Synth patch ideeen: favorite truucjes?

Op de Korg Wavestation kon ik bijna elke klank van een plaat namaken op gehoor, tot wavesequences aan toe; bijvoorbeeld de repeterende mandoline-achtige klank uit Red Red Wine van UB-40: Wavestation does everything and without complaints. Een sampler was niet nodig. Alle klanken van Prophet tot JX-8P zijn met een Wavestation te imiteren. Ik heb er zelfs Casio CZ-3000-klanken en Yamaha B-35N-orgelklanken mee gemaakt. Alleen de chorus van de B-35N is niet digitaal te imiteren.
Tegenwoordig met de romplers heb je presets in overvloed. Als een klankje die ik zoek niet aanwezig is, pak ik de klank die er het dichtst bij in de buurt komt en verander ik de golfvormen, filter, of envelope.

Knap... patches met filter resonance dingetjes (zoals filter pinging, audio rate filter modulation etc.) nabouwen op een Wavestation. Houdt je wel even van de straat... :D

Knap... patches met filter resonance dingetjes (zoals filter pinging, audio rate filter modulation etc.) nabouwen op een Wavestation. Houdt je wel even van de straat... :D

Dat soort klankjes kom je meestal niet tegen op platen. Maar je zult er versteld van staan wat er met de modulatiemogelijkheden van een Wavestation allemaal mogelijk is. Een complexe klank is geen probleem, maar een uitdaging.

Op de GEM S3Turbo heb ik ook veel klanken gemaakt. Maar ik vind en vond dat ding vreselijk klinken. Hij was wel leuk voor een synth-klankje hier en daar, maar ik had liever gezien dat ze er de Roland GS-soundchip in hadden gezet. Dan was hij in ieder geval te gebruiken voor midifiles. De S3 had ik dan ook gekocht vanwege zijn fantastische masterkeyboard-mogelijkheden en niet voor zijn klank.

Dat soort klankjes kom je meestal niet tegen op platen.

Dat hangt maar af naar welke platen je luistert en hoe nauw je wil dat het resultaat klinkt op de algemene klank. Er zijn idd wel wavesequenties die filterresonantie nabootsen, maar ik wil wel eens een goed acid-lijntje uit de wavestation horen. Niet bepaald iets dat nooit op plaat is verschenen ...

Met ringmodulatie kan je ook hele interessante geluiden maken. Bijvoorbeeld 2 zaagtand osc's, pitch op 0 en 7, filter env sustain heel laag en dan een hele korte decay en korte release. Misschien ook nog iets van delay en chorus om het wat levendiger te laten klinken.

Wat je ook kan doen is 2 of 4 zaagtanden detunen, elke osc met een andere snelheid en waarde pitch moduleren en dan door een dikke reverb met 100% wet. Dan krijg je hele dikke strings.

Kijk dit soort dingen was ik naar op zoek. Tof idee, ik ga hier zeker mee spelen! Heb alleen weinig synths met ringmod, hmm, misschien eens proberen met de pulse 2...

Enkele tips die ik de laatste tijd ontdekte:
> Voor pads: laat een resonante filter tegen resonantie boven de hoofdtoon een harmonische uitpikken [zorg dat de filter keyboard tracked], en zet evt een LFO of de filter cut-off
- Zie eerste 2 minuten van deze video:
> Voor baslijnen: alles moduleren (filter cut-off, envelope depth, envelope length, portamento aan/af of snelheid ), liefst per stap. Ik meen dat wat de MC202 (of was 't de 101) zo leuk maakt is dat de sample en hold geklokt is met de sequencer/arpegiator klok. Kan met automatisatie of evt. analoge (CV) sequencers.
> Audio-rate modulate van filter cutoff . Bij hoge resonante geeft dat ruige (distorted) of vocale effecten (hoor ook min 7 van de video)
Audio voorbeeldje van laatste twee technieken.

Attachments

• exampleModBass.mp3
    2 MB · Bekeken: 79
Ik meen dat wat de MC202 (of was 't de 101) zo leuk maakt is dat de sample en hold geklokt is met de sequencer/arpegiator klok.
het is gewoon dezelfde bron LFO waarbij het signaal word gebruikt voor de SEQ voortgang en tevens voor het S&H poortje...

Dat hangt maar af naar welke platen je luistert en hoe nauw je wil dat het resultaat klinkt op de algemene klank. Er zijn idd wel wavesequenties die filterresonantie nabootsen, maar ik wil wel eens een goed acid-lijntje uit de wavestation horen. Niet bepaald iets dat nooit op plaat is verschenen ...

Resonantie is niet het sterkste punt van de Wavestation. Het is niet geheel onmogelijk, maar wel een uitdaging. Als je echt geen andere apparatuur in huis hebt, kun je een acceptabele benadering maken, maar in een tijd dat synths geen drol meer kosten, heb je voor dat soort dingen wel een andere synth in huis. Dat was in de tijd dat je ruim 4.000 gulden moest neertellen voor een Wavestation en minimaal 1300 gulden voor een tweede synth wel anders...

