Novation Nova vs. Waldorf XT ?? Meningen aub?

Bass

Gepokt en gemazeld
Hallo,

Ik ben al een aantal jaren in het bezit van een Novation Nova en hij bevalt me goed,
maar soms (zoals iedereen) zou ik iets anders willen...

Al een paar keer ben ik in de verleiding gekomen om hem 1 op 1 om te ruilen voor een Waldorf XT rack..

Zijn er hier mensen die ervaringen hebben met beide apparaten en zo ja, wat vinden jullie ervan ??

Tuurlijk is het subjectief maar ik zou graag pros en cons willen horen...
Thanx.

:biertje: :L

Bas.

De XT is een leuke bak maar wel totaal wat anders dan de Nova. Veel presets van de XT zijn gericht op analoge emulatie, maar dat is zeker niet zijn sterkste punt. Als je de Nova veel gebruikt dan kun je het 'gat' in je setup niet compleet vullen met een XT.

Ik heb zelf ook een novation nova en ben hem zat!
Ik wil hem ruilen tegen een acces virus indigo2 of een virus c.
Wel een stuk duurder maar je moet er altijd op vooruit gaan!
Ik heb geen ervaring met de Waldorf.
Succes!:)

Origineel geplaatst door rick snel
Ik heb zelf ook een novation nova en ben hem zat!

Haha, nou dat nou ook weer niet hoor :D

De XT is een waanzinnige bak ! Daar kun je jaren mee vooruit ! Op de sos site staan goede informatieve artikelen en van jan. dit jaar is de masterclass microwave (zie link). Lezen maar;
Ik heb er ook lang over gedacht een Nova te kopen totdat ik tegen de XT op liep. Als je 1 op 1 kunt ruilen ben je spekkoper. De Nova gaat volop voor 500 weg, de XT zie ik zelden onder de 750, en dat is -ie meer dan waard !

http://www.soundonsound.com/sos/Jan03/articles/microwavetips.asp

Aha maareeh :

1 ik heb geen PC IN mijn studio om patches te editten
2 ik hou niet van langdurig programmeren...

Hmm.. misschien heb ik zelf al antwoord gegeven, ik heb de indruk dat de Nova veel directer is ..?

Origineel geplaatst door Bass
Aha maareeh :

Hmm.. misschien heb ik zelf al antwoord gegeven, ik heb de indruk dat de Nova veel directer is ..?

De XT heeft toch wel aardig wat knoppen.....zelfs meer dan de Nova.

ik heb ze allebei. maar het zijn gewoon te totaal verschillende bakken, zoasl bikkel al zei.

mijn menig is dan ook, de xt is een zeer goed aanvulling op je setup omdat het een wavetable is en gewoon dingen kan die met een nova niet kan, en om gekeerd.

dus het lijkt mijn niet handig om een nova voor een xt te verruilen, want de nova ga je echt missen.

gewoon een xt erbij kopen, want die twee samen is zeker zeer leuk.

Ik vind de effecten van de nova tegenvallen ondanks de laatste OS.
Reverb klinkt dun, sommige geluiden klinken niet breed zodat je er weer chorus over moet gooien en er mag zeker een compressor overheen om het goed in de mix te laten vallen.
:frons:

Tja, dan is de XT waarschijnlijk toch niets voor je. Ik gebruik trouwens zelf ook geen Mac (of PC) om te editten al zal ik er op een gegeven wel aan moeten.... De XT heeft inderdaad meer dan 40 eindeloze knoppen, maar als je niet van zelf geluiden maken houdt is -ie waarschijjnlijk helemaal niet aan je besteedt. Ook: als je een goed geluid hebt gemaakt ben je vaak met een kleine draai aan 1 knop opeens weer heel ergens anders (zoiets als bij de Nord Modulars). Het zegt dus vooral iets over de vrijwel oneindige mogelijkheden.... De Nova is inderdaad veel meer je ding denk ik.

Aha maareeh :

Origineel geplaatst door conso
, maar als je niet van zelf geluiden maken houdt is -ie waarschijjnlijk helemaal niet aan je besteedt

Ho ho ho...niet mijn woorden verhaspelen he !

Ik maak absoluut WEL zelf geluiden, maar dat gedoe met die waves (zoals ook bij een Wavestation)is me veel te irritant, ik wil gewoon snel resultaat krijgen op een intuitieve manier..

Ik maak absoluut WEL zelf geluiden, maar dat gedoe met die waves (zoals ook bij een Wavestation)is me veel te irritant, ik wil gewoon snel resultaat krijgen op een intuitieve manier..

Je KUNT zelf WAVES maken, maar er zitten gewoon de standaard zagen, bloken etc. in.
Dat is nu het vette van die bak, je KUNT je eigen WAVE maken.

Tja, gedoe met waves vind ik persoonlijk helemaal niet irritant op de XT. Al moet ik je eerlijk bekennen dat ik nog niet eens een tipje van het vermogen van het ding heb opgelicht | begrijp ! Ik denk dat je hem gewoon best eens een paar uurtjes aan de tand moet gaan voelen Bass.
XT heeft heel veel waves inderdaad, en je kunt het daarmee allemaal zo ingewikkeld maken als je zelf wilt natuurlijk. Als je bij bijvoorbeeld met een goed geluid begint kun je dat ook heel goed langzaam aan gaan verbouwen naar een kleur die je bevalt. Een aantal van de XT knoppen heeft gewoon enorm veel kracht, maar als je die kunt onderscheiden van de 'lichtere' knoppen, en dat is denk ik niet zo lastig, dan kun je daarmee natuurlijk al heel veel doen. Het is geen verhaal van 'goed en slecht' wat je van een synth verwacht. Wat ik meer wilde zeggen is dat het een bak is waar je dagenlang achtereen mee zoet kunt zijn als je die tijd hebt en daar plezier aan kunt beleven. (Ik heb daar zelf HELAAS HELAAS heel weinig tijd voor) En dan als je niet 'saved' heb je misschien na 3 dagen geen geluid dat je wilt bewaren. De XT is een soort internationale travel pass. Als je je dan snel en veel verplaatst en geen foto's maakt onderweg vergeet je ook veel plaatsen waar je geweest bent. Ik kreeg gewoon de indruk dat je sneller bruikbare geluiden wilt kunnen maken ? Niets mis mee !

Ik ben altijd nogal langdradig geloof ik. Maar helemaal eens met Mostatic !

Origineel geplaatst door Mostatic
Je KUNT zelf WAVES maken, maar er zitten gewoon de standaard zagen, bloken etc. in.
Dat is nu het vette van die bak, je KUNT je eigen WAVE maken.

Origineel geplaatst door conso
Ik ben altijd nogal langdradig geloof ik. Maar helemaal eens met Mostatic !

hehehe, maar wat je nog meer met dat ding kan, is layeren. en dan krijg je VETTE dingen!!!

Overigens, er is nooit gezegd dat synths proggen makkelijk is!!! ;)

Back