Door de bomen het bos ......

Synth71

Ingeburgerd
Ik ben een absolute beginner en heb een M-audio keyboard (midi) liggen en probeer de basis te leren van het spelen op een keyboard.

Ik heb niet veel succes met het vinden van eenvoudige software waarmee ik gewoon een bekend keyboard/synth kan bespelen.
Het barst van complexe software met allemaal plugins, effects, en weet ik wat maar ik zoek iets waarmee ik mijn midi controller omtover tot zeg maar de ouderwetse Casio keyboard met een leuk aantal standaard sounds en ik dus gewoon kan gaan spelen.
Het sequencen, envelope generators en weet ik wat is voor mij nu allemaal te hoog gegrepen.

Wie het weet mag het zeggen !

Sylentht1 van Lennart digital. Voor nog geen 160,- heb je dan alles in huis waarmee je aan de slag kunt

Paul

De meeste VST-plugin-instrumenten hebben wel presets, dus als je die aanklikt moet je zelf helemaal niets meer instellen als je gelukkig bent met het geluid. Aangezien je zegt dat je eigenlijk een oud Casio-keyboard wil, is een synthesizer misschien ook niet het beste. Als je bv. een Hammond-orgel geluid wil kan je welicht beter een sampler gebruiken.

Kontakt Player lijkt mij een goed vertrekpunt voor jou. Een goede gratise synth is bv. Synth1.

Ik heb Kontakt (demo) al eens gedownload maar snap daar niets van.
Allemaal gedoe met het importeren van VST's enzo.

Ik zoek gewoon iets simpels dat op zich zelf kan draaien, en dus niet in een ander programma gedraaid moet worden of instrumenten los aan toe gevoegd moeten worden.
Mijn Midi controller wordt dan een simpel keyboard met wat instrument presets erop en klaar.
Dus programma opstarten, controller aan, midi wordt geactiveerd, ik kies een instrument en kan spelen.

Ik ben helemaal niet klaar voor allemaal moeilijke instellingen, samples, etc.
Mijn focus ligt nu op het leren spelen en daarna pas echt muziek maken.
En ja, ik weet het. Ik had beter een 2e hands 'stand alone' keyboard kunnen kopen, was veel handiger geweest.

Mijn dank voor de suggesties tot nu toe !

Laatst gewijzigd:
Mocht je een iPad hebben, dan kan je die ook gebruiken door je midi keyboard daar op aan te sluiten.
Daar zijn diverse oplossingen voor om dit te koppelen.

Dan heb je een zeer grote keus aan diverse synth/audio apps.
De meeste apps zijn niet duur en zijn erg goed en eenvoudig in gebruik.
En met touch werkt natuurlijk ook erg prettig.

Wellicht een optie voor je.
Succes!!!

Kontakt Player kan ook op zichzelf gebruikt worden. Zo moeilijk is dit programma trouwens ook weer niet. Je moet gewoon even willen leren hoe het werkt. Synth1 heeft dan weer wel een DAW-programma nodig om in te werken, zoals het gratis Reaper, maar na een dagje (of veel sneller, afhankelijk van jouw computerexpertise) ken je de basistechnieken en kan je véél meer instrumenten gebruiken, aangezien het merendeel van de instrumenten VST-plugins zijn. Gewoon even doorbijten en als je, na een zoektocht door de handleiding, er niet uit komt kan je hier altijd nog hulp komen vragen. Achteraf zal je blij zijn dat je nu ook een DAW kan gebruiken. Dat komt zeker van pas als je bv. een jamsessie wil opnemen. Als je met een keyboard op pc wil spelen heb je trouwens ook best een professionele geluidskaart met ASIO-audiodrivers, eender welk programma je gebruikt. Als je een gewone consumentengeluidskaart hebt, dan moet je ASIO4ALL installeren en selecteren in het muziekprogramma, anders ga je te veel vertraging hebben op de noten die je speelt, waardoor spelen echt niet meer plezant wordt.

Als je écht geen zin hebt in Reaper of iets dergelijks te leren, kan je ook simpele VST-host programma's downloaden en daarin een VST laden:
http://www.tobybear.de/p_minihost.html
http://www.hermannseib.com/english/savihost.htm

Denk er dan wel aan dat je nog steeds de asio-drivers zal moeten selecteren bij de geluidsopties.

Je komt er niet onderuit om wat te leren over wat je gebruikt.

Wat heel eenvoudig is maar niet gratis - Reason. 1 programma, alles erbij, geen gedoe met instellen. Makkelijker dan dat wordt het niet.

Voor realistische geluiden heb je een sampler nodig. Bij samplers moet je de geluiden eerst inladen. Als de sampler de geluidenbibliotheek niet kan vinden, tja, dan krijg je geen geluid.

Zijn er ook Freeware alternatieven ?

Des te minder het moet kosten, des te meer ben je aan het klooien. Dat hele standalone gedoe is trouwens moeilijker; je moet dan per synth alles instellen, en je kunt niks tegelijkertijd draaien. Gewoon door de zure appel heenbijten.

En het is toch ook gewoon leuk om iets nieuws te leren?

Ik krijg er juist een kick van als ik eerst iets niet weet en dan na een paar uur/dagen/weken/maanden het wel kan. Ontwikkelen van jezelf noem ik dat.

Juist als je iets nieuws in 10 seconden kunt is er niks aan, want dat kan iedereen en doe je eigenlijk niets zelf.

Paul

Hij geeft toch aan dat hij eerst de basis van spelen ansich wilt leren?
Dat is ontwikelen......TS is ook erg duidelijk dat hij stap voor stap wilt doen.

Hij geeft toch aan dat hij eerst de basis van spelen ansich wilt leren?
Dat is ontwikelen......TS is ook erg duidelijk dat hij stap voor stap wilt doen.

Leren spelen = ver van computers afblijven, eerst een (digitale) piano halen. Die M-Audio is niet weggegooid geld, die is over een paar jaar ook nog wel goed.

Als er een MIDI out op zit (en niet alleen een USB out) kun je er zelfs een cheapo JV1080 of Yamaha MU of zo aan hangen en dan heb je een heel aardige presetbak. Geen begeleiding, dat niet, maar aan & gaan.

Ik gebruik de Element van waves, nog geen 100 euro en je kunt veel mee. Sylenth1 is ook erg goed. Zo te begrijpen van de openingspost denk ik dat je in die richting moet gaan zoeken. Kontakt voor beginners is ietwat te moeilijk (no pun intended!) maar aan de andere kant is wel een volledige pakket waar je veel mee kunt. Succes!

Voor freeware versies kijk maar even op www.vstcafe.com... Of... gebruik maken van de synths die op je DAW hebt... :)

Garageband lijkt me wel geschikt in dit geval, zit gratis op iedere Mac en is ideaal voor de thuisprutser die niets wil leren.

Back