the convolution revolution!

olafmol

[EXPANSIONS]
ja mensen.....heb ff gestoeid met wat convolution impulses in combi met Realverb winamp plugin....dit is echt geweldig!

waar het op neer komt: plaats een aantal speakers en een aantal mic's in een ruimte, positionering gaat volgens een bepaald systeem....knal een korte impulse door de speakers en neem het op met je mic's....nu heb je een impulse signaal van de acoustiek van de ruimte waarin je werkt.... een andere aanpak voor het creeeren van realistische reverbs..... in hardware kan je hiervoor hele dure sony en yamaha bakken kopen, het schijnt geweldig te klinken...

maaaaaaar: er zijn ook wat plugins die impulses kunnen loslaten op geluid...van SonicFoundry heb je bv Acoustic Mirror, voor winamp heb je Realverb, Nuendo heeft een ofline tooltje waar je impulses kan inladen, en er wordt nu gewerkt aan een realtime VST plugin....de meeste plugins zijn nl nog niet-realtime..

iemand heeft ook bedacht dat je niet alleen reverb impulses (van bv grote concertzalen, dure lexicons etc) kan opnemen, maar ook van andere apparaten zoals compressors, tape-recorders, enhancers, exciters, amps en microfoons....knal een impulse door het apparaat, en neem het weer op...de verkleuring wordt in de impulse opgeslagen....

ik kan jullie vertellen: dit klinkt geweldig! laat een Studer 2 track impulse los op je audio en je hoort gewoon de warmte van tape! een Ampeg SVT amp klinkt ook echt als een amp!

het idee van die non-reverb impulses is dat je bv een joemeek compressor impulse neemt, en die in combi met een cleane compressor plugin gebruikt...de impulse zelf geeft je nl alleen de klank-verkleuring, en niet de compressie...voor amps hetzelfde: pak een neutrale distortion plugin en combineer die met de amp impulse...

ik ben erg onder de indruk van wat er met het geluid gebeurt, dat kan je vast wel merken ;) de nadelen van een impulse zijn natuurlijk dat het geen algoritme is en dat je dus geen parameters kan veranderen, de voordelen zijn dat je echt een hele natuurgetrouwe verkleuring/reverb krijgt van een bepaalde instelling...."het samplen van klank karakteristiek" zeg maar...

links:

gratis impulses:
http://www.geocities.com/beamsonic/welcome.htm

Realverb winamp plugin:
http://www.ressl.com.ar/realreverb/index.html

ben benieuwd wat jullie vinden!

Olaf

ja dat zijn idd leuke dingen net zoals die reverb
die altiverb, klinkt beter als een lexicon en je kan zelf je reverbs maken. doormiddel van een sweep door je speakers te laten gaan of een startschot het. dat moet je dan weer opnemen met een microfoon. Het programmatje analiseert de boel dan en dan heb je precies de zelfde galm als in je douche bijvoorbeeld
enige nadeel is dat het programma alleen op de altivec processor draait en je dus een (behoorlijk snelle) MAC nodig hebt.
maar wat wel weer stoer is dat je bepaalde galmen kan downloaden van hun site. Bijvoorbeeld het amsterdams concertgebouw.(ja het is een nederlands product!!)

http://www.audioease.com/Pages/Altiverb/AltiverbMain.html

even als een soort uitgebreide bump actie:

ik heb een nummer van me door die realtime winamp convolution plugin gejast (realreverb) met een studer 2track op +6dB zonder noise reduction impulse erin.....die heb ik weer met LAME naar mp3 omgezet....helaas zit er in het begin een tikje in de mp3 maar goed...is wel een leuk luistervergelijk denk ik..

zonder studer:

http://www.expansions.nl/filez/greglove-pacificreevesV2.mp3

met studer:

http://www.expansions.nl/filez/greglove-pacificreevesV2studer-impulse.mp3

en nu wil ik eigenlijk een Startpistool-schot of sweep op vinyl hebben zodat we eindelijk eens de karakteristieken van vinyl kunnen loslaten op digitale audio ;)

Olaf

Grappig om te weten dat Vocoders ook met dezelfde technologieen werken. Alleen is het aantal frequentiebanden hiervan beperkt omdat het allemaal realtime moet gebeuren en je dus gigantisch veel (FFT) berekeningen moet uitvoeren.

Mac heeft met Altivec instructies daar iets minder moeite mee om dat de 'costs' van (FFT) berekeningen mbv Altivec instructies geoptimaliseerd zijn.

Convolutie is voor audio de vermenigvuldiging van twee frequentiebanden. En hoe meer frequentiebanden je neemt hoe meer nauwkeurig het geluid door de impulse wordt beinvloed. Maar omdat het aantal berekeningen kwadratisch oploopt is het krap an voor processoren. :)

ik heb net ff met een van de jongens van altiverb gemailed over dat idee over die impulse/sweep op vinyl en dat opnemen..volgens hem moest je zo idd een groot deel van de lineaire karakteristieken van de vinyl-keten kunnen "vangen" (processen voor vinyl, phono-preamp, vinyl-materiaal, naald, element etc.) ... nu nog iemand regelen die een paar van die impulses op vinyl wil laten snijden..een dubplate is nie echt handig omdat de karakteristieken daarvan veel minder zijn dan "echt" vinyl..... wie bied zich aan? gewoon een hele korte sweep op het begin en het einde van de plaat ;)

Olaf

Misschien dat je ergens een lacker voor weinig kan laten maken die je voor je snode plannetjes kan gebruiken.

