Moonlight sonata 1(niet echt synth ;) )

dixxy

There are keys to be play
Vandaag een record gemaakt van de moonlight sonata die uit de Integra 7 komt.
Als masterkeyboard gebruik ik de Fantom G8 die geweldig speeld voor dit soort stukken
Ik speel bijna 1 jaar piano nu en heb deze uit mijn kop geleerd.
Aangezien ik geen noot kan lezen wel makkelijk, anders zou het me niet lukken.

Misschien hoort deze niet thuis op synthforum maar ja.https://soundcloud.com/bert-van-altena/beethoven-moonlight-sonata-1st

mooi

mooi

:okdan:;)Beste dixxy,
Wij, mijn vrouw en ik hebben hier met ontroering naar geluisterd.
des te meer bewonderenswaardig omdat je (net als ik) geen noot kan lezen en na
veel oefening dit voor elkaar tovert.
En uiteraard een goed gewogen klavier is echt nodig om de " feel" in dergelijke stukken te leggen.
:halleluja:halleluja
groeten
Frans

Dag Frans,

Bedankt voor jullie leuke reactie.

Doet mezelf erg goed aangezien ik wel wat onzeker ben om mijn werk te delen.

Het is een groot genot om deze sonata te spelen al moet ik zeggen dat ik tijdens de record al weer wat zenuwachtig speel omdat ik uiteraard geen fouten wil maken.
Misschien herkenbaar bij andere?

Ik zal nog eens een nieuwe poging wagen om een record te maken met mijn hele passie erin zodat ik de gevoelige snaar kan vastleggen die ik normaal wel wat overtuigender kan uitten.

Zodra ik de 3de versie kan spelen zal ik deze uiteraard ook posten voor de liefhebbers die deze muziek weten te waarderen.

Prachtig stuk en mooi gespeeld. Heb m zelf ook eens geprobeerd, maar vanwege tijdgebrek nog niet gelukt.
Volgend project een synthbewerking van maken :-)

De timing is niet overal even goed (alsof je regelmatig een fractie van een seconde moet zoeken naar de volgende greep). Het blijft verder een mooi stuk natuurlijk.

Dat kan inderdaad wel eens het geval zijn, maar de timing is door mijzelf ook bewust niet strak omdat ik het ook niet als een robot wil spelen.
Dat is voor mij ook het mooie van het nummer als ik het speel, dat die timing me niet zo veel doet maar soms juist de expressie geven met af en toe eens een slowdown op piek erin.
Ik ken die termen verder niet maar misschien kun je begrijpen wat ik duidelijk wil maken.

voor het strakke werk zou ik ook een quantisize toepassen, maar dan is er voor mij geen lol meer aan om het te spelen.
Dat is volgens mij ook het verschil met solo, dat je het dan ook kunt maken om af te wijken van een strak ritme.

Zeker niet slecht na een jaar piano spelen :okdan:

De afwijkingen in timing vind ik trouwens verfrissend om te horen bij een beginnende pianospeler, vaak wordt een muziekstuk gewoon als een statisch midi-bestand gespeeld, waardoor alle emotie weg is. Ga zo verder, zou ik zeggen. Ik zou trouwens wel overwegen om noten te leren lezen, aangezien dat niet zo moeilijk is, maar je wel veel kan helpen.

Tjee, en dat met 1 jaar piano spelen. Knap! :okdan:

En als je geen noten kan lezen dan is je muzikaal geheugen wel zeer goed zeg..!
Ik heb zelf ook een vrij goed muzikaal geheugen maar ik moet het wel eerst even flink van bladmuziek oefenen voordat ik zo'n stuk foutloos kan spelen.

Wat speelde je er voor ?

Mooi stuk muziek! Heb ik zelf ook weleens op gestudeerd...
Zit er niet een vervolg op die best lastig is om te spelen?

Da's heel knap zonder een noot te lezen. Ik vind de timing ietwat rommelig, maar verder goed gespeeld. Klasse.

Allemaal hartelijk dank voor de positieve reacties.

Op de vraag wat ik ervoor speelde.. Ik heb nooit geleerd een instrument te bespelen.
Ik ben nu 10 jaar lid van symthforum en ben toen begonnen met een MC 303.
Later na wat sparen heb ik een microkorg gekocht maar toen wist ik ook nog helemaal niks van muziek.
Na een aantal jaren is het allemaal wat verwaterd en heb ik de muziek een beetje achter me gelaten.
Tot een jaar of 2 geleden dat ik een Yamaha piano gekocht heb, toe kwam de interesse meer terug als voorheen.
Ik gebruikte de Yamaha als master keyboard om flstudio aan te sturen en zo wat te kunnen pingelen.
Sinds vorig jaar ben ik wat fanatieker met synthesia aan de slag gegaan en heb ook wat midi bestanden gedownload om eens te proberen.
Bekende nummers zoals fur elise enz, ook wat jaren 80 nummers, nummers van Johnny cash en begin dit jaar ook Beethoven ontdekt(op voor fur elise na dan).
Ik was overtuigd om door te gaan en heb de Yamaha ingeruild voor een Fantom G8 omdat ik dan ook de pc niet direct meer nodig heb.
Ik ben momenteel bezig met veel te veel stukken, maar gelukkig gaat het me allemaal best af.

Ik heb ooit wel voor 3 weken pianoles gevolgd, maar ik voelde me niet op mijn plaats bij de leraar.
Google, youtube en symthforum hebben me iniedergeval wel een stuk opweg geholpen.

Op de tip om toch eens noten te gaan leren.
Ik denk zelf dat ik ook eens vorm van dislecsie heb waardoor het voor mij erg druk word in mijn hoofd om noten te gaan lezen.
Ik zou het best wel willen maar het kost mij gewoon te veel energie om het tot me te kunnen nemen.
Voor mij is het gewoon logischer om bepaalde patronen te onthouden op het klavier waardoor ik het als een soort tekening kan onthouden.
Het zal best een rare manier van leren zijn maar voor mij werkt het wel goed tot nu toe.

P.s. Leuk dat dit soort muziek toch gewaardeerd wordt op "synth"forum

Ik weet niet of dat dyslexie genoemd kan worden. Het notenbeeld van dit stuk is gewoon behoorlijk druk en het kost gewoon veel moeite om van blad te leren spelen. Mij heeft het jaren gekost en ik kan het een beetje (in vergelijking met de goeien, zal ik maar zeggen), maar het maakt het instuderen van een stuk wel veel simpeler.

Het gaat natuurlijk ook zonder kennis van muzieknotatie, maar zelf vind ik noten leren zoals ze in Synthesia komen lastiger en minder overzichtelijk dan bladmuziek. Misschien lijkt alles wat overdonderend in het begin, maar eigenlijk is alles vrij logisch opgebouwd. Dat gezegd zijnde, als Synthesia en spelen op gehoor voor jou goed werken, waarom niet dan...

Klinkt goed! Timing hier en daar niet helemaal perfect, maar zeker goed. Zeker omdat je pas een jaar speelt.

Ik mis alleen een beetje meer dynamiek (harder en zachter toetsen aanslaan). Ga meer van zeer zacht naar heel hard, dat maakt het nog gevoeliger en laat de muziek "een verhaal" vertellen zeg maar.

Ik ben momenteel bezig om een synthesizer editie van het stuk te maken.
Nog even de klanken fine tunen en dan een nieuwe opname maken.
Ik denk dat de synth versie best aardig uit de verf gaat komen.
Over een paar dagen zal ik de nieuwe versie online plaatsen.

Uiteraard wacht ik met spanning af wat jullie ervan gaan vinden.

Gr. Dixxy

Back