Virus C vs. Nord Rack 3

Zaaz

Layering different sounds
Heeft iemand ervaring met de Nord Rack 3? Hoe verhoudt 'ie zich bijvoorbeeld tot de Virus C?

Ik meen me te herinneren dat hier al eens een thread over is geweest, maar ik kan 'm zo snel even niet vinden.

Wil je effecten, 'n vocoder en filter inputs? Of wil je de beste user-interface ooit op een synth gebouwd? Het geluid is een kwestie van smaak: ga zelf luisteren, maar pas op dat je niet teveel op de presets let. Lekker 'n dagje pielen in de muziekwinkel, als je 1500 euro aan 'n synth gaat uitgeven heb je wel recht op een flinke testdrive lijkt mij zo.

Precies

Precies

Precies. Heb geluisterd en ze klinken allebei vet! Heb toch voor de Virus gekozen vanwege de user-interface en het prijsverschil.

Maar toch ff: Hoe bevalt jouw Nord Rack 3?

Ik denk dat lo-fi bedoelde dat de Nord Lead 3 de beste interface ooit heeft :) Van effecten heeft Clavia nog nooit gehoord ;)

Origineel geplaatst door GREENSKiN
Ik denk dat lo-fi bedoelde dat de Nord Lead 3 de beste interface ooit heeft :) Van effecten heeft Clavia nog nooit gehoord ;)

Correct! Tuurlijk is de interface van de Virus ook prima, maar niets kan tippen aan die van de Nord. Mijn NR3 bevalt nog steeds fantastisch, vooral door de interface. Effecten en inputs had ik ook wel leuk gevonden, maar daarvoor heb ik genoeg externe bakkies. Ik zou die Nord denk ik alleen willen inruilen voor de keyboard versie.

Hmmmm

Hmmmm

Hmmm, voor de leek die ik ben met beide synths leek de Virus me net iets makkelijker onder de knie te krijgen. En ik heb verder geen externe effectbakken, dus ik moet het met de synth zelf doen. Kan nauwelijks wachten om ermee aan de slag te gaan.

laat ik nou ook lekker aan het testen zijn op beide bakjes :)

heb het al eens getypt, maar dan in het engels, heb even geknipt en geplakt, een samenvatting:

roel wrote @ ergens anders:

keys: the keys on the virus c are MUCH better, on NL3 feels like it's toys

looks: both look great (not that important)

interface: clavia did a great job doing the parameter edit the way they
did..
it is really clear what you're doing. more oversight then on the virus.

sounds: the virus seems to sound less bright then the nl3 does, which
was remarkable to notice. (can anyone explain why?)

lfo's:
nord: 2 lfo's + modulation envelope
virus: 3 lfo's + modulation matrix

oscs:
nord: 2, with about 6 "standard" waveshapes (pulse,triangle, etc) +
different types of Am and Fm to generate different types of waveforms.
virus: 3, has another random 64 random waveforms for sound generation on top
of the "standard shapes", Fm only on osc2.

distorting oscillator signal:
nord: distortion is added to the oscillator signal in the oscillator
section;
virus: the distortion is added through the filter section.

arpeggiator:
nord: arpeggiator is simple, but combines a normal arpeggio with a sub
arpeggio to create patterns. possibility to mute different steps of the arp,
but no chord mode.
virus: arp has 64 patterns with swing and notelength, and chord mode!

performance dump:
nord: dumps only active slot
virus: dumps all 16 channels' data

fx:
nord: no
virus: dist/cho/phaser per part, and global reverb/delay

heb even met nord lead 3 en virus indigo 2 gespeeld gisteren.
toe te voegen aan bovenstaande

karakter:
de nord is eerlijk en in-your-face
de virus klinkt een beetje ranzig, heeft iets ondefinieerbaars, maar het is beetje stoffiger dan de nord,

patches:
alle patches op de virus klinken warm en lekker,
op de nord zijn een aantal patches gewoon dun.

(maar daaraan toe te voegen is; het lijkt alsof er meer mensen zijn die een virus kúnnen programmeren dan een nord.)

