Nieuwe monitor-controller: wat kiezen we?

Audient Nero lijkt me wel wat.
Iemand ervaring?
Paar jaartjes later....

Iemand die hem ooit gekocht heeft en er iets zinvols over kan vertellen?

Heb er interesse in, maar lees wisselende verhalen. Of hij werkt super en zonder problemen, maar anderzijds zijn er ook gebruikers die er veel gedoe mee hebben gehad.
Vergelijkbaar zijn de Presonus Monitor Station 2 en de Palmer Monicon Xl, maar die hebben net niet wat ik zoek...

Ik gebruik hem al een tijd. Helemaal tevreden over in tegenstelling tot de goedkope passieve controller die ik eerst had.
Bouwkwaliteit is als een Leopard 2, het signaalpad is clean. Intern wordt alles geswitched met relais. De koptelefoonversterkers kunnen ook mn Beyerdynamics met rare impedantie goed aansturen.
Enige nadeel is de luide plop als je hem aanzet als je monitors al aanstaan. Wat wel weer een raar euvel is voor iets waar verder zoveel zorg voor kwaliteit genomen lijkt te zijn. Die hoor je dan weer niet via je koptelefoon. Dus je oren zijn veilig. Gewoon een kwestie van alles in de juiste volgorde aanzetten en je hebt nergens last van...

@4-Tek

Ha, ik had 'm dus op loopafstand in mijn dorpje kunnen bekijken. Had ik niet alles hoeven lezen ;-) :-)

Ik heb ook een BD DT1990 pro, dus fijn om te weten dat dit goed werkt.

Als ik het goed begrijp is er bewust voor die plop gekozen. Dat heeft blijkbaar (als het verhaal klopt) te maken met de transparantie van het signaalpad. Ik ben sowieso iemand die heel strikt monitors als laatste in de keten aanzet en als eerste uitschakel, dus dat komt wel goed. Zit er al sinds mijn theater verleden van 30 jaar geleden in.

Dank, ga ik 'm proberen!

Ik heb 2 mackie big knobs. De oude. Een ervan heeft haperende output drukknoppen naar de monitoren. Andere die meer afgezien heeft aan de lak te zien heeft dat niet. Ik overweeg een presonus te kopen 2ehands… maar zou beter de mackie eens onderhouden.

Mackies zijn naar elkaar verbonden. Zo kan ik van en naar 2 eilanden sturen en meer. Oa platen spelen op 3 eilanden luisteren

Ligt waarschijnlijk aan mij, maar wat is het voordeel van een monitor controller? Even heb ik een Mackie Big Knob geprobeerd welke erg warm stond te worden en het geluid kleurde.
Momenteel heb een passieve 'little bear' drie standen speaker selector van 40 euro! kleurt niet, wordt niet warm en geeft me de mogelijkheid te kiezen welk van de drie monitors ik horen wil.
Meer verlang ik niet van een selector, inderdaad : geen mute knop, geen volume regeling e.d maar daarvoor heb ik een mixer binnen handbereik. Wat mis ik verder met dit apparaatje voor bruikbare mogelijkheden svp?

Laatst gewijzigd:
@dorrus

Je geeft zelf al antwoord op je vraag 'Wat mis ik verder met dit apparaatje voor bruikbare mogelijkheden', omdat je het hebt over een monitor 'selector' die voor jou alleen monitor 1, 2 of 3 moet laten horen. Als dat is wat je nodig hebt is dat prima en dan mis je verder niets aan een monitor 'controller'. Er is een groot verschil tussen een selector die jij gebruikt en nodig hebt en een controller die om andere redenen wordt gebruikt. Verdiep je er eens wat meer in. Misschien gaat er een wereld voor je open.

Ik kan alleen uitleggen waarom ik een monitor controller gebruik, dan kun je zelf bepalen of dat in de toekomst iets voor je is of niet.

