Hittegolf het hele jaar door!

ik heb al langer een variac en zelfs al eens opnames op het forum gezet waarbij ik bij een ms 20 de spanning langszaam opvoerde. en inderdaad ook onder de 220 deed hij het heel normaal ( bij veel lagere spanningen was de frequentie lager, wat op zich wel een leuk geluidseffect gaf )

anderszijds weet ik niet of ik m'n jp8 aan dit experiment wil wagen, sowieso vraag ik me af of chipwerk wel zo fijn reageerd op iets anders dan waarvoor het gemaakt is ??

mijn oplossingen voor het geschetste probleem :
boven de 25 graden niet in de studio, maar naar het strand
ijskast slopen en koelelementen aan de achterkant van de synth bevestigen

zelf heb ik weinig problemen: ik laat het wagenpark geleidelijk recappen waar nodig ( mn de voedingselco's sowieso ) en :
ik speel alleen coole muziek !

chipies

chipies

Beste Sunny,

Als de primaire spanning te laag wordt, is dat natuurlijk niet goed maar,
de correcte werking van de 'chipjes' heeft te maken met de gestabiliseerde
spanning. Zolang die op de specificaties zit werkt dat.
Het is het verlagen van de primaire spanning waardoor de ongestabiliseerde
spanning wat lager wordt binnen toelaatbare grenzen.

Het beste is om de ongestabiliseerde spanning te meten - dat er nog genoeg juice
aanwezig is om de spanningsregelaars correct te laten werken. Ook met een
oscilloscoop kijken hoe de zogenaamde 'riple spanning' is: de 'onderkant'
van de golfvorm mag niet onder de 3 volt lager uitkomen dan de wat de
spanningsregelaar moet leveren.
Een heel gedoe wellicht om dit goed te regelen. Echter, een Variac
op 200 VAC zetten, zal met nagenoeg alle Vintage apparatuur werken vanuit
het gegeven dat er toen ontworpen is voor een instabiel USA-net.

Vergeet ook niet dat het net in NL van 220 VAC naar 230 VAC is gegaan.
Dat lijkt slechts een klein verschil maar, is wel degelijk significant.
Als men over een synth beschikt die ook een 240 VAC stand heeft, dan
doet men er bed aan om het ion die stand te zetten.
Bij sommigen synth's kan in het apparaat de trafo van 220 VAC naar
240 VAC gesoldeerd worden.

Met vriendelijke groet,

Marc Marc

En nou jij!

Voel je uitgedaagd om te reageren met oplossingen of verdere vragen.
Ik hou de vinger op de pols :geslaagd:

Met vriendelijke groet,

Marc Marc

vragen niet,wel een belangrijke toevoeging.

Wat je zegt is wel waar ,maar niet helemaal waarom het stuk gaat,en vooral bij modernere toestellen.

De pannes zijn als het ware 'ingeprogrammeerd' door de fabrikanten,door het gebruik van specifieke minder kwalitatieve onderdelen op specifiek plaatsen.

Er is uitgebreid onderzoek op gedaan en er zijn ook documentaires erover gemaakt,wel in het frans.

ik repareer nu alreeds bijna 40 jaar, en het recappen beslaat slechts een erg klein gedeelte daarvan, uitzonderingen daargelaten.

maar als je verlegen zit om werk, dan zou ik toch een andere manier proberen....:D

:mega:

+1, dat recapping 'nodig' is blijkt ondertussen bewezen dat het een mythe is,heb het ook gehoord van ernstige bron (tot mijn eigen verbazing)

+1, dat recapping 'nodig' is blijkt ondertussen bewezen dat het een mythe is,heb het ook gehoord van ernstige bron (tot mijn eigen verbazing)

Wel, laat ik nu net m'n Dynacord Echocord gisteravond/nacht gerecapped hebben en ik moet zeggen, er zit toch verschil op hoor.
Minder ruis en nettere klank. Heb ondertussen ook wel de koppen gereinigd en gedemagnetiseerd.
De oude condensers waren allemaal wit uitgeslagen net zoals een oude autobatterij die verlies heeft...

Cheers,
Exo. :mega:

Variac c.q. LEGO trafo

Variac c.q. LEGO trafo

Is een variac trouwens niet schadelijk in een transistor schakeling?

Beste Mononono,

Een Variac is gewoon een trafo met een sleepcontactregelaar. Wat er uit komt is hetzelfde aan wat er in gaat (sinus) maar dan op een lager voltage. Een soort van grote LEGO tranfsormator voor treintjes.

Met vriendellijke groet,

Marc Marc

Attachments

• legotrafo.jpg.jpg
    legotrafo.jpg.jpg
    44,5 KB · Bekeken: 116

Beste Egres,

Shit! Heb ik al die jaren voor niets lekkende, verbranden, gebroken, intern kortgesloten enz. condensatoren zitten/staan te vervangen. =(

Met vriendelijke groet,

Marc Marc

Recapping is inmiddels een modeterm geworden.
Soms is het nodig.
Maar recapping betekent in principe hetzelfde als re-resistoring, re-tubing, of re-transistoring.
Alleen worden deze termen nooit gebruikt.

