MAM AFB8 analoge filterbank

Syntagma

Hold On
mam_afb8_001.jpg

l.jpg

Hallo,

Ik ben onlangs in het bezit gekomen van een MAM AFB8 analoge filterbank. Nu heb ik Google geraadpleegd en ben ik er wel ongeveer achter gekomen wat het voor ding is, maar ik vraag me af wat ik er mee zou kunnen doen in een setup die voornamelijk bestaat uit een DAW met VST's en wat hardware synths zoals een Nord Rack 2, Virus Snow, KS-Rack, Blofeld en Microkorg. Helemaal omdat het ding alleen mono in en uit heeft.

Wat specs die ik gevonden heb:
http://www.tiracon-6v.de/mam/engl/products/filter_effects/afb8.swf

En de manual (in Duits):
http://www.musicandmore-vintage.com/Anleitungen pdf/mam_afb8.pdf

Der AFB 8 sind 8 feste Frequenzen im Oktavabstand zugeordnet: 63/ 125/ 250/ 500/ 1000/ 2000/ 4000/ 8000 Hz.
Im Gegensatz zum Equalizer, dessen Verstärkung bzw. Absenkung eines Frequenzbandes auf einen maximalen Wert begrenzt ist (z.B. +/- 12 dB), besteht die Filterbank aus Bandpassfiltern, die zum Ausgang der Filterbank beliebig hinzugemischt , also auch komplett unterdrückt werden können. Der Output-Volume Regler bestimmt dabei die Lautstärke des gemischten Signals.

Verder is er erg weinig te vinden. Ik zie dat ze in het verleden verkocht werden voor prijzen variërend van 40 tot 100 euro (tweedehands). Wellicht zet ik 'm binnenkort dan ook wel in de verkoop.

Maar goed, hoe zouden jullie dit apparaat gebruiken? Is het ding de moeite waard? Is het alleen bruikbaar voor monosynths? Wat zou ik er allemaal op aan kunnen sluiten? Zijn er gebruikerservaringen? Etc.

Bedankt alvast :)

Je wist toen je eraan kwam nog niet wat het was, nu je hem hebt weet je eigenlijk niet wat je ermee moet doen...?

sorry dat ik het vraag maar hoe kom je er eigenlijk aan dan?

Ik heb 'm van iemand gekregen, die wist niet wat het was. Ik weet dat inmiddels wel maar wil even kijken of ik er wat aan zou kunnen hebben. Er is vrij weinig over te vinden omdat de fabrikant niet meer bestaat. Ik vind het wel een intrigerend ding omdat het het eerste analoge apparaat in mijn bezit is, en ik niet goed weet hoe ik mono inputs moet gebruiken in combinatie met mijn setup.

Sorry dat ik het zeg, maar ik heb echt geen behoefte aan reacties over hoe dom het van mij is of over hoe en waarom ik er dan aan gekomen ben etc. Als dat niet kan dan hoef ik voortaan niks meer te vragen hier.

hoho rustig maar :D

ok hij heeft geen midi dus het is een fixed filterbank, een soort equalizer maar dan wat extremer...
(ander voorbeeld: http://www.doepfer.de/a128.htm)
Je kan bepaalde frequenties dus boosten of juist cutten, het zijn eigenlijk een reeks bandpass filters met een vaste frequentie. Het is idd jammer dat hij mono is (of dat je er maar één hebt) maar je kan er dus je synths doorheen halen. Op zich hoeft het geen probleem te zijn dat hij mono is, de meeste synths zijn mono. Alleen de effecten zijn vaak wel stereo maar die kan je natuurlijk ook in je DAW eroverheen gooien, moet je ze in je synth uitzetten.

Ok, thanks :) Zover was ik inmiddels wel, maar hoe zit dat dan met stereo outputs van de synths?

