TR-909 Midi-IN eigenaardigheidje

CraZ

..
Bij het controleren van de bevestiging van de Midi-in plug op onze TR-909, kwam ik iets tegen dat me zeer verbaasde.

De aarde van de DIN-Plug was losgehaald.. en op een niet al te nette manier. Het circuit-board is op de plek van deze aansluiting over een oppervlak van 2 vierkante millimeter weggefreesd. Heel bizar..

Heeft iemand een idee wat hier de reden voor geweest kan zijn ?

misschien te hard de stekker eruit getrokken of slecht gesoldeerd
maar hij moet er gewoon aan vast zitten lijkt mij .
ik zal eens bij mij kijken en in de schema's dan hoor je dat wel

Lijkt mij ook..

Lijkt mij ook..

Het lijkt mij ook dat meneer Hoshihai dit niet zelf verzonnen heeft.. en die aarde gewoon aangesloten moet zijn.

Ik heb er maar even een bruggetje opgesoldeerd..

Wat ik meestal zie en wat volgens mij ook de vastgelegde standaard is, is dat voor MIDI In alleen pinnetjes 4 en 5 gebruikt worden en geen aarde. Bij MIDI Out wordt de aarde wel gebruikt. Waarschijnlijk wordt er voor de MIDI In geen aarde gebruikt om zo aardlussen te voorkomen, welke invloed zouden kunnen hebben op de kwaliteit van het MIDI signaal en ook op de audio signalen van de 909. Waarom er in jouw 909 de aarde ooit wel aangeloten is geweest, weet ik niet. Of de aarde van de MIDI In in m'n eigen 909 is aangesloten of niet, weet ik niet. Ik heb er in ieder geval geen last van. :)

Amerikaans..

Amerikaans..

Hmm.. ik zit te denken. Die TR-909 was origineel amerikaans.. en had dus een Roland stekker.. met plus en nul.. geen aarde. Misschien dat ze daarom die aarde van de Midi-in eraf hebben gesloopt...

Maar misschien is dat wel grote onzin.. hehe :p

Re: Amerikaans..

Re: Amerikaans..

Hmm.. ik zit te denken. Die TR-909 was origineel amerikaans.. en had dus een Roland stekker.. met plus en nul.. geen aarde. Misschien dat ze daarom die aarde van de Midi-in eraf hebben gesloopt...

Ik denk dat het niet met de netstekker te maken heeft, want de Europese stekker heeft immers ook geen aarde-aansluiting. Als je er niet van kunt slapen, dan wil ik best wel een kijkje voor je nemen hoe het zit met de MIDI-In in mijn 909. :)

Re: Re: Amerikaans..

Re: Re: Amerikaans..

Origineel geplaatst door Boemtsjak

Ik denk dat het niet met de netstekker te maken heeft, want de Europese stekker heeft immers ook geen aarde-aansluiting. Als je er niet van kunt slapen, dan wil ik best wel een kijkje voor je nemen hoe het zit met de MIDI-In in mijn 909. :)

als je het over euronetsnoeren heb zit er wel degelijk aarde op.
dit is verplicht volgens de nen 1010 bepaling geloof ik..
niet elk apparaat is geaard dat ligt er aan of hij een interne of externe voeding heeft...

ik weet overigens niet hoe het bij de 909 zit maar als deze interne voeding heeft ga ik van uit dat deze ook geaard is..

Re: Re: Re: Amerikaans..

Re: Re: Re: Amerikaans..

niet elk apparaat is geaard dat ligt er aan of hij een interne of externe voeding heeft...

Euronetsnoeren bestaan er in twee soorten: geaard en niet-geaard.

Veiligheidseisen (o.a. NEN 3544) bepalen of een apparaat wel of niet een randaarde stekker nodig heeft. Een apparaat heeft randaarde nodig als bij een gesloten behuizing alle aanraakbare delen een Klasse I isolatie hebben ten opzichte van de delen waar een gevaarlijke spanning over staat. Wanneer de aanraakbare delen een Klasse II isolatie hebben ten opzichte van de delen waar een gevaarlijke spanning over staat, dan is het gebruik van randaarde niet nodig.

