DIY voor beginners

Eddy Reddy

Ouwe rot
Ik zou graag starten met het bouwen van een eenvoudige synthesizer (of modules). Mijn niveau is absolute beginner, dus hoe meer uitleg hoe liever. Het liefst iets dat redelijk eenvoudig is en waarvoor een gedetailleerde bouwhandleiding bestaat (zoals bv. voor de Music Thing Modular - Turing Machine Random Sequencer Kit). Wat perfect zou zijn is een project dat helemaal tot in de kleinste details wordt uitgelegd (bv. waarom bepaalde weerstand op deze plek, wat zijn de andere opties en hoe beïnvloeden die het resultaat), zodat ik elektronica en de opbouw van circuits al doende leer begrijpen en eventueel hier en daar zelf een aanpassing aan het circuit kan maken (bv. CV-in voor PWM in een LFO ofzo), maar dat is wellicht teveel gevraagd.

Het hoeft geen kit te zijn ofzo, zolang alle onderdelen maar duidelijk vermeld en gemakkelijk te verkrijgen zijn. Modules voor bv. Eurorack zijn ook een optie, zolang het maar goed uitgelegd is en qua solderen nog een beetje doenbaar is voor een beginner. Een goed en compleet boek dat in detail uitlegt hoe synth-circuits gebouwd worden is ook welkom. Liefst niet louter een verzameling van schema's, maar liever met 'het waarom' van elke component goed beschreven (hoewel een verzameling van goede schema's, in welke vorm dan ook, zeker welkom is).

Is MFOS bv. iets om in overweging te nemen?

Heeft iemand iets waar ik mee aan de slag kan? Alvast bedankt voor het meedenken.

Bedankt voor alle info tot dusver. Hier zit zeker al iets bruikbaars tussen.

Ken je de boeken van Thomas Henry?
Die ben ik al eens tegengekomen op een vorige zoektocht, maar heb ik niet besteld omdat er geen preview van te zien was en omdat het maar 36 pagina's bevat, waardoor ik aannam dat er quasi geen uitleg bij de schema's zou staan, maar dat is dus blijkbaar wel het geval. Is "An Analog Synthesizer for the 21st Century" een goed begin?

Als je toch een synth wil bouwen, kijk dan ook een naar de yusynth modular.
Die ben ik ook al een aantal keer tegengekomen (maar vond de link even niet meer) en bevat inderdaad een hele hoop interessante schema's, waarvan ik er in de toekomst zeker enkele van zou willen bouwen. De pcb-tekeningen met componenten erop zijn op dit moment i.i.g. handiger als een schema voor mij om alles goed in mekaar gezet te krijgen.

Waar zou je dan beginnen? Ik zie veel info die zeer nuttig is, maar er zijn nogal veel bomen in het bos daar. Beginnen met de Weird Sound Generator dan maar? En is zijn boek "Make: Analog Synthesizers" wat?

Dat is dus al een antwoord op mijn laatste vraag ;)

De Shruti lijkt mij zeker interessant en hij klinkt zeker niet mis. Echter vrees ik dat hij qua bijbrengen van kennis over analoge circuits niet zo nuttig is als de voorgenoemde opties. Als leek ziet het er mij een relatief simpel circuit uit waarin het meeste werk verricht wordt door de processor.

Laatst gewijzigd:
Wellicht dat de elektuur je nog wat uitleg geeft in waarom bepaalde dingen gemaakt zijn zoals ze zijn gemaakt.
Elektor is dus het oude Elektuur dan blijkbaar. Ik zou graag die oude Formant artikelen eens bekijken (ik weet niet of die vrij beschikbaar te vinden zijn ondertussen), maar ik heb gelezen dat er onderdelen gebruikt worden die niet meer gemaakt worden en moeilijk te verkrijgen zijn. De "Formant Pro MSS 2000" zou dan weer met nieuwere onderdelen werken, maar daar kan ik ook geen schema's of artikelen van vinden en bovendien lees ik dat de pcb-layout, schema's en omschrijving vol fouten staat (die oplossen behoort nog niet tot mijn skill-set) en dat de kwaliteit niet bijzonder is. Of bedoelde je eerder een abonnement op het tijdschrift of het boek met 311 algemene schema's, waarvan het merendeel niets met audio te maken heeft? Dat kan op zich interessant zijn, maar bij voorkeur heb ik diezelfde informatie liever over circuits die mij wel interesseren (m.a.w. synth-gerelateerd), al de rest kan handig zijn om de kennis op te bouwen, maar mijn enige doel is op dit moment het maken van een synthesizer en andere informatie is enkel een weg naar dat doel en geen doel op zich. Als er in het boek met schema's nuttige en uitgebreide uitleg staat is dat zeker een kandidaat om op middellange termijn aan te schaffen. Maar misschien heb ik dan meer aan iets als Electronics for Dummies ofzo?

ik zit een beetje in hetzelfde schuitje. alleen ben ik niet een "absolute" beginner. Heb toch al wat projectje afgemaakt. en wat pedaaltje gemod.

Ik denk dat het beste is om alle onderdelen voor je synth los te maken en daarvoor alle info te verzamelen. Voeding: VCO, VCA, VCF, LFO, EG, SLEW Limiter, Mixer, ed.

Daarna te kijken wat het makkelijkst te bouwen is.

Das dus meestal waar een pcb voor is en de matarialen goed verkrijgbaar zijn.
Let wel dat er ook veel pcb's zijn waar fouten in zitten.

