warmte of koudte aan audiosignaal toevoegen?

SpaceAgent202

Sinds 2001
Het volgende natuurkundige en technische vraagstuk houdt me al een tijdje bezig.

Je hebt geluid dat klinkt "warm". (synthfreaks voorbeeld: minimoog)
Je hebt geluid dat klinkt "kil". (synthfreaks voorbeeld: nord lead)

Na wat rondvragen, wat eigen ideeen, wat brainstormen, en wat meningen van anderen.

Het klinkt aannemelijk om iets kils/kouds warmer te laten klinken door het signaal bijvoorbeeld door een buizentrap te halen. En het klinkt minder aannemelijk om iets warms killer te maken door er ....(geen idee) mee te doen.

Ik heb begrepen dat de achterliggende gedachte is: "even harmonischen klinken warm , oneven harmonischen klinken scherp".

Buizen vervormen meer dan transistoren, buizen vervormen dusdanig dat even harmonischen worden toegevoegd, transistoren gaan oversturen, waardoor scherpere oneven harmonischen worden toegevoegd.

Met een buizenexpert gebeld, die vertelde: "warmte toevoegen door middel van een buizentrap lukt echt niet, dat kan beter met een equalizer"...

De vraag waar ik op ben blijven hangen is: Kun je even harmonischen aan een signaal toevoegen (aan bijvoorbeeld dat van een synthesizer?) of kun je deze "wegfilteren"... en hoe zit dat met warmte en koudte die je aan het signaal toevoegt door het toevoegen of verwijderen van bepaalde harmonischen?
Dit gaat net zo goed of net zo slecht misschien met een equalizer als met een buizentrap.

Betekent dit dat een "warm" signaal ontstaat bij de klankbron, en een "kil" signaal achteraf niet meer "warm" gemaakt kan worden?

Wat voor hulpmiddelen zijn hiervoor, is er helemaal niets aan te doen, zijn er speciale electronische snufjes voor, en wat is de achterliggende theorie voor zover ik (waarschijnlijk) een groot deel mis?

Any thoughts are welcome!

zet een moogerfooger achter iets en je hebt een vet moog geluid
zet een sherman achter datzelde signaal en je hebt een kaler geluid

achterliggende theorie = ontwerp : soort van filter, componenten, harmonischen zal ook wel belangrijk zijn maar daar ken ik nie zo veel van ;)

je kan ook een equaliser gebruiken om bv. hoge tonen/midden tonen etc. weg te halen zodat alles wat aangenamer klinkt, dat is tenslotte het doel van een equaliser, het geluid vetter en beter in een mix doen passen.

Buizen vervormen meer dan transistoren

dit klopt niet

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=15074&highlight=buizen

Additieve synthese behelst het toevoegen of ontnemen van harmonischen aan een basissignaal.
Verder is fm-modulatie (sinus die een andere gaat beinvloeden) ook een mogelijk om wiskundig gecontroleerd harmonischen te creëren.
Een filter heeft niks met harmonischen te maken, maar kan ze wel wegfilteren. Maar wanneer je je filter zo fel instelt dat ie gaat oversturen (zelfoscillatie) gaat ie wel extra harmonischen toevoegen.

Harmonischen bepalen de klankkleur, maar dat is nog iets anders dan warmte volgens mij. Het ligt eerder aan de signal flow en jouw ervaring van 'warm'. Bob Moog heeft zoveel geklooid met schakelingen en gebruikte componenten tot hij vond dat het een bijzonder aangenaam klankkarakter had, dat iedereen goed vond. Pas achteraf is men gaan analyseren hoe dat kwam en met welke componenten. Tegen dan had ie wel al genoeg patenten genomen.

hmm er bijvoegen met filters gaat niet werken daarvoor is de exciter. harmonische zitten in het geluid heeft fourrier ooit is bedacht(vondt ie leuk). dat zomaar er bij gooien gaat niet.

het warme geluid is een soort van verzadiging die op treedt in het geluid(het is niet puur meer). veel gebruikt als master truuk is de mix op taperecorder opnemen er treedt dan verzadiging op (saturation) wat eigenlijk bandcompressie is.
klinkt lekker. haalt eigenlijk wat boven tonen weg wordt het een beetje crispy van.

de zaagtand(golfvorm) bestaat uit alle harmonische
bijvoorbeeld een driehoek bestaat oneven harmonische
blokgolf bestaat uit oneven harmonischen
de sinus heeft geen harmonische alleen de grond frequentie
een puls met de pulsbreedte op nul bestaat uit alle harmonische met als eigen schap dat ze allemaal evenhard zijn.

ik snap hier uit je conclusie maar uit een nord komt ook een zaagtand en uit een moog.

er is een site waar alle golfvormen van bekende synth door een osciloscoop worden gehald en ik denk dat daar de oorzaak zit. helaas weet ik die link vandie site niet meer. maar wat je daar zag is dat de ene zaagtand de andere niet is. de zaagtandpunten vande ene(hoe scherper de punt van een wavevorm hoe meer harmonische en meer boventonen) synth is veel scherper en minder afgevlakt dan de ander.

hmmm sorry dat ik niet een vloeiend verhaal heb getikt maar heb ook maar 2 uur geslapen:)

Bij de gamma een goede kraan ophalen. Even aan die kraan draaien voor warmte of koudte. :)

Buizenspul is eigenlijk al een soort vaste EQ want die veranderen het geluid qua frequentiebereik ook. Maar ook is de saturatie van belang wat je niet met een EQ na kan doen. Dat is weer meer een soort soft limiter zeg dan.

Maar je kunt ook veel aan het geluid doen door met sublagen te werken. Dus extra tracks erbij die ondersteunend werken. Dus een hele lage bas om de gewone bas wat meer ballen te geven of een hoog fris geluidje om strings wat killer te laten klinken.

Om even op wat dingen vooruit te lopen. Ben op dit moment bezig met een editorial van synth tot cd (werknaam). Hierbij wordt gebruik gemaakt van opnamen (beeld (screenshots + synths), geluid) uit de studio van Dobre. Een voorbeeld wat hierbij gebruikt wordt is de SID.

Om in Roel's termen te blijven koud, maar juist bewerkt met de plugins werd dat dingen wel zo warm, de bek viel me open. Uiteraard bleef het rauwe karakter bewaard, maar 100% warm

Zie voorbeeld mixerinstellingen (weet niet meer welke audiotrack het betrof)

mixer.gif

Maar van warm naar koud natuurlijk ook. Op moment dat ik deze thread las was ik bezig met een warm geluid koud te maken, dit middels een digitizer

digitzer.jpg

Sample rate omlaag en de bitrate ook, zo doe ik het iig.

ander voorbeeld, als ik een kaal (zonder enig effect/eq) rhodes geluid pak uit m'n electro dan klinkt dat opzich koud.
Als ik dit warmer wil maken gebruik ik of een panner of een chorus en daarbij een lichte distortion

dus de stereobreedte heeft ook zeker invloed op koud/warm niet alleen de harmonischen

wat ook goed werkt: studer 2track impulse in SIR laden en over je mix (of aparte sporen) knallen...

Olaf

Zeikmodus 1: hey, oud topic ;) - misschien had je 'm beter even kunnen mailen of PB'en?
Zeikmodus 2: vandale.nl/opzoeken/woordenboek/?zoekwoord=koudte :D

Back