rm1x over zijn nek kunnen krijgen?
:o:

misschien toch vergeten 1 toontje in te tekenen?

ik zou niet weten wat het anders zou kunnen zijn...:L

Nou heb ik nog niet een hele poos een RM1x en een sampler om daar een live act mee op te bouwen.

Alleen nu ik een kick uit de sampler in de RM1x heb, en daar een klein loopje mee gemaakt heb.
Blijkt dat de rm1x de kick sample niet helemaal afspeeld, alleen maar korte tikjes zeg maar.
(De decay van iets geloof ik, maar durf ik niet met zekerheid te zeggen).

Waar kan ik dat goed zetten in de rm1x?

Alvast bedankt! :okdan:

Klinkt als een te korte gate time.. de sample word te kort getriggerd uit de sampler. Dus, op de rm1x de gate time langer maken...
Of, je moet in je sampler instellen dat hij de hele sample speelt als hij kort wordt getriggerd.. dus release van de sample langer maken..

Alleen vind ik de swing knop niet echt werken. :confused: Ik krijg daar niet een lekkere swing mee...

Dat heb ik nu ook,
het gaat meer klinken zoals toen ik nog niet wist hoe het apparaat werkte.

Is het mogelijk meerdere tracks tegelijk te beinvloeden?

Is het mogelijk meerdere tracks tegelijk te beinvloeden?

Kun je meerdere tracks tegelijk bijvoorbeeld de cutoff van veranderen?
Ik wil dit graag doen voor de drums(intern) in bepaalde passages.
Iets met de Shift knop misschien?

Kun je meerdere tracks tegelijk bijvoorbeeld de cutoff van veranderen?
Ik wil dit graag doen voor de drums(intern) in bepaalde passages.
Iets met de Shift knop misschien?

Nee dat kan niet (ik neem aan dat je bedoelt dat je verschillende interne tracks op je rm1x tegelijk wilt kunnen cutoffen met bijv een midi controller of exterene sequencer ? )

Dan zul je ze 1 voor 1 moeten automaten.

Nee dat kan niet (ik neem aan dat je bedoelt dat je verschillende interne tracks op je rm1x tegelijk wilt kunnen cutoffen met bijv een midi controller of exterene sequencer ? )

Dan zul je ze 1 voor 1 moeten automaten.

Ik heb even geen rm1x bij de hand maar kan je niet 1 automation opnemen vd cutoff en dan met Jobs een "Copy Event/ Automation" of zo doen voor de andere tracks?

mn rm1x is alweer een tijdje de deur uit... maar werkt [track] + [all] niet?
Zoja, dan kan je natuulk ook [track] + [1-8] doen..

mn rm1x is alweer een tijdje de deur uit... maar werkt [track] + [all] niet?
Zoja, dan kan je natuulk ook [track] + [1-8] doen..
Vet man!:okdan:
Jij bent mijn held. Waarom staat dat niet in de handleiding, of zie ik dat over het hoofd?
Edit: in de Engelse handleiding staat dit wel op pagina 30. De Nederlandse handleiding mist deze pagina compleet.

Laatst gewijzigd:
ik heb nooit echt begrepen waarvoor die f1 tm f4 knoppen er op zitten.. je gebruikt ze nooit, vlgns mij hebben ze geen functie...

ik heb nooit echt begrepen waarvoor die f1 tm f4 knoppen er op zitten.. je gebruikt ze nooit, vlgns mij hebben ze geen functie...
:confused: Nou eeh... om een job uit te voeren zul toch echt op F4 moeten drukken. En die andere knoppen gebruik je bij het veranderen van de naam van je pattern, het opslaan op een disk enz enz...

ohw.. als dat zo is dat heb ik ze ook gebruikt natuurlijk..

maar ik meende me te herinneren dat ik ze nooit gebruikte... zo zie je maar, je geheugen laat je eerder in de steek dan je denkt ;-)

Back