Yusynth, en Thomas Henry en MFO spreken mij ook het meest aan. Er is ook een kitje van doepfer (pcb met vco, vca, vcf, lfo, slew limiter)

Het moelijkste vind ik om een goede vco pcb te vinden, bv van de VCO 555 van Thomas henry.

Elektor was altijd al de internationale naam van Elektuur.
Aha, en ik dacht altijd al dat die Formant een Nederlandse uitvinding was.

Het moelijkste vind ik om een goede vco pcb te vinden, bv van de VCO 555 van Thomas henry.
Ik denk dat ik inderdaad ga kiezen voor losse modules, om die daarna al dan niet te koppelen tot een synth of iets onconventioneels. Wat bedoel je met moeilijk een goede vco pcb te vinden? Het fysieke bord zelf, of een layout die 100% functioneel is? I.i.g. heb ik niet direct zin om met foutieve pcb's te werken, aangezien mij dat onnodig in de war zal brengen.

Aha, en ik dacht altijd al dat die Formant een Nederlandse uitvinding was.

Elektor/Elektuur is een uitgever. Ze ontwikkelen ook wel zelf, maar de Formant is in ieder geval niet door Elektor ontwikkeld. Ze hebben slechts de artikelen gepubliceerd in het blad en de ondersteuning verleend qua printplaten etc.

Op die link die ik postte staan pdfjes met een artikel en een waar je 5 credits voor nodig hebt. Ik weet niet of die dan betaald te krijgen is of dat dat op een andere manier gaat. Maar door het lezen van het artikel kun je wel bepaalde aken leren.
Zo heb ik dat eens gedaan met een door mij nooit gebouwde klasse a versterker. Waarom de voeding op een bepaalde manier gemaakt was, waarom er voor bepaalde onderdelen gekozen is. Allemaal erg leerzaam.

Vandaar dat ik denk dat als je dat artikel leest, dat je er een en ander van kunt opsteken. Misschien is het artikel ook elders te downloaden in het grijze circuit ;)

Ik had los naast die links gekeken... Die gratis link bevat denk ik heel het originele artikel, dus dat is mooi meegenomen! Enkel spijtig dan dat ik wellicht niet alles ervan in praktijk zal kunnen omzetten vanwege de moeilijk verkrijgbare onderdelen, maar dit soort artikels is inderdaad wat ik zoek. Dit ga ik zeker eens doornemen wanneer ik de tijd vind.

ik bedoel dat ik voor mijn synth project alle pcb's heb kunnen vinden voor om een complete synth te maken.

Alleen de vco is een probleem.

Er zijn er wel veel te vinden maar of ze zijn niet goed genoeg of er zijn geen pcb's of layouts te krijgen.

En zelf een layout maken dat kan ik niet

Vooral die Thomas Henry VCO 555 zou ik graag willen. Net maar op electromusic gepost. hoepen op een nieuwe pcb run.

@flyweight... houd ons op de hoogte... ben ook wel geinteresseerd :) Misschien groupbuy dan?

Met een beetje creativiteit en ballen is je PCB ook erg goed zelf te maken.
ik ben ook "gewoon" begonnen, heb een hele dikke voeding gemaakt naar voorbeeld van MFOS en heb de stoute schoenen aangetrokken en heb met fotopapier van de action en zoutzuur/waterstofperoxide/water een printplaat schoon gebrand(ging iets te snel...)

dit is de thomas Henry VCO-1 geworden, bouwen was easy, als ik meteen alle onderdelen zoals op de Bill-Of-Materials had gebruikt had deze meteen gewerkt.

het werkt voor mij prima, ik leer er enorm veel van en heb er al snel veel plezier mee.

linkje: http://www.birthofasynth.com/Thomas_Henry/Pages/VCO-1.html

hier staat ook precies hoe deze VCO tot stand is gekomen,

Succes!

Cheers
JAn

PS: neem geen fotopapier van de action, werkt niet perect.

Vandaar ook mijn vraag aan flyweight: als er een goede layout is moet het etsen zelf nog wel te doen zijn, denk ik? En gezien ik dit alles vooral doe om bij te leren en wat te prutsen zou ik me daar ook aan willen wagen. Zelf een layout maken is inderdaad andere koek. Die laatste link naar Thomas Henry heeft precies wel een hele hoop nuttige schema's en info, maar inderdaad: er zijn niet voor alle circuits direct pcb layouts beschikbaar.

Edit: Net een video van Thomas Henry VCO 555 bekeken en die klinkt wel erg vet, dus ik hou mij ook aanbevolen mocht je hier een goed pcb-layout of pcb voor vinden.

Het etsen valt mij niet zwaar, mede omdat ik het niet erg vind om hier en daar wat creatief een koperbaan te herstellen, dit komt door het action papier dat niet altijd goed meewerkt, volgens mij is die van de bruna wel goed, dan is etsen easy. alleen oppassen met je zuur/etsmiddel.

het etsmiddel van newtone bijvoorbeeld werkte voor mij prima, (natriumpersulfaat) maar heb de overstap gemaakt naar zoutzuur/waterstofperoxide omdat ik er erg goedkoop aan kon komen en een groter bad kon maken.

layouts maken vind ik ook erg moeilijk, persoonlijk maak ik dan liever een test op expirimenteerbord en bouw het dan op banenprint....

Cheers
JAn

Back