Origineel geplaatst door Boemtsjak
als je het over euronetsnoeren heb zit er wel degelijk aarde op.
dit is verplicht volgens de nen 1010 bepaling geloof ik..
niet elk apparaat is geaard dat ligt er aan of hij een interne of externe voeding heeft...
Euronetsnoeren bestaan er in twee soorten: geaard en niet-geaard.
Veiligheidseisen (o.a. NEN 3544) bepalen of een apparaat wel of niet een randaarde stekker nodig heeft. Een apparaat heeft randaarde nodig als bij een gesloten behuizing alle aanraakbare delen een Klasse I isolatie hebben ten opzichte van de delen waar een gevaarlijke spanning over staat. Wanneer de aanraakbare delen een Klasse II isolatie hebben ten opzichte van de delen waar een gevaarlijke spanning over staat, dan is het gebruik van randaarde niet nodig.
Klasse I isolatie moet een spanning kunnen doorstaan van 2120 Volt. Om doorslag (vonken, enz.) te voorkomen, dient er bij het ontbreken van isolatiemateriaal een lucht- of kruipweg van minstens 3 mm. tussen aanraakbare delen en delen die een gevaarlijke spanning voeren te worden aangehouden. Verder moeten alle aanraakbare delen goed worden geaard.
Een Klasse II isolatie doorstaat een spanning van 4240 Volt. Om doorslag bij het ontbreken van isolatiemateriaal te voorkomen, dient er een lucht- of kruipweg van minimaal 6 mm. tussen aanraakbare delen en delen die een gevaarlijke spanning voeren te worden aangehouden.
Met een 'gevaarlijke spanning' wordt hier steeds de spanning van 230 Volt van het lichtnet bedoeld.
Bij een apparaat met een externe voeding gaat het bovenstaande verhaal in de meeste gevallen niet op, omdat de externe voeding ervoor zorgt, dat er geen gevaarlijke spanningen in het apparaat zelf aanwezig zijn.
ik weet overigens niet hoe het bij de 909 zit maar als deze interne voeding heeft ga ik van uit dat deze ook geaard is..
De 909 heeft een interne netvoeding, dus er is hier sprake van gevaarlijke spanningen, maar blijkbaar valt de 909 onder Klasse II (ik weet niet of deze veiligheidseisen al in '83 bestonden), want hij heeft geen randaarde.