Synth patch ideeen: favorite truucjes?

SB-SIX

Ouwe rot
Hai,

Na jarenlang patches maken vanaf scratch op synths heb ik het idee dat ik af en toe een beetje in hetzelfde cirkeltje blijf hangen. Ik vroeg me af of jullie nog leuke ideeen/werkwijze hebben voor koele synthpatches? Wat ik bijvoorbeeld leuke dingen vind:

2 oscs, saw, flink detunen en de cutoff omlaag tot je een dikke reese hebt.

3 oscs, alle 3 op een ander octaaf, voor een lekkere bass/lead

Noise-source routen naar pitch (heel subtiel) en/of naar panning. Vooral leuk bij polyfone sounds

1 zaag, 1 square osc, met een korte pitch envelope van laag naar hoog. erg leuk in het juiste akkoord

Cheers!

Ik koppel vaak de filter cutoff aan de velocity en aftertouch, hier kun je hele levendige geluiden mee krijgen door harder/zachter op de toetsen te drukken.

De voorbeelden die je aanhaalt zijn toch wel vrij basic. Is dat het 'niveau' waar je op hebt gewerkt in al die jaren? Niet slecht bedoeld.

SB-SIX, probeer eens te experimenteren met LFO's voor de modulatie van je geluiden, maar ook met de envelops en de diepte er van. Dan gaat er weer een wereld voor je open van levendige geluiden.

Om het ff echt bij de basis te houden…
Een saw moduleren met een lpf, en die op zijn beurt moduleren met een env zodat naarmate de toon aanhoudt de filter dicht gaat. Of bij de pulse de pw moduleren met een lfo!

Wat ik soms doe, om arpeggio achtige dingen of baslijntjes vetter te maken

Decay / sustain van vca en vcf automaten, langzaam verder open of dicht, kan een leuke drive opleveren

De voorbeelden die je aanhaalt zijn toch wel vrij basic. Is dat het 'niveau' waar je op hebt gewerkt in al die jaren? Niet slecht bedoeld.

Yes idd simpele patches. Ik heb uiteraard ook veel ge-experimenteerd met complexe routings, maar vaak zijn de simpelste dingen het meest effectief. Complexe patches die ik probeerde werken vaak alleen maar voor ambient achtige drones en pads. In de wereld van FM werkt complexiteit wel weer veel beter vond ik, maar dat is weer een heel ander verhaal. Ik heb ook geen fm hardware. Wel een fb01 gehad maar de interface was onmogelijk.

Voor drum synthese gebruik ik bijvoorbeeld ook vaak complexe patches. Bijvoorbeeld een kick, waarbij je 1 osc voor de punch gebruikt en 1 voor de boom. Allebij met aparte pitch envelopes en amp envelopes, en een aparte env om de mix tussen de 2 oscs te beïnvloeden. Nog een env voor de cutoff en 1 voor de vca. Het verdraaien van de verschillende envs geeft zeer gevarieerde kicks.

Laatst gewijzigd:
SB-SIX, probeer eens te experimenteren met LFO's voor de modulatie van je geluiden, maar ook met de envelops en de diepte er van. Dan gaat er weer een wereld voor je open van levendige geluiden.

Ja envs zitten ook zeker in mijn standaard rondje :) lage filter env, dan akkoorden spelen voor mooie diepe sounds, en lfo aan pitch doet het ook erg leuk altijd, vooral als deze is vastgeknoopt aan aftertouch

Laatst gewijzigd:
De OSC is 't belangrijkste,,
Standard Saw/SQR/Sin wordt op den duur erg saai,.. zoals veel hedendaags muziek,,

Ik ben al een tijdje zoet met de 90's Roland Romplers,, ..
De JV reeks bv. Al heb ik zelf enkel de Roland M- reeks en twee MC307'n...
Als editor heb ik m'n eigen controller soft, en off course, sounddiver,
Ik neem dan meestal een standard preset, Type Lead/Pad/Hit en verander de Rom Waveform, en Layer/Detune/Mix die dan,
Zo zijn heel veel goeie sounds gemaakt in de 90's denk 'k...

Of ja, Tip 2) Zet er een effect achter,,
Met de EF303 haal ik goeie 'techno' efx noise dingen,, Wel niet op voorhand te begrijpen, maar gewoon knoppen draaien, en de lengte en snelheid instellen,,
Of anders een tweakalizer of EFX500 erachter....

