Progressive House nummer

natanvance

Ouwe rot
Tja, ik was begonnen aan een "electro track" maar het heeft een eigen wil gekregen en plots was het richting progressive house.:D

Het benadrukt nogmaals de reden waarom ik meer dan één naam gebruik, deze valt dus onder "Vicesome".:L

Laat het jullie smaken en laat gerust een woordje achter.

https://soundcloud.com/vicesome/vicesome-circle

Helaas niet een geweldige track. In principe 2x hetzelfde achter elkaar met een break daartussen.
Het kabbelt maar voor en heeft geen ballen.

Ik zou om te beginnen er wat meer pit in gooien en (maar dat is een algemeen probleem dat 8 van de 10 tracks heeft) afwisseling. Ik zeg altijd monotoon mag (is zelfs lekker: hypnotiserend), maar mag niet ontaarden in saai.

Ik zie dit als een snippet. Nu moet dan de uitwerking komen. Ik hoop niet dat ik je daarmee beledig.

Paul

Het is slechts 1 mening........

Ik ben natuurlijk niet een autoriteit..... Misschien zie ik het wel helemaal verkeerd.

Paul

Je mening is terecht en ik ga er vanuit dat je de "progressive sound" kent of toch een affiniteit ermee hebt anders had je waarschijnlijk niet eens de tijd genomen om het te beluisteren.

Anderzijds moet ik ook es leren te stoppen met dat "stijl hoppen" die aan het schizofrene toe grenst aangezien ik uit de urban hip hop electro underground wereld kom. Menig kennis van me moet zich in het haar krabben en zich afvragen hoe het in godsnaam mogelijk is van te gaan rotzooien met een stijl dat zij ronduit "commerciële flut" vinden.

Maar goed, elke nummer dat ik maak leer ik iets bij en ook al is het resultaat niet een "geweldig topper" toch ben ik weer een ervaring rijker.

Ten laatste, kan ik altijd een oprechte mening waarderen ook al streelt het m'n ego niet.

een nummer posten en na 1 mening weer weghalen...

en weer een zinloze thread op het SF

Goed dat je hem hebt teruggezet.. ik vind het niet slecht..

baslijn sterk melodietje..en een beetje speedgarage soundje..

ik zou zorgen voor meer opbouw er nog aan schaven qua afwisseling.. breng er wat meer drive in..
En als je er mee doorgaat, fix dan ook gelijk die 'opeens zachte stukken'..

Anderzijds moet ik ook es leren te stoppen met dat "stijl hoppen"

Style hopping is tegenwoordig helemaal hip in L.A., binnenkort ook in Nederland :-). Is toch juist gaaf dat je je in meerdere stijlen verdiept man!

...ook al streelt het m'n ego niet

En ego is zoooo 2007... ;)

OT: Ik vind de bass heel erg lekker (niet te verwarren met Bass). Dat stuk vanaf 5:30 is ook fijn. Misschien kun je daar nog een fijne pad mee laten gaan, beetje side-chain erop, wat variatie in die stabs, bass een nootje lager in elke 3e en 4e maat van je progressie daar wordt het iets vriendelijker van. Man, ik zie mogelijkheden genoeg. :okdan:

Zoals ik al zei: het is slechts een mening en daar moet je niet direct op afgaan.....

Wel adviseer ik je om niet in hokjes te denken.
Wat maakt het uit als stijlen verweven worden en ook al eerder opgemerkt het is erg kortzichtig om je alleen maar te verdiepen in 1 stijl, omdat je daar toevallig "vandaan" komt.

De opmerking van figuren die zich tot een bepaalde stroming rekenen en alles daarbuiten commerciële prut vinden zegt meer over de bekrompenheid van die figuren dan over wat anders. Zou ik me JUIST tegen afzetten en afstand van nemen.

Paul

En sterker nog: Door je met meer stijlen bezig te houden, wordt je ook sterker in de stijl waarin je het liefst produceert :)

Hmm die eerste break vind ik wel errgggg fijn trouwens. En hij komt er ook weer subtiel in, maar dat voelt nog een beetje awkward. Mede omdat de kick nauwelijks aanwezig is. De kick mag veel meer upfront gemixt worden. De kick zelf is volgens mij ook gewoon dun, dus layeren met een lekkere subkick zou ook geen kwaad kunnen. Met goede sidechain compressie en EQing kun je er vervolgens voor zorgen dat de bas en kick elkaar niet in de weg zitten. Als je dan ook nog een highpass filter op de break gooit zodat de bas even weg/minder is voordat de beat er weer inkomt, dan zal het beter klinken vermoed ik. Desnoods automaten dat op de laatste paar maten de bas iets minder wordt dmv de filter.

Hmm Na de break wordt het nummer een beetje houterig. Komt denk ik door het synthje dat op de beat mee gaat. Die haalt de vaart er een beetje uit vind ik. Niet dat het radicaal anders moet, maar af en toe het patroontje doorbreken kan misschien helpen.

Verder zou de algehele mix nog wat dikker/gelikter kunnen. Ik vind de opzet erg fijn in elk geval!

Ik zou die basriff op 6:30 in het stuk daarna ietsvaker terug laten komen en daar evt. wat expressie in gooien met wat automation van de filters etc. .

Allemaal bedankt voor jullie inbreng, niet enkel over de track maar ook het feit dat ik me geen zorgen meer hoeft te maken over het crossen van stijlen - idd wie er problemen mee heeft is zelf bekrompen en kortzichtig.

Wat het nummer betreft zal ik dieper ingaan op elk van jullie voorstellen. Zal wel even alles in aparte blokjes uitrenderen om dan opnieuw in FL studio te importeren want nu stottert en hapert m'n pc door alle effecten en modulaties.

Het fijne is dat ik er weer zin in heb waarvoor mijn dank.:L:okdan:

Wordt van hier naar daar geslingert qua stylen & ...
Dat is iets goeds!
Me Leuk vinden dat
:okdan::halleluja

Vandaag heb ik de ganse dag gesleuteld en gezweet om jullie advies naar behoren op te volgen. Ik ben eerst begonnen met alle commentaren op een kladblokje te zetten en dan ben ik begonnen aan het selectief renderen van aparte stukken mits m'n computer anders over z'n kop ging.

Ik zal de eerste versie online laten staan kunnen anderen ook het verschil beluisteren.

:L

https://soundcloud.com/vicesome/circle-2-0

Veel beter zo.. goed gedaan...

Cool hoor, het enige wat het nog mist is: dikke sidechain compressie, die je de diepte in zuigt en terug naar de oppervlakte kaatst.

Met een andere klankkeuze (binnen het straatje) en nog wat meer laagjes / variatie zou dit zeker niet misstaan in het deadmau5 rijtje, qua compositie. Vocal erover en ju.

Hatsee! Dat gaat zeker de goede richting op. Qua bas kan ik nu niet zo goed checken. Zal ik nog even thuis doen vanavond ofzo.

1 ding valt me wel erg op: Het einde van de break in het midden (+/- vanaf 5:10) is enorm overstuurd. Die dikke synth heeft nogal veel bas in vergelijking met de rest van de track. Ik zou het laag tot +/- 200 hz ongeveer 4 a 5db zachter zetten van die synth. Dan knalt de kick er sowieso ook wat fijner in en dikke kans dat het niet meer gigantisch overstuurd als die break beat er in komt. Hoewel de breakbeat ook wat krakerig klinkt hoor ik op het einde. Niet heel mooi. De breakbeat is wel fijn trouwens, maar dat overstuurde er op vind ik lelijk. Is die beat getimestreched ofzo?

Stukken beter al in elk geval :) lekker trackje zo.

Back