Klasse I isolatie moet een spanning kunnen doorstaan van 2120 Volt. Om doorslag (vonken, enz.) te voorkomen, dient er bij het ontbreken van isolatiemateriaal een lucht- of kruipweg van minstens 3 mm. tussen aanraakbare delen en delen die een gevaarlijke spanning voeren te worden aangehouden. Verder moeten alle aanraakbare delen goed worden geaard.

Een Klasse II isolatie doorstaat een spanning van 4240 Volt. Om doorslag bij het ontbreken van isolatiemateriaal te voorkomen, dient er een lucht- of kruipweg van minimaal 6 mm. tussen aanraakbare delen en delen die een gevaarlijke spanning voeren te worden aangehouden.

Met een 'gevaarlijke spanning' wordt hier steeds de spanning van 230 Volt van het lichtnet bedoeld.

Bij een apparaat met een externe voeding gaat het bovenstaande verhaal in de meeste gevallen niet op, omdat de externe voeding ervoor zorgt, dat er geen gevaarlijke spanningen in het apparaat zelf aanwezig zijn.

ik weet overigens niet hoe het bij de 909 zit maar als deze interne voeding heeft ga ik van uit dat deze ook geaard is..

De 909 heeft een interne netvoeding, dus er is hier sprake van gevaarlijke spanningen, maar blijkbaar valt de 909 onder Klasse II (ik weet niet of deze veiligheidseisen al in '83 bestonden), want hij heeft geen randaarde.

Laatst gewijzigd:
ik heb net de schema's bekeken en alle midi poorten moeten met aarde aangesloten worden

ik heb net de schema's bekeken en alle midi poorten moeten met aarde aangesloten worden

Ik heb ook even de schema's erbij gepakt ;) en het grappige is, dat pinnetje 2 van de MIDI In in het grote Block Diagram niet aan de aarde hangt, maar juist weer wel in het PCB schema van het DIN Jack Board. Als je het aan mij vraagt, dan heeft Roland een foutje gemaakt in het PCB Board en hoort de MIDI-In poort niet aan aarde te hangen. Maar wie ben ik? :)

Hmm..

Hmm..

Ik neem aan dat deze lompe modificatie aan onze 909 toch met een reden gedaan is.. Waarschijnlijk ivm aardlussen die via Midi-paden zouden kunnen ontstaan. De outs hebben het namelijk wél netjes aangesloten..

Maar heren.. wat is nou het uiteindelijke oordeel.. Wél of niet aansluiten die handel.

Ik heb ook even de schema's erbij gepakt ;) en het grappige is, dat pinnetje 2 van de MIDI In in het grote Block Diagram niet aan de aarde hangt, maar juist weer wel in het PCB schema van het DIN Jack Board. Als je het aan mij vraagt, dan heeft Roland een foutje gemaakt in het PCB Board en hoort de MIDI-In poort niet aan aarde te hangen. Maar wie ben ik? :)

klopt dat viel me ook op en ik ga er toch vanuit dat ze het vergeten zijn
kijk anders nog eens op de printplaat afdruk die bladzijde zit er ook tussen

Re: Hmm..

Re: Hmm..

Maar heren.. wat is nou het uiteindelijke oordeel.. Wél of niet aansluiten die handel.

Okee, hier even wat feitjes die kunnen helpen bij een uiteindelijke conclusie:

1) Bij alle doe-het-zelf-schema's, die ik gezien heb, hangt de MIDI In niet aan de aarde.

2) Bij een aantal synthschema's, die ik gezien heb, waaronder die van de Juno-106, MKS-30, MKS-70, Prophet-600, hangt de MIDI In niet aan de aarde.