Misschien werkt het ook als je een CD en een LP van hetzelfde album met elkaar gaat kruisen? Want moet het perse een sinussweep zijn?

Niet alleen dat. Convolutie is een systeem wat alleen de lineaire karakteristiek van een systeempje kan "samplen". Simpel gezegd, de frequentierespons en reverb-achtige effecten. Oversturing is niet lineair dus je kan niet bijv. een buis "samplen" om buizengeluid 100% na te doen.

Convolutie kun je ook in de tijd doen en volgens mij gebeurt het hier ook. Want je rekent toch het geluid in blokjes door en dan kun je ook wel een impulse gebruiken die in de tijd ook het karakteristiek heeft vastgelegd. En misschien dat het ook voor compressie ed. opgaat.

klopt dat je altijd afhankelijk bent van mics en DA's enzo..maar het is altijd beter dan nix zeg maar ;)

over lineair/niet lineair: er zijn ook convolution technieken die al een stuk verder gaan dan de basis oplossingen (syntifex etc.) ik weet niet precies het fijne van wat ze daar doen, maar bv met die studer 2track impulses wordt puur de frequentie karakteristiek gemeten van wat het apparaat met het geluid van de impulse doet...en dat is al heel interessant....ik vind het zelf heel goed klinken....dus het leek me dat zoiets ook met vinyl-keten te doen moet zijn..en dat dachten de mensen van altiverb dus ook...en dat lijken me wel types die het kunnen weten ;)

Denk zelfs dat als je theoretisch gaat knutselen je met die uitgebreide convolutie bijv een ideale compressor kunt maken die wel of geen bepaalde vervorming heeft die anders nooit gebouwd zou kunnen worden.

Dus heeft Olaf het qua revolutie wel gelijk. Alleen is het nadeel dat het uiterst rekenintensieve manier is en dus qua DSP/CPU kracht het erg duur gaat worden. Dus gewoon duur om aan te schaffen als apparaat.

tjek de laatste sos

hebben daar een hardware dspback instaan die alles doet qua bewerking van geluid (met 40 + sharc dsps)

EN een eq kan maken waarbij geen phase probleem optreedt ;)

Laatst gewijzigd:
ja dat is die meneer van syntefex...is de ontwikkelaar van de Otari Radar..... die hebben dus een of ander systeem ontwikkeld waarmee je dus dmv impulses ook verschillende standen van een compressor of EQ kan modellen/nabootsen...want van modellen mag je eigenlijk niet meer spreken....tis gewoon heel simpel maar heel hard rekenen.....overigens draait die realtime winamp plugin gewoon op mijn P2 233Mhz zonder echte problemen, dus waarom er nog niemand een realtime plugin voor de PC heeft geschreven is me een raadsel...al zijn die knakkers er wel zelf mee bezig voor VST/DirectX..

we wachten rustig af :)

heb wel inmiddels een aantal leuke impulsen verzamelt

als daar nou eens een standaard voor kwam :)

in principe is de standaard toch .WAV ofzo? tenminste in nuendo en in die winamp plugin kan ik gewoon .WAV's inladen

Denk zelfs dat als je theoretisch gaat knutselen je met die uitgebreide convolutie bijv een ideale compressor kunt maken die wel of geen bepaalde vervorming heeft die anders nooit gebouwd zou kunnen worden.

Compressie is geen lineaire bewerking. Convolutie kan alleen lineaire bewerkingen nadoen. Compressie is echt niet mogelijk met convolutie. Net als oversturing van signalen. Ik kan het wiskundige bewijs voor je opzoeken maar dat is denk ik niet echt boeiend op dit forum.

Een microfoon is trouwens minder een probleem bij convolutie. Je kan in principe de eigenschappen van een microfoon met behulp van convolutie meten in een dode kamer. Die respons kan je dan aftrekken van je reverb. Ik heb geen idee of ze dit ook doen voor de commerciele convolution reverbs.

Origineel geplaatst door 4-Tek

Compressie is geen lineaire bewerking. Convolutie kan alleen lineaire bewerkingen nadoen. Compressie is echt niet mogelijk met convolutie. Net als oversturing van signalen. Ik kan het wiskundige bewijs voor je opzoeken maar dat is denk ik niet echt boeiend op dit forum.

Een microfoon is trouwens minder een probleem bij convolutie. Je kan in principe de eigenschappen van een microfoon met behulp van convolutie meten in een dode kamer. Die respons kan je dan aftrekken van je reverb. Ik heb geen idee of ze dit ook doen voor de commerciele convolution reverbs.

Wat is dat nou weer voor een onzin? Laat dat wiskundig bewijs dan maar eens zien dan. Want volgens mij haal jij simpele convolutie gewoon door elkaar met een uitgebreide vorm daarvan.

Eenvoudig formule (zoals ik me die kan herinneren van college) is:
Code:
f1 * f2
(* != x )

Maar als je over elke tijdsinterval per samplepunt die convolutieslag uit gaat voeren en die overlappende tijdsintervallen gaat interpoleren dan is een veel complexere moddelering mbv convolutie mogelijk. En dus ook compressie.

Back