Voor mij heeft een monitor controller met mixen te maken. Door je mix via verschillende luidsprekers te beluisteren ben je beter in staat een mix te maken die 'overal' goed klinkt. Belangrijk hierbij is de TRIMfunctie van de controller, waarmee je simpel gezegd de volumes van je verschillende speakers op elkaar kunt afstemmen. Het heeft geen zin om verschillende speakers op verschillende volumeniveaus van elkaar af te luisteren. Je mix is dan sowieso niet meer in balans te noemen. Hiervoor heb je dus 1 apparaat onder je neus en letterlijk binnen handbereik. Geen gedoe met afstand of zoeken in menu's. Deze controller heeft een specifieke headphone output van monitor kwaliteit. Net ff wat anders dan een 'gewone' headphone versterking. Ik gebruik 1 pro headphone en daarnaast twee 'normale' headphones'. De belangrijkste claim van de Nero is dat het volume van het linker- en rechterkanaal van het stereosignaal perfect op elkaar is afgestemd. Je hoort dus als het goed is geen niveauverschil tijdens het mixen op lage volumes (en dat doe je meestal tussen 70-85spl). Met de Mackie Bigknob heb je dit niveauverschil bijvoorbeeld wel. Wat is het voordeel? In tegenstelling tot andere monitorcontrollers heb je geen volumeverschillen tussen links en rechts en daarmee minder kans op onbalans in het stereobeeld. Nauwkeuriger dus (op papier, het blijft oorwerk en ervaring). De Nero heeft aardig wat inputs (2 stereo line level inputs (6,3 mm jack), 1 stereo cue mix input (6,3 mm jack), alt input (3,5 mm mini jack, stereo RCA, optische of coaxiale S / PDIF inputs) Een MONO knop heb je bijvoorbeeld (sowieso) nodig om de balans in je mix te controleren op eventuele faseverschillen. De Nero heeft dan ook een polariteitschakelaar die de polariteit (fase, maar theoretisch klopt dat niet helemaal) van je audiosignaal omkeert. De MONO knop gebruik je al dan niet met een MONO speaker (zoals een Avantone Mixcube) en bij voorkeur niet met je hoofdspeakers (het kan wel maar is minder nauwkeurig). Goed en zo zijn er nog wel wat zaken te noemen. En dan is de Nero nog gewoon een schappelijk geprijsde controller. Heb je wat meer dan een homestudio of semi-pro studio kom je al snel in de wat duurdere categorie monitor controllers. Dan kom je bijvoorbeeld uit in de categorie tussen 1000-2000 euro en er zijn nog veel duurdere. Dat zijn vaak controllers die je ook kunt kalibreren voor professionele doeleinden.

kortom Dorrus, nog een hoop te leren over monitor controllers en dat is aleen maar leuk toch?

Dank je voor de duidelijke uitleg,
Is dit de Audient Nero, en begrijp ik goed dat ik drie sets actieve monitors aan kan sluiten én een subwoofer?
Ik heb een enkele subwoofer, een Adam Sub8 nu aangesloten bij Adam a7's Verder een set KRK's en een set Yamaha hs5, met de laatste twee kan ik de sub dus niet activeren.
Heb je die mogelijkheid wel met de Nero? Dus kun je de enkele Sub, bij elke set monitors aan/uitzetten?
Ik werk met een mengpaneel ( Korg MW240 ) en wil dat ook blijven doen. Als Audio interface een RME UCXII, welke aangesloten zit op genoemd mengpaneel.
Is het beter om de interface via een Nero aan te sluiten?

@dorrus
ja, dit is de Audient Nero. Je kan hier inderdaad drie sets op aansluiten en 1 subwoofer. Maar...
De subwoofer uitgang op de Nero heeft geen trimfunctie. Je kunt dus je drie sets trimmen qua volume, maar niet het volume van de sub trimmen. Als je dat wil heb je een dedicated sub uitgang nodig. Lang verhaal kort. Je hebt je a7's en sub 8 en die zijn met elkaar in balans. Telkens als je naar die set schakelt heb je dus balans tussen je a7's en sub8 volume. Je a7's en KRK en HS5's kun je dus gelijk trimmen qua volume met de A7's, maar deze twee extra sets dus niet met de sub. De sub werkt wel gewoon als je de KRK's en HS5's gebruikt, maar geeft dan het volume weer wat je gebruikt met je A7's. Snap je 'm nog?