Maar de term re-resistoring is minsten even waardevol als het gaat om jaren 50 buizen apparatuur als de term re-capping.
Want weerstand-waarde-verloop is een veel voorkomend probleem bij die apparatuur.

Beste allemaal,

Ik begon dit draadje met het begrip 'Hittegolf'. Ik zeg het opnieuw: 'warmte', daar draait het om!
Niets voor niets wordt de levensduur van elco's gespecificeerd in relatie tot de temperatuur -
al dan niet van binnen uit ontstaan of de omgevingstemperatuur.

Matthew: Je gaat wel kort door de bocht met je vergelijking (Re-resistoring / Re-transistoring) maar, je hebt gelijk als je zegt dat re-capping een mode is geworden welke niet altijd op noodzaak berust en
wellicht overschat wordt als het gaat om wat er verder allemaal niet mis kan gaan door 'aging'.

Warmte, hitte (you name it): dat bepaald in grote mate de levensduur van eigenlijk alle componenten.
Weerstanden degraderen daar waar hitte een rol speelt of ze branden gewoon op omdat ze te licht
gedimensioneerd zijn in het Wattage dat er in warmte wordt omgezet. Geldt natuurlijk voor alle onderdelen.

Met vriendelijke groet,

Marc Marc

Ik vind het niet erg om terecht gewezen te worden als ik te kort door de bocht ga:)

Maar ik maak mijn opmerking niet helemaal zomaar.
Weerstandjes zijn niet zo slijtage gevoelig als condensators, dat weet ik wel.
Maar passend in deze thread is wel dat in grote buizenaparatuur een hoop weerstanden "verlopen" kunnen zijn.

Verder (ik open expres en tweede post omdat het een heel ander onderwerp is) wil ik notie maken van het feit dat zomaar recappen niet aan te raden is.
Een wijsheid die ik helaas door ervaring heb moeten ervaren.

Ik heb ooit een oud (jaren 80) digitaal apparaat gerecapped.
(tantaal condensators vervangen)
Dat was niet zo'n goed idee.
Ik kwam er via die weg achter dat de capaciteit en spanning van een condensator niet de enige bepalende waardes zijn voor een correcte functionaliteit.

Wat je zegt is wel waar ,maar niet helemaal waarom het stuk gaat,en vooral bij modernere toestellen.

De pannes zijn als het ware 'ingeprogrammeerd' door de fabrikanten,door het gebruik van specifieke minder kwalitatieve onderdelen op specifiek plaatsen.

Dat is al vaak opgevallen bij herstellingen. Enkele van de afvlakkings elco's worden nagenoeg tegen de koelribben van de voltage reg's geplaatst en na een paar jaar heb je prijs.

Ik doe niet vaak recappen bij mn spullen, wel vaak uitgebreid meten (ESR), als die goed is dan is het goed hé.

Je spullen niet gebruiken omdat het een paar dagen 10°c warmer is in je studio is bullshit.
Reken het maar uit. Er zijn goede datasheets te vinden voor elco's online waar je de levensduur mee kan schatten in functie van temperatuur en belasting.

:biertje:

Ik heb ooit een oud (jaren 80) digitaal apparaat gerecapped.
(tantaal condensators vervangen)
Dat was niet zo'n goed idee.
Ik kwam er via die weg achter dat de capaciteit en spanning van een condensator niet de enige bepalende waardes zijn voor een correcte functionaliteit.

Vertel eens wat meer ;) last gehad van zelf oscillatie bij een lineaire voltage reg. ? of zoiets ?

Vertel eens wat meer ;) last gehad van zelf oscillatie bij een lineaire voltage reg. ? of zoiets ?

Ik heb in deze niet de wijsheid in pacht.
Maar wat ik wel eens begrepen heb van anderen is dat tantaal condensators sneller zijn dan bijvoorbeeld elco's.

Wat betreft het apparaat: het ging om een Eventide Harmonizer H910.
Voor het recappen gaf hij wat storinkjes, ruisje etc.
Na recappen was hij gewoon kapot en heb ik hem uiteindelijk weggegeven.

Dat is al vaak opgevallen bij herstellingen. Enkele van de afvlakkings elco's worden nagenoeg tegen de koelribben van de voltage reg's geplaatst en na een paar jaar heb je prijs.

Maar dat is natuulk niet gedaan om de levensduur te verkorten, maar omdat deze electrisch gezien zo dicht mogelijk bij elkaar moeten zitten, de electrische verbinding moet zo kort mogelijk zijn.
Condensators hebben nou eenmaal een beperkte levensduur, kijk maar in de datasheets, dus recappen zal je altijd blijven houden.
Tantaals zijn wat lastiger maar deze kan je vaak best vervangen voor een low esr elco parrallel met een keramies condensatortje, als ze in de voeding of DC bus zitten.

Mooie verkoop praatjes, beter kun je jezelf niet in de ETALAGE zetten.
Zal nu echt gaan stormlopen van de klanten voor nieuwe condensatoren, geen vakantie meer voor jou MARCMARC
Jammer dat ik mijn apparaten al bij MARK heb liggen :D

Back