-wat kleine toevoegingen aan je verhaal op basis van mijn ervaring met de NR3-

lfo's:
nord: 2 lfo's + modulation envelope
(die mod envelope kan ook als 'n 3e LFO gebruikt worden dmv de 'retrigger' functie. Je kan de shape dan veranderen van saw tot ramp, via triangle)

distorting oscillator signal:
nord: distortion is added to the oscillator signal in the oscillator
section; (AND/OR in the filter section, where 1 filter type has distortion. Amount of distortion can be modulated in al the usual ways.

arpeggiator:
nord: arpeggiator is simple, but combines a normal arpeggio with a sub
arpeggio to create patterns. possibility to mute different steps of the arp,
but no chord mode.
(IMO the arpeggiator on the Nord is very complex and advanced, and it can be used as a simple step-sequencer as well. I'm pretty sure chords can be arpeggiated if you use the (excellent) chord-memory button. )

performance dump:
nord: dumps only active slot (in patch mode, yes. It dumps all 4 slots when used in performance mode)

fx:
nord: no (except for the distortion in the oscillator and filter sections, and the 'unison' knob, which is sort of like a really thick and wide chorus)

ik dacht dat met de chord mode, ie ook netjes een-voor-een de nootjes uit het akkoord zou spelen, maar misschien heb je gelijk :)
lo-fi, heb je ook nog comments over het verschil in gevoel en geluid tussen de bakken? want dat is wel interessant, omdat altijd wordt geroepen, de nord klinkt kil en dun... of heb je daar je pulse voor?

Mijn NordRack 2 klink nooit dun als ik hem door een DP4 of een TC-electronics effectproccessor heen haal. Zeker niet als ik ook analoge EQ er aan toevoeg en een Compressor van DBX er op zet.
Ik denk dat de kracht van de NordRack en aanverwanten is dat ie zo neutraal klinkt dat je er nog van alles mee kan.
Maar ik vind een Virus zeker vet klinken, maar laat de effecten eens weg hoe zit het dan ?

Origineel geplaatst door dextron
Mijn NordRack 2 klink nooit dun als ik hem door een DP4 of een TC-electronics effectproccessor heen haal. Zeker niet als ik ook analoge EQ er aan toevoeg en een Compressor van DBX er op zet.

Nee, zelfs dan klinkt een Roland D5 nog vet....! :z

Origineel geplaatst door Roel
lo-fi, heb je ook nog comments over het verschil in gevoel en geluid tussen de bakken? want dat is wel interessant, omdat altijd wordt geroepen, de nord klinkt kil en dun... of heb je daar je pulse voor?

Nou heel veel zinnigs kan ik er niet over zeggen, omdat ik geen ervaring heb met de Virus C (laat staan A of B). Voor monofone sounds die een belangrijke plaats in de mix moeten hebben (bijv. bass) is VA niet mijn eerste keuze; daar heb ik inderdaad 'n Pulse en 'n M3X voor. Voor alle overige synth-sounds (en dat zijn er veel), grijp ik naar m'n Nord. Dus alles wat polyfoon moet zijn (PADS!) en alle rare effecten en friemel-geluiden. (niet dat ik nooit 'n lekkere bas uit m'n nord haal hoor...)

De Nord3 KAN inderdaad heel kil, koud, dun en digitaal klinken. Die FM-mogelijkheden zitten er niet voor niets op! Maar hij kan evengoed dik, warm en rond klinken. Ik geef toe dat veel sounds profiteren van 'n beetje galm, delay of modulatie-effecten, maar dat geldt IMHO voor elke VA synth... eigenlijk voor alle synths!

De laatste tijd haal ik 'm veel door de amp-simulaties in m'n Boss VF-1... HEERLIJK! Wordt alles lekker levendig en smerig van!

Probeer eens met een Nordlead warme strings te maken...
dat lukt je niet ! 8o)

Origineel geplaatst door Bass
Probeer eens met een Nordlead warme strings te maken...
dat lukt je niet ! 8o)

Ja je moet wel de stekker erin doen natuurlijk!

Origineel geplaatst door lo-fi
Ja je moet wel de stekker erin doen natuurlijk!

kan het dan wel? zonder toevoegingen van analoge eq en compressors en dergelijke ? :)

is er al iemand uit of er warme sounds uit de nord 3 te halen zijn? :) [edit:] zonder arpeggiator en reverb/delay aan te zetten

Misschien ietsje moeilijker zonder reverb, e.d. maar ik kan me NIET voorstellen dat 't niet mogelijk is!! Hij heeft tenslotte knoppen ZAT!! Af&toe is het gewoon wat dieper graven..

Back