Stel dat we even de Blofeld nemen als voorbeeld, die heeft als outputs "Right" en "Left/Stereo". In de manual staat "only left: mono, only rights: stereo" (verwarrend, lijkt me 'n drukfoutje). Ik heb nu beide outputs aangesloten op mijn mixer, maar blijkbaar kan ik ook volstaan met alleen de left out voor stereo. En alleen rechts is dan mono (of andersom als het geen drukfout is). Hoe zou ik de Blofeld dan het beste op de AFB8 kunnen aansluiten? Moet ik een verloopje hebben die van 2 jacks naar 1 gaat, of moet ik alleen een enkele kabel (jack) aansluiten op de mono-output van de Blofeld en de mono-input van de AFB8?

De KS-rack werkt weer net iets anders, die heeft twee outputs (L en R) en die werken allebei in mono als je er maar 1 aansluit. Dan zou ik dus alleen R of alleen L moeten aansluiten op de AFB8.

De Virus Snow werkt met een summed monosignaal uit de right output, en links kun je iets stereo aansluiten. Dus dan zou ik alleen de right ouput op de AFB8 moeten aansluiten.

Lijkt me toch vaag op deze manier, verlies je dan niet een groot deel van je sound? Of is dat echt alleen maar in het geval van effecten (stereo)?

Het is niet mijn bedoeling om off-topic te gaan met een les over mono/stereo hoor, haha. Maar heb nog niet de indruk dat de AFB8 nou toegevoegde waarde voor mij heeft. Zijn er nog meer toepassingen te bedenken?

Stel dat we even de Blofeld nemen als voorbeeld, die heeft als outputs "Right" en "Left/Stereo". In de manual staat "only left: mono, only rights: stereo"

Zoals ik het lees:
alleen links: mono out, dus gewone mono jack naar mono jack kabel (instrument kabel)
alleen rechts: stereo out (met een zogenoemde y-kabel, stereo naar twee keer mono)
links en rechts: stereo out met twee keer mono kabel
of het is idd een typo.

Je kan hem ook in een effect chain zetten. Mono output (Aux send) van DAW en ouput Filterbank weer terug naar input DAW. Zo kan je van alles er doorheen trekken.
En anders neem ik hem wel over voor 4 tientjes.

Je kan hem ook in een effect chain zetten. Mono output (Aux send) van DAW en ouput Filterbank weer terug naar input DAW. Zo kan je van alles er doorheen trekken.
En anders neem ik hem wel over voor 4 tientjes.

ik bied 50

leuk spul hoor MAM .. heb de vocoder gehad heb nog de wasp filetr clone [heeft wel midi;-]
..zou m idd as aux in gebruiken
:okdan:

Een synth in mono is geen mono synth. En/of andersom. Het kan wel natuurlijk.

@ raabje: ik weet het verschil, dankje.

Zal even kijken of ik er wat mee ga doen of dat ik 'm verkoop. Ik het laatste geval zal ik het melden aan de geïnteresseerden hierboven :)

Ok, ik heb even wat uitgeprobeerd. Je kan 'm niet aan- of uitzetten, alleen stroom aansluiten. Nu zat er geen adapter bij, dus ik heb de specs opgezocht (12V, 500 mA) en heb een adapter gekocht.

Nu heb ik niet de beschikking over een kabel met een enkele tulpaansluiting, alleen stereokabels. Dus ik heb gewoon zo'n kabel gebruikt en 1 van de 2 tulpjes (met jack) aangesloten op de mono-out van mijn synth en op de input van de AFB8. De output van de AFB8 weer richting de mixer gestuurd. So far so good. Het geluid hoor je dan maar aan 1 kant (alleen links in mijn geval).

Wat valt me op: ook als je geen stroom op de AFB8 zet, hoor je geluid. Hij kan dus passief de audio doorsturen van de input naar de output, en de bypass-knop werkt dan ook. Als ik er echter stroom op zet en aan de knoppen ga draaien, gebeurt er helemaal niets met het geluid. De knoppen voor input- en outputvolume doen niks, en ook de EQ-knoppen niet. Ik hoor geen enkel verschil in het geluid.