Laatst gewijzigd:
Envs aan lfo depth hangen is idd een goeie, moet ik ook eens vaker doen...

Dit was niet helemaal wat ik bedoelde eigenlijk. Maar wanneer je modulatiebronnen aan elkaar kan hangen dan kan ik je verzekeren dat je een goede synthesizer hebt. Je moet wel goed weten waar je mee bezig bent op dit niveau van synthese. Mijn oude Waldorf XT had een modifier-sectie, daar had je verschillende manieren om, bijvoorbeeld, een env aan een lfo te verbinden. Je kon ze ook optellen naast het vermenigvuldigen zoals het meestal gaat.

Ik pleit voor het stapelen van bestaande of zelf gemaakte patches, al dan niet van verschillende synths die tegelijkertijd worden aangestuurd met hetzelfde midisignaal.

tip:
[ame="http://www.amazon.com/dp/B000MBPZY8"]A Synthesist's Guide to Acoustic Instruments: Howard C. Massey: Amazon.com: Books
61X90YJmHCL._SL500_SS100_.jpg

Dit was niet helemaal wat ik bedoelde eigenlijk. Maar wanneer je modulatiebronnen aan elkaar kan hangen dan kan ik je verzekeren dat je een goede synthesizer hebt. Je moet wel goed weten waar je mee bezig bent op dit niveau van synthese. Mijn oude Waldorf XT had een modifier-sectie, daar had je verschillende manieren om, bijvoorbeeld, een env aan een lfo te verbinden. Je kon ze ook optellen naast het vermenigvuldigen zoals het meestal gaat.

Modulatie mogelijkheden genoeg hoor, ik heb een blofeld, tempest en analog four, daar kan je bijna alles aan elkaar hangen.
Maar wat bedoelde je dan? Als ik een env aan de lfo depth hang die aan de filter hangt gebeurt er toch precies wat je zei?

Soms ga ik rommelen met een ringmodulator of met de sync functie. Op een gegeven moment kom ik dan iets inspirerends tegen waar ik mee verder ga.

een tip is de serie synth secrets van SOS te lezen. (staat op het web).
Niet dat het echt synth secrets zijn. denk dat de meeste hobby sounddesigners het meeste wel kennen.

Als je de basis subtractive synthese kent kun je eens naar fm kijken. mits je synth dat toelaat.

Ik ben begreep ineens meer van synthese na een tijde op een modular te hebben geprutst.

Layeren van synth patches kan heel leuk werken vooral als de synths elkaar ook kunnen moduleren. in reason kun je bv heel dikke ambient pads maken met 5 subtracors.

Nou ja mijn favoriete truucje is roundrobin. elke aanslag een ander geluid.

heeft er iemand nog een leuke tip die ik op een oberheim matrix 6 kan proberen??

Wat ik vaak om mn Yamaha MO6 doe is naast een gewone diepe PWM sample een beetje een noisy sample erbij pakken, omhoog pitchen naar +7 of +19, een Highpass dr op en een korte decay :).
Krijg je best leuke sounds mee. Wordt t wat "clickerig" van met toch een aparte/dissonante boventoon.
Vooral leuk voor Synth Comp sounds met een 80s feeling.

Modulatie mogelijkheden genoeg hoor, ik heb een blofeld, tempest en analog four, daar kan je bijna alles aan elkaar hangen.
Maar wat bedoelde je dan? Als ik een env aan de lfo depth hang die aan de filter hangt gebeurt er toch precies wat je zei?

Ik bedoelde, bij de saw oscillator, een env aan de cutoff van de filter, dus één modulatiebron (de envellope). En, bij de pulse oscillator, een lfo aan de pulsewidth, ook weer één modulatiebron (de lfo).

Met ringmodulatie kan je ook hele interessante geluiden maken. Bijvoorbeeld 2 zaagtand osc's, pitch op 0 en 7, filter env sustain heel laag en dan een hele korte decay en korte release. Misschien ook nog iets van delay en chorus om het wat levendiger te laten klinken.

Wat je ook kan doen is 2 of 4 zaagtanden detunen, elke osc met een andere snelheid en waarde pitch moduleren en dan door een dikke reverb met 100% wet. Dan krijg je hele dikke strings.

Back