Als het volume van de sub bij alledrie de sets ook in balans moet zijn heb je dus een trimfunctie nodig voor de sub (heeft de Nero niet). Dan moet je dus telkens het volume van de sub aanpassen als je de KRK's of HS5's gebruikt.

Een controller die dit bijvoorbeeld wel heeft (er zijn er meer) is de Drawmer MC3.1 (zie: Drawmer MC3.1 - Monitor Controller ) maar die is wel meteen een stuk duurder (1150 bij Thomann). Ik heb een kleine ruimte, dus voor mij is een sub overkill. Voor jou niet, dus dat is wel een punt van aandacht voor je een controller koopt.

Verder...
Ik ken je workflow niet. Je kunt de Korg aansluiten op je RME en vervolgens naar je monitor controller. Andersom is ook mogelijk. Ik mix hardware intern in Cubase. Dus mijn signaal gaat eerst naar mijn audio interface en daarna pas naar de monitor controller. Dat vind ik gewoon makkelijker dan eerst een mix op een Korg en dan de mix van je hardware RME naar de Korg en dan pas naar de controller. Misschien begrijp ik 'm niet helemaal, maar klinkt voor mijn eigen workflow minder logisch. Het lijkt mij makkelijker de gebalanceerde uitgangen van je Korg naar de monitor controller te sturen op bijvoorbeeld input 1 en daarnaast ook vanuit de RME naar de monitor controller op input 2. Let op dat je in het laatste geval dan wel een monitor controller nodig hebt met een zogeheten SUMMING functie. Dat is niets anders dan de mix van je Korg en RME samen naar de output van de monitor controller. De Audient Nero heeft dat niet. Daar kun je maar 1 input tegelijk beluisteren en niet de mix van je inputs. Met de Drawmer MC3.1 wel, maar dan betaal je dan ook voor! Wel recensies lezen, want zelfs met zo'n duurdere controller weet je het nooit. En heb je bijvoorbeeld naast analoog ook digitale inputs nodig op je controller? De Nero heeft 1 digitale input en dat is meteen stereo. Voor mij prima.

Maar als ik je set bekijk denk ik, je hebt een mooie mixer, drie mooie monitor sets, een hele goed audio interface en dus alleen geen goede monitor controller. Dat is best een kleine investering waard als je echt je mix wilt verbeteren met de mooie set die je nu al hebt staan. Ik hoop dat je er iets aan hebt!

Super bedankt voor je uitleg en moeite, ik ga me er zeker in verdiepen.
Financieel heeft 't wat tijd nodig, er staat een super computer in bestelling en de bodem van mijn spaarpot is duidelijk in beeld.
Vroeg me wel af of overschakelen naar slechts een set goede speakers, bijv Neumann KH120 II en een goede koptelefoon, Bijv Neumann NDH 30 niet voldoende zijn om te masteren en mixen
In dat geval zou een monitor controller niet nodig zijn.

Theoretisch maakt het niet uit. Je hebt al goede Adams, dat zijn echt geen slechte monitors. In vergelijking heb ik de Eve Audio sc-207. Het gaat erom dat je de basis van mixen beter onder de knie krijgt. Een monitor controller is dan handig met je huidige set. Als het op je HS5's goed klinkt (die zijn best lastig) dan klinkt het overal goed zal ik maar zeggen.

Ook op Neumann's kun je een slechte mix maken en ook op een dure headphone. Soms heb je niet meer nodig dan een Sony headphone van 100 euro, als je maar weet hoe deze klinkt. Oefening baart kunst.

Lekker met je nieuwe super computer aan de slag en je goed in monitoring gaan verdiepen. Heb je meer aan dan even een set Neumann's. Alhoewel die wel erg mooi zijn voor het GAS gevoel, haha 😁.

Back