3) Bij jou 909 hing de MIDI In eerst wel aan aarde, maar door een modificatie is dit later verwijderd.

4) In de schema's van de 909 hangt de MIDI In de ene keer wel en de andere keer weer niet aan de aarde.

Mijn conclusie: Roland heeft bij het ontwerpen van de 909 een foutje gemaakt door de MIDI In aan aarde te hangen. Niet aansluiten dus, denk ik.

Ik denk niet, dat ze de aarde aansluiting in het Block Diagram vergeten hebben te tekenen.

Yep, daar hangt ie inderdaad wel aan aarde. PCB schema = printplaat afdruk. ;)

Ik denk niet, dat ze de aarde aansluiting in het Block Diagram vergeten hebben te tekenen.

Yep, daar hangt ie inderdaad wel aan aarde. PCB schema = printplaat afdruk. ;)

raar ik zal het eens bij roland vragen wat het nou moet zijn

We pakken nog even de multimeter erbij...

We pakken nog even de multimeter erbij...

Ik bedacht me net, dat het misschien wel makkelijker zou zijn om met een multimeter de MIDI-aansluitingen van m'n 909 even door te meten in plaats van dat ding helemaal open te gaan schroeven en te kijken hoe alles aangesloten zit. 8>

En het resultaat: De MIDI In van mijn 909 hangt niet aan de aarde. Of er printsporen zijn weggefreesd of dat Roland de printplaat heeft aangepast, dat weet ik niet, maar ik weet nu voor bijna 100% zeker dat de MIDI In niet aan de aarde hoort te hangen. :)

ik geloof je meteen boemtjak
maar toch een beetje raar dat de ontwerper met zijn pen is uitgeschoten en er een streepje te veel staat

;) ;)

Re: Re: Re: Re: Amerikaans..

Re: Re: Re: Re: Amerikaans..

Euronetsnoeren bestaan er in twee soorten: geaard en niet-geaard.

Veiligheidseisen (o.a. NEN 3544) bepalen of een apparaat wel of niet een randaarde stekker nodig heeft. Een apparaat heeft randaarde nodig als bij een gesloten behuizing alle aanraakbare delen een Klasse I isolatie hebben ten opzichte van de delen waar een gevaarlijke spanning over staat. Wanneer de aanraakbare delen een Klasse II isolatie hebben ten opzichte van de delen waar een gevaarlijke spanning over staat, dan is het gebruik van randaarde niet nodig.

Klasse I isolatie moet een spanning kunnen doorstaan van 2120 Volt. Om doorslag (vonken, enz.) te voorkomen, dient er bij het ontbreken van isolatiemateriaal een lucht- of kruipweg van minstens 3 mm. tussen aanraakbare delen en delen die een gevaarlijke spanning voeren te worden aangehouden. Verder moeten alle aanraakbare delen goed worden geaard.

Een Klasse II isolatie doorstaat een spanning van 4240 Volt. Om doorslag bij het ontbreken van isolatiemateriaal te voorkomen, dient er een lucht- of kruipweg van minimaal 6 mm. tussen aanraakbare delen en delen die een gevaarlijke spanning voeren te worden aangehouden.

Met een 'gevaarlijke spanning' wordt hier steeds de spanning van 230 Volt van het lichtnet bedoeld.

Bij een apparaat met een externe voeding gaat het bovenstaande verhaal in de meeste gevallen niet op, omdat de externe voeding ervoor zorgt, dat er geen gevaarlijke spanningen in het apparaat zelf aanwezig zijn.

De 909 heeft een interne netvoeding, dus er is hier sprake van gevaarlijke spanningen, maar blijkbaar valt de 909 onder Klasse II (ik weet niet of deze veiligheidseisen al in '83 bestonden), want hij heeft geen randaarde.

yep zo zat het inderdaad bedankt dat je me geheugen ff opfrist:)

maar waar is de NEN1010 dan voor:confused:

Back