Nu is de vraag: komt dit doordat ik e.e.a. verkeerd heb aangesloten? Kan de adapter verkeerd zijn? Of kan het zijn dat het ding het niet meer doet? Hij is met 4 schroefjes open te maken, dus wellicht is er dan aan de binnenkant nog wat te zien :)
Zo ziet het er van binnen uit:

http://www.freebits.nl/images/543foto_1.jpg
http://www.freebits.nl/images/443foto_2.jpg
http://www.freebits.nl/images/516foto_3.jpg

Zie geen vreemde dingen zo op het eerste gezicht.

Laatst gewijzigd:
Misschien overbodige vraag, maar staat ie niet in bypass?

Ik denk dat guido gelijk heeft. Ik heb bij het bestellen van de adapter specifiek gezocht op AC, maar blijkbaar toch een DC besteld. Stond er niet duidelijk bij. Ik ga kijken of ik 'm kan terugsturen en ruilen voor een AC-adapter. Vermoed dat dat het probleem is. Wordt vervolgd :)

@Eraser127: Nee :)

Als je de polariteit (+/-) van je adapter omdraait kan je 'm waarschijnlijk even testen of hij werkt. Op korte termijn kan dit iig geen kwaad, maar zou toch die AC-adapter aanschaffen. ;)

Een AC spanning op een DC apparaat aansluiten kan wel problematiek geven!

Als je de polariteit (+/-) van je adapter omdraait kan je 'm waarschijnlijk even testen of hij werkt. Op korte termijn kan dit iig geen kwaad, maar zou toch die AC-adapter aanschaffen. ;)

Een AC spanning op een DC apparaat aansluiten kan wel problematiek geven!

:? Moet hij dat dan 60 keer per seconde doen of kan dit echt ? Ik ben overtuigd dat dit onzin is en dat hoe je een gelijkstroomadapter ook schakelt een aparaat dat wisselstroom nodig heeft niet kan werken met een gelijkstroom adapter - maar ben geinteresseerd om hierin verbeterd te worden ...

Heel eenvoudig , moderne electronica werkt niet met wisselspanning [ ac] en word intern altijd gelijkgericht [ dc]
En het is overigens niet 60 hz maar 50 hz .
Wat er met een losse gelijkricht adapter gebeurt is dat je 2 maal de boel afvlakt.
Nadeel is vaak dat een gelijkrichtadapter het vermogen niet kan leveren om een apparaat van de nodige stroomsterkte te kunnen voorzien.
Daarom dus die wisselspanning [ kan vermogen goedkoper leveren]
Ook snoept het apparaat daarna wat volts .
Resultaat , de gelijkstroomadapter zakt in elkaar en het apparaat doet het niet

OK bedankt - dus indien een adapter voldoende amperes heeft kan dat dus werken - interessant !

Heel eenvoudig , moderne electronica werkt niet met wisselspanning [ ac] en word intern altijd gelijkgericht [ dc]
En het is overigens niet 60 hz maar 50 hz .
Wat er met een losse gelijkricht adapter gebeurt is dat je 2 maal de boel afvlakt.
Nadeel is vaak dat een gelijkrichtadapter het vermogen niet kan leveren om een apparaat van de nodige stroomsterkte te kunnen voorzien.
Daarom dus die wisselspanning [ kan vermogen goedkoper leveren]
Ook snoept het apparaat daarna wat volts .
Resultaat , de gelijkstroomadapter zakt in elkaar en het apparaat doet het niet

:geslaagd:

Polariteit van de dc adapter omdraaien zodat de - op de pin zit werkt bij MAM. Dit heeft te maken met welke kant de MAM de boel gelijkricht.
De spanning zakt dan inderdaad, maar blijft meestal voldoende om het apparaat te laten werken.
Het vermogen dat verloren gaat kan inderdaad een issue zijn voor het functioneren van het apparaat.

Als je het niet vetrouwd, NIET DOEN! :D

Back