(DIY) 16 stap sequencer

Eliani

Nieuwkomer
Omdat het allemaal zo lang geleden is dat ik nog met synths en sequencers ben bezig geweest, en er toch nog wel wat onderdelen voor had liggen dacht ik maar eens een 16 staps sequencer in elkaar te prutsen. Iets waar dan ook nog een beetje geluid uit komt, dus CV uit naar een simpele VCO.

Het was klaarblijkelijk even geleden, want ik moest google zwaar misbruiken om op te zoeken hoe ik nu weer twee CD4017 ic's achter elkaar moest hangen, en of daar nu wel of geen beter alternatief voor was. ik ben er uiteindelijk uit geraakt, maar ben nog niet helemaal mee waarom de sequencer op zijn eerste stap blijft hangen als het voltage naar de schakeling boven de 5V komt.

Een simpele VCO kwam ik ook tegen op google. dus na enkele uurtjes mijn breadbord vol, en nu kan ik weer wat spelen. vergeet 1V/octaaf, ik ben al blij dat er geluid uit komt...

http://youtu.be/Frujzr2t_4Q

Hier zijn al topics over.. zoek eens naar baby10 op het forum.

twee 4017's om beurten door een 4017 laten triggeren toch?

Ok, door de leds zonder weerstand aan te sluiten denk ik dat de eerste stap, die tevens aangesloten is aan de reset van de tweede 4017 de boel blokkeerde. Nu dat er een 80k weerstand de leds wat dimt heb ik ook meteen een groter frequentiebereik. Logisch, de amplitude van stappen kan nu weer wat omhoog. Die eerste stap klinkt nog wel een beetje anders, waarschijnlijk trekt die reset een beetje stroom, waardoor mijn voltage wat inzakt. Morgen maar eens proberen om die reset op de 9de stap van de eerste 4017 te plakken.

attachment.php

Je moet 1 chip wegdenken in deze tekening, maar je krijgt wel een idee. Op Q1 van de eerste 4017 zakt het voltage dus een beetje weg...

Ik ga ook op zoek naar een betere VCO, onderstaande was mijn eerste idee. het werkt, maar de triangle is meer een haaientand, en ik ben echt wel op zoek naar iets meer functionaliteit. Ik had toch ook graag wat meer mogelijkheden naar de envelope, bv attack, sustains, enz... moet ik dan een envelope generator achter de VCO zetten, of moet ik met een in de envelope gegenereerd voltage naar de CV van een VCA?

attachment.php

Ik ben ook een boek aan het lezen van Ray Wilson, MAKE: Analoge Synthesizers. Best goed uitgelegd, al is het wat verwarrend. Maar op Musicfromouterspace.com staat een sequencer die ik ga proberen.

Attachments

• Knipsel.jpg
    Knipsel.jpg
    33 KB · Bekeken: 80
  • BASIC VCO.jpg
    BASIC VCO.jpg
    25 KB · Bekeken: 80
Op naar binair...

Op naar binair...

Dus in plaats van de cascading 4017 ic's, welke wel naar behoren werkte, ben ik naar één 4514 (1-16 multiplexer/demultiplexer) gegaan, aangestuurd door een 4516 (up/down binary counter). @GentleG bedankt!! Ik was er ook al achter gekomen dat de 4017 voor deze oplossing een beetje een geknoei is, en door de switch naar de 4514 heb één funtie toegevoegd aan de Sequencer, backwards play... yummie...

Ik denk er aan om een rij switches bij te zetten in de cirkel, zodat ik elke stap kan in/uit-schakelen. en eventueel een tweede/derde/vierde... ok, toch op zijn minst een tweede layer met enkel knoppen, voor enkel triggers of zo.

Goed, eerst tijd voor een betere VCO... en eventueel al een simpel VCFke of zo.

Ik ben ondertussen aan het kijken naar zelfbouw modules voor een modulair systeempje, en heb al een paar dingetjes gezien, zoals de Oakley-sound spulletjes, of alles op muffwigller...

Ik denk er aan om een rij switches bij te zetten in de cirkel, zodat ik elke stap kan in/uit-schakelen. en eventueel een tweede/derde/vierde... ok, toch op zijn minst een tweede layer met enkel knoppen, voor enkel triggers of zo.

Ik weet niet of dit al eerder is gemaakt, maar misschien kan je die
extra rij switches een glide on/of functie geven. 8~

En we zijn natuurlijk zeer benieuwd naar het schema'tje van het uiteindelijke resultaat ;)

Ik weet niet of dit al eerder is gemaakt, maar misschien kan je die
extra rij switches een glide on/of functie geven. 8~

Dit kan niet moeilijk zijn,
een "Glide Function" is in principe enkel een 1M potentiometer en een condensator (220nF of zoiets). misschien maar eens proberen...

Knipsel.JPG

Ik zal hiervan komende week een schemaatje van maken, en eventueel een perfboardlayoutje of zo, of misschien maar ineens een PCBtje?
Eerst maar eens kijken of ik nog wat functies kan toevoegen, en dan laat ik ineens een proper frontje bouwen...

Back