44 of 88khz

musicheaven

Ouwe rot
Ik werk voornamelijk itb met veel vst's en al die vst's gaan daarna naar outboard en mengpaneel.

Om processor-stress te vermijden werk ik meestal op 44khz; wat zou 88khz als plus hebben?

Vst-synths beter klinken?
vst'eq/reverb/compressor beter klinken?
conversie d-a en a-d beter?

andere zaken..??

alle hulp welkom!

Ik neem aan dat je het getest hebt en dan zelf een conclusie kan trekken.
Als je deze vraag stelt lijkt het mij dat je geen verschil hebt gehoord en dus meer een academische vraag.

Waarom zou je het willen als je het toch niet hoort?

Paul

heb jij er iets over te zeggen ptaurus?
heb je ze al vergeleken, en zo ja ,wat was je conclusie?

heb jij er iets over te zeggen ptaurus?
heb je ze al vergeleken, en zo ja ,wat was je conclusie?

Ik heb al gezegd dat je het toch tenminste zelf geprobeerd moete hebben.
Je maakt 2 opnames en vergelijkt en trekt dan een conclusie
Hoor je niets dan waarom de moeite?

Dus mijn tegenvraag was: waarom zou je het willen als je toch het verschil niet hebt gehoord bij deze controle?

Ik kon het zelf namelijk niet horen en heb het dus zo gelaten.

Paul

Ik werk voornamelijk itb met veel vst's en al die vst's gaan daarna naar outboard en mengpaneel.

Om processor-stress te vermijden werk ik meestal op 44khz; wat zou 88khz als plus hebben?

andere zaken..??

alle hulp welkom!

Verwacht hier niet te veel van, ik heb mijn hele setup ingesteld op 24 bit 48 kHz en dat werkt perfect. Let meer op de bitjes is mijn advies want er is een heel groot verschil tussen 16 en 24 bit in tegenstelling tot 48 en 96 kHz!

andere zaken..??

alle hulp welkom!

Als je aan je nummer sleutelt kan je gerust gewoon op 44khz draaien, is je nummer af dan kan je renderen aan een hogere khz.

Ook al is je einddoel 16bit 44.1khz, dan nog is het de moeite om je track eerst op een hogere resolutie te renderen en dan om te zetten naar 44.1 - het geluid zal beter zijn dan als je rechtstreeks op 44.1 maakt.

Eh nog meer 88 khz voordelen?? latency wordt gehalveerd :) Maar ook CPU load 2 keer zo hoog..

16 bit gear is zooo 1990 :D Maar hoeft helemaal geen probleem te zijn binnen je setup begreep ik van Raphie..
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=165059
Maar idd het dynamisch bereik is redelijk beperkt in 16 bit..

Kan zelf sowieso niet op 88khz draaien omdat ik nog met een aantal kaarten werk die dit niet kunnen.. DS2416. Korg Oasys PCI

Laatst gewijzigd:
child of art:
ik zelf werk op 32bit floating point, normaal zou dat een stuk beter moeten zijn dan 24bit

waarom 48khz? indien je bounct naar cd wordt dat toch zowieso 44khz? of werk je voor TV?

natanvance:
hoe doe je dat: eerst op 44khz werken en dan renderen naar 88khz? hele project in je daw is dan toch om zeep of wat mis ik?

ptaurus:
ik ben aan een test begonnen, maar oa doordat mijn pc instabiel werd ben ik daar mee gestopt..
maar indien interessant wordt er een oplossing gezocht

Ook al is je einddoel 16bit 44.1khz, dan nog is het de moeite om je track eerst op een hogere resolutie te renderen en dan om te zetten naar 44.1 - het geluid zal beter zijn dan als je rechtstreeks op 44.1 maakt.

+1

Wat samples betreft is 44k (2x nyquist) meer dan genoeg.

Wat synthese betreft kan je met de huidige software synthesizers niet genoeg hebben. Bijv. ik heb recentelijk een nieuwe laptop en elk nummer zit tegen de maximum capaciteit. Als je met plugins zoals The Drop, DCAM, ACE, DIVA, enz werkt is de CPU enkel de grens van je vermogen. Vooral als je van audiomodulatie houdt. Dit is omdat de geluiden die op een lage samplerate gecreeerd worden, veel artifacts voortbrengen en je deze daarna niet meer wegkrijgt ( wat soms hehe welkom is :)). Om deze reden maak ik mijn nummers in een zo hoog mogelijke sample rate. Vervolgens worden deze voor het mixen ge"re"sampled naar 24-48k en kunnen deze verder bewerkt worden.

Maar om elitarisme te voorkomen zou ik elke synth zelf testen en zien welk verschil het voor jou uitmaakt.

Voorbeeld. Met Waldorf Largo staat elk project min 96k - voor mijn oren maakt het een enorm verschil. Met een synth als DCAM stel ik deze zelf intern in als oversampling.

En dan nog niet gesproken over de bit depth :)

Laatst gewijzigd:
Bij mijn bescheiden weten is 88kHz niet een hele gangbare resolutie. 44.1kHz, 48kHz, 92kHz dat werk.... CD is 44.1 16bits. Opnemen doe ik altijd op 48kHz 24bits. En als ik ruimte zou hebben en niet teveel met extern hd's hoef te werken ivm uitwisselen projecten, zou ik lekker op 92kHz opnemen. Meer sample points en dus meer detail. En inderdaad wordt het voor cd teruggeschroefd naar 44.1 16bits, maar je kan maar beter zo opgenomen hebben, niet waar....

child of art:
ik zelf werk op 32bit floating point, normaal zou dat een stuk beter moeten zijn dan 24bit

waarom 48khz? indien je bounct naar cd wordt dat toch zowieso 44khz? of werk je voor TV?

Ikzelf heb een standaard ingevoerd voor mezelf wat betreft de bitrate en de samplefrequentie. Op een gegeven moment kwamen de hardware digitale mixers opzetten en sprak iedereen over 24 bit 96 kHz (24/96). Ik ben toen meteen overgestapt naar die bitrate en samplefrequentie.
Dat 32bit floating point is niet echt 32 bit overal, maar wel binnen één DAW. Ga je met je bestand buiten die DAW dan kan je veel beter een 24 bit bestand hebben want 24 bit wordt overal ondersteund en herkend als écht 24 bit. Maar 96 kHz vergde teveel van mijn PC, dus die heb ik toen gehalveerd naar 48 kHz. Het schijnt ook beter te zijn 24/48 t.o.v. 24/44.1, maar het is nauwelijks merkbaar. En ja, uiteindelijk render ik alles af naar MP3 of 16 bit 44.1 kHz.

Deze vraag komt elk jaar wel een keer langs. Ik denk dat je met de zoekfunctie wel een antwoord op je vraag vind. Voor audio is 48kHz wel genoeg. Hoger ga je waarschijnlijk niet merken. Sommige Plugins kunnen er wel voordeel van hebben. maar dat ligt helemaal aan de plugin zelf. Is niet te zeggen welke er precies voordeel van zullen hebben. Daarom worden sommige plugins om die reden al intern ge-upsampled.

tja, idd, "De CPU meter is belangrijker dan te kiezen voor een hogere sample rate,,"
Er zijn wel betere manieren om je audio beter te doen laten klinken dan naar 88 te gaan,, denk 'k

Ik gebruik zelf overal 32Bit/48 Khz,, en Resample het mixboaed master ingang naar 16/44.1,,
Ik denk door de digitale ingang van de creative audigy notebook, anders door magix cleaning lab 2005..

Back