Oscillator Sync kan ook zeer leuk zijn. De twee oscillators syncen en dan de pitch van de 2 de oscillator aansturen met bijvoorbeeld een envelope, geeft erg gave effecten. De cutoff modulairen met een oscillator is ook erg okee. als je mooie pad heb even met een envelope die heel kort staat(enkel attack/decay) de resonance omhog gooien, zodat het filter heel even in de zelfosicilatie gaat, en daarna een mooi pad, om even snelle nootjes te accentueren. Maja het valt of staat natuurlijk met de synths die je heb!

Ik wou net zeggen, veel van de trucjes die ik hier lees lukken (quasi) alleen maar op een modular. De meeste synths hebben hier genoemde routingmogelijkheden niet.

Kan veel ervan ook niet op de prophet/mopho/evolver en of met (evt modulaire/betere) softsynths ? Veel kan je ook doen met automatisatie in de DAW.

Ik wou net zeggen, veel van de trucjes die ik hier lees lukken (quasi) alleen maar op een modular. De meeste synths hebben hier genoemde routingmogelijkheden niet.

Nou is het niet mijn bedoeling om de Wavestation pushen (het is gewoon de synth waar ik het meeste mee en op geprogrammeerd heb en met het meeste resultaat), maar daarmee kun je qua modulatie wel bijna alles aan alles verbinden.
Het enige probleem van de Wavestation is dat er geen echte resonantie in zit en geen portamento. Eigenlijk jammer dat er nooit een Wavestation 2 is gekomen, waarbij ze die kleine tekortkomingen hadden aangepakt.
Nou schijnt er in de Oasys een Wavestation te zitten, maar toch gek dat Tony Banks naast zijn Oasys, voor bepaalde klanken toch nog steeds een Wavestation SR meeneemt...

Valt wel mee hoor. Synths van merken als bijvoorbeeld waldorf en dsi kunnen bijna alles aan alles koppelen. Heb nog niets gezien wat niet kan op mn tempest en/of pulse 2

Die Tony Banks toch.......doettie gewoon.

Leuke reactie. :) Maar als iemand zegt alle klanken uit een Oasys te halen en dan als enige uitzondering een Wavestation SR nodig schijnt te hebben, dan verschijnen er bij mij toch vraagtekens. En dan ook nog als hij zijn Wavestation keyboard tot Midi-keyboard heeft gedegradeerd (...).
Het ging op de pads uit 'Hold On My Heart'. Geef mij een Roland JV-80, Korg X-3, of een Korg Oasys (;)) en daar haal ik ze ook uit. Is gewoon een standaard synth-voice klank, maar dan met een warm sausje.

Toch nog even als toegift. Ben je meer dan twee uurtjes zoet mee (is de Wavestation SR weer vergeven):

Laatst gewijzigd:
Valt wel mee hoor. Synths van merken als bijvoorbeeld waldorf en dsi kunnen bijna alles aan alles koppelen. Heb nog niets gezien wat niet kan op mn tempest en/of pulse 2

Ik had meer de oude garde in gedachten. Met mijn MS20 kan ik veel, maar da is al een halve modular. Maar verder met oude Moogs, Korgs, Rolands...zit je vaak toch met meer standaard routings. Met een SH5 ofzo kom je al een eind.

Dat is dan het leuke aan iets moderner analoog, je kan wat wilder routen. 8)

ok, een beetje ander soort TIP:

Wat mijn allergrootste bron is voor alles wat ik doe in mijn leven is, is fantaseren, creëren in je hoofd, fantasie. je voorstellen.
Zo doe ik het , maar Einstein ook en bracht hem uiteindelijk tot E=mc2 en veel meer.

zo ook met muziek maar ook met geluiden / klanken....niet muziek proberen te rationaliseren en controleren (werkt ook meestal niet) maar probeer je de muziek voor te stellen. hoe gaat de muziek? hoe klinkt het? welke kant gaat het op? wat hoor ik in mijn fantasie?

dit kan ook met synth pads.. en geluiden.

misschien heb je al een doel, omdat je al muziek hebt of een idee, maar kan ook vanuit het niets:

verzin, fantaseer een bepaalde klank. stel je voor hoe het klinkt en hoe het zich ontwikkelt...hoe het beweegt of veranderd. dit allemaal zonder synth-termen nog...of fantaseer een natuurlijk geluid..een drukke straat in de stad of een kikker die huilt....

en dan pas als je je geluid goed omschreven hebt, een geluidsbeeld in je hoofd hebt, dan kan je daar synth-functies bij gaan zoeken: hoe maak je het geluid met de apparatuur die je in huis hebt?

dit is trouwens ook iets wat je in de praktijk tegen kan komen. bij docu-muziek...of je nummer is bijna af maar je hebt nog een geluidje nodig wat agressiever is en je hebt we l een soort voorstelling wat ongeveer...

Back