Dag Egres,
En waar is dit relevant in deze thread? Gelieve dit te verduidelijken. Het gaat hier om 32 vs 64 bit processing, niet audio bit depth. Trouwens, vooraleer je me met zulke toon aanspreekt, kun je maar best 100% zeker zijn van je argument...bring it on.
Ik had je graag doorverwezen naar deze uitstekende post van forumgenoot Lynxxx, waarvoor respect:
Mocht je verdere vragen of een persoonlijke opmerking hebben, kan je me altijd via pM bereiken.
Je spreekt weer over processing door het OS ,ik spreek over audio processing
of heb je dat nog steeds niet begrepen,of ben het jij die de 2 mengt..
Het is relevant sinds Dre de audiokwaliteit ter discussie neemt,simpel toch.
Al mijn post laat ook duidelijk lezen dat ik over audio spreek,maar er zijn er die dat blijven negeren,jij dus.
Dit gezegt zijnde voor een
degelijke mixing van elk maal 1 toegevoegd signaal in je mixing heb je telkens 1 bit extra nodig,reken uit hoeveel je met 32 of 64 bit max kanalen heb aan
goede kwaliteit.
Als ze hebben ondervonden dat er een probleem is,zijn ze afgekomen met de floating point technologie,deze gaat je stukken en brokken verdelen waar 'nodig' zodat je 192 channels kan mixen of nog meer!
dan staan de mensen versteld dat in ITB mixen toch anders klinkt als op een mixer...
en dat de reverb tails in je daw eenmaal in de mix anders klinken dan met een stereopaar etc..etc..
Voor de eq op een digitale mixer of plugin ben je niets met floating point technologie
daar heb je best de volle data en zoveel mogelijk tegelijkertijd ter beschikking.
een analoge eq filtert en boost een digitale eq moet dingen wegnemen en herconstrueren of dingen genereren die niet bestaan.
En waarom klonken de eerste digitale mixers met vaste 32 of 64bit slechter dan mijn daw dan?
wel omdat de conversie technologie kut was,als het signaal dat in de mixer niet aan 0 db was had je een 'floating' bitrate (op conversie niveau),dus je had maar enkel 16bit 44.1
aan 0db, onmogelijk alles 0db in te laten gaan natuurlijk omdat je headroom 0 db is
ik weet niet of er nog converters zijn die zo werken maar in ieder geval ik weet dat er mixers toen waren (later) die niet zo werkten,natuurlijk onbetaalbaar was dat.