Korg D8 harddisk

etaoin

Brodgar Tech
Iemand al eens wat geëxperimenteerd met de interne HD van een Korg D8?

Ik ben een overleden exemplaar aan het vervangen. De exacte maximum specs van de interne disk zijn echter niet bekend. Externe disks kunnen maximaal 4GB zijn, dat staat op meerdere plaatsen in de handleiding, maar over de interne disk wordt niks gezegd.

Ik zie op wat andere fora wel de aanname dat die 4GB limiet ook voor de interne disk geldt, wat logisch zou zijn als het een beperking is van het Korg filesystem, maar ik heb er nu een 6GB in zitten die lijkt te werken. Formaat wordt herkend, alleen "free time" na formatteren kan ik niet plaatsen: 821 minuten. De standaard 1,4GB disk is 272 minuten. Doorgerekend zou dat 777 minuten moeten zijn als hij maar 4GB gebruikt van de 6, of 1166 als hij alles gebruikt. Maar 821 is 3GB.

Ik heb ook een 10GB geprobeerd, maar die pakt hij niet. Moet wel gezegd worden dat er geen IDE interface in zit, en de IDE bus gewoon met wat buffers op de CPU hangt. De hele implementatie is dus in firmware. Kan dus best zijn dat hij heel gevoelig is voor merk en type drive (qua bus timing). De originele is een Toshiba, de 6GB die ik heb is de grote broer daarvan uit dezelfde reeks. Maar de 10GB is een ander merk.

Aan de andere kant, het "disk formaat" schermpje heeft maar vier cijfers, dus wat hij na 9999MB zou moeten weergeven is sowieso onduidelijk.

N.B. CF of SD adapters werken niet. Het enige dat ik niet heb geprobeerd, maar gezien de kosten ook niet wil proberen, zijn de 4GB IDE flash modules zoals bijvoorbeeld Transcend die maakt.

Interessant draadje!

CF(4GB) heb ik ook niet aan de praat gekregen, verder ben ik er niet mee bezig geweest.

(Overigens is de D8 niet van mij en ik heb 'm nu niet hier.)

De defecte schijf is een Toshiba MK1608MAT (1,6GB). Ik weet niet of die origineel is, want er hoort 1,4GB in te zitten. Maar misschien heeft Korg ook stilletjes 1,6GB geleverd.

De disk waar ik nu mee aan het testen ben is dezelfde, een MK6015MAP, uit een oude Toshiba laptop. Da's dus duidelijk een Korg favoriet. Maar het exemplaar dat ik heb is een enorme herrie-bak. Die is dan ook voornamelijk om te kijken of 6GB überhaupt wel werkt, maar gaat er zeker niet definitief in.

De 10GB schijf en de 4GB CF laten beide de D8 helemaal vastlopen. Ik had niet anders verwacht van deze drive, maar dat viel dus mee. Ik heb er alleen nog niks mee opgenomen, dus of hij ook echt de hele drive kan gebruiken is nog onzeker.

als het ding zonder controller werkt , dan zal het aantal koppen, en cylinders wel gaan meetellen in de werking van het ding, denk ik zo uit mijn blote hoofd...:D
:koffie:

als het ding zonder controller werkt , dan zal het aantal koppen, en cylinders wel gaan meetellen in de werking van het ding, denk ik zo uit mijn blote hoofd...:D

Ja dat was mijn gedachte ook. Alleen gek genoeg verschillen die Toshiba drives juist van specs (16 vs 15 heads).

Staatje tot nu toe:

Werkende drives:

Toshiba MK1608MAT (origineel?) 1626MB 3152 cyl 16 heads 63 sect/track
Toshiba MK6015MAP 6007MB 12416 cyl 15 heads 63 sect/track

Niet werkend:

IBM Travelstar 10GB 16383 cyl 16 heads 63 sect/track

Ik zal eens kijken of ik nog meer drives kan vinden hier in huis :D

Die pagina ken ik, maar ik lees daarin niet dat ze twee verschillende geleverd hebben. Alleen maar dat hij zelf 4GB geplaatst had.

Dat is één van de sites die zegt dat de 4GB een OS limiet is, wat ik me dus afvraag nu hij 6GB ook gewoon lijkt te herkennen.

Van die hdd's heb ik ergens in een ver verleden gelezen, weet niet meer of het om de 1,6GB of 1,8GB versie ging.

Het linkje staat hier los van.

het kan overigens geen kwaad bovenstaand experiment ( met de sd card) te herhalen met een 2 Gb card.

grote kans dat het dan wel werkt....
( en een even grote kans dat het dan ook niet werkt)

Back