Summing mixer bouwen

matrixxx

Ouwe rot
Ik ben benieuwd als er mensen hier op het forum zitten die enige ervaring hebben met het bouwen van een summing mixer. Ik heb zelf een paar Siemens 275V modules die ik wil gebruiken om een summing mixer te bouwen. Ik zat zelf te denken aan 8 x stereo in en 2 x stereo out, 1 stereo voor naar mijn monitors en 1 stereo voor de return mijn geluidskaart in. Een plan van aanpak heb ik nog niet gezien ik eerst wil kijken wat de bouw ervaring van andere gebruikers zijn. Tips, schema's of PCB lay-outs zijn welkom.

Attachments

• IMG_3382.jpg
    IMG_3382.jpg
    66,7 KB · Bekeken: 130
Een voeding voor die siemens bouwen is niet zo ingewikkeld.
Dat kan gewoon met 7824 spanningsregelaars.

Ik heb al een paar summing boxes naar volle tevredenheid draaien (drie om precies te zijn).
Ik heb ook nog een paar siemens V275 modules liggen en die draaien nog niet mee in mijn setup.
En dat is niet voor niets.
Wat ik tot nu toe begrepen heb met mijn beperkte technische kennis; is dat je drie summing varienten hebt:

1 passief
2 actief (met 0 ohm design)
3 actief (met op elke input een trafo of buffer amp).

Met versie 3 kan je potmeters en verschillende instrumenten aansluiten zonder dat dit grote invloed heeft op de andere kanalen.
Met versie 2 kan de patchen zonder veel problemen. Maar als je potmeters etc ga toevoegen, dan gaan de kanalen onderling elkaar beinvloeden.
Met versie 1 kan je niet eens vrij patchen. Dus dat betekent dat als je een 8 channel summer maakt en je trekt uit 1 channel je plug, dan heb je op je andere 7 channels ineens een ander volume.

Helaas is het zo dat de V275 tot die eerste catergorie behoort. (versie 1 dus).
Dat maakt het erg omslachtig.

Ow trouwens....ik vergeet helemaal de belangrijkste lading aan mijn post mee te geven:

Ik wil ook mijn V275's graag aan het werk zien!
Dus laten we vooral op onderzoek uitgaan hoe dit het beste kan.
En ik noemde al eerder mijn beperkte electronica kennis, dus als anderen hier ideeen over hebben hoor ik het graag.

om te beginnen maar eens even een schema...

attachment.php

275.jpg

dit is trouwens een andere module, zie ik nu, maar de werking is hetzelfde.

als je wilt summen kan je kiezen om dat symmetrisch of asymmetrisch te doen.

als je het asymmetrisch wilt doen, dan een van de ingangen van de trafo aan de massa leggen, en de andere ingang net zoveel weerstanden aanknopen ( Rx) als dat je ingangen wilt hebben.

eigenlijk horen bij alle ingangen ook trafos te zitten, maar ja, dan wordt het een nogal dure grap.

zonder werkt ook, neem voor Rx iets ven 4k7 tot 1 k

:mega:

en als je het symmetrisch wilt doen....

dan heb je voor iedere ingang een trafo nodig, die je kan uitkoppelen met summing weerstanden van 1k2

de uitgangs impedantie van deze ingangstrafos zal iets rond de 200 ohm moeten zijn, en de ingangs impedantie, whatever je nodig hebt.

neem voor lijnsignalen iets van 10K

als je aan de ingang een fader of potmeter wilt zetten, neem dan 1K log of lin, maar net wat je lekker vind regelen.

het kan overigens geen kwaad om voor gewone lijnsignalen (0dB) een kleine preamp voor deze ingangstrafo te schakelen, deze dingen werken eigenlijk allemaal op iets tussen de +3 en +10dB

Ik heb toevallig ook de eerste versie 275V.

In mijn situatie zou asymmetrische prima zijn, ik hoef geen ingang potmeters te hebben omdat ik alles van uit mijn DAW kan regelen. Wat wel belangrijk is dat er op de uitgangen een potmeters komen.

Ik zie alleen niet helemaal in hoe het met die weerstanden werkt bij de inputs en hoe je de waarde bepaald. En hoe zit het met het de uitgangen?

Het verhaal van Matthew was mij deels bekend maar de info over de ingangen kan de situatie wel veranderen omdat wij dus met een 1ste versie te maken hebben.

de output ook gewoon een van de uiteinden van de trafowikkeling aan de massa, en de andere is dan de ongebalanceerde output.

neem de 200 ohm wikkeling.

ok prima, ik ga eerst eens een test opstelling maken kijken als alles werkt :D.

Heb je alleen een betere kwaliteit afbeelding van de schema's. Ik vermoed ook dat jou 275 schema net even anders zijn als die van mij. In mijn schema's staat 1k voor de input.

Attachments

• siemens v 275.pdf
    89,6 KB · Bekeken: 98
Ik heb zelf een passieve 18 in/out summer/splitter gemaakt, redelijk simpel en werkt best goed, voordeel van passief is dat het 2 kanten op werkt, ik kan dus 4 in's naar 1 out summen maar ook 1 input naar 4 out's splitten.
Zelf gebruik ik hem veel om alle drumdoos outputs te summen naar groepen, kan je toch al je drumdozen tegelijk gebruiken zonder 15 kanalen kwijt te zijn op je mixert.
Volume verlies valt me heel erg mee, schema is hetzelfde als Jeroen al gepost heeft en ik heb 10K weerstandjes gebruikt.

attachment.php

attachment.php

Attachments

• summer.jpg
    summer.jpg
    33,6 KB · Bekeken: 82
  • summer achter.jpg
    summer achter.jpg
    241,4 KB · Bekeken: 89
ok prima, ik ga eerst eens een test opstelling maken kijken als alles werkt :D.

Heb je alleen een betere kwaliteit afbeelding van de schema's. Ik vermoed ook dat jou 275 schema net even anders zijn als die van mij. In mijn schema's staat 1k voor de input.

ok, jij moet 2 k weerstanden ipv 2k4 gebruiken....:okdan:

Kan je me vertellen hoe je de waarde van de weerstand bepaald voor de input/ output?

@Richard koel. 8)

Back