Absolute minimum kunde om te spelen?

klinkske

boeketje voor de vrouw
Eindelijk durf ik het te vragen... Wat is de absolute minimum die je kan of hoort te kunnen spelen om, als je in een winkel een nieuwe synth mag proberen, jezelf en de omgeving (de verkoper kijkt op je handen) niet onmiddellijk te vervelen?
Ik sprak al met enkelen en de meeste die ik sprak spelen niks en doen maar wat. Om klikken wat midi blokjes in een daw en draaien dan knoppen tijdens de loop.
Samengevat: tip me eens een youtube filmpje met aan te raden basics.thx

In feite hoor je maar 1 enkele toets in te drukken en dan hoor je wel wat er uit komt:) Je hoeft toch niemand te imponeren, maar enkel een indruk te hebben van wat je koopt? Of mis ik hier iets?

Serieus, midi is gewoon noot aan-noot uit informatie. Wat je misschien wel kan doen is zorgen dat je ongeveer weet welk effect elke syntheseknop heeft om zo verschillende synthesizers te vergelijken. En vraag de verkoper of hij die persoon die net de winkel binnenwandelt niet beter bediend ;)

Als je de basis wil kunnen (wel een zware brok kennis) lees de volgende dan eens.

http://www.soundonsound.com/sos/allsynthsecrets.htm

Edit: Of bedoel je idd meer muziek-theoretisch zolas Arv aangaf?

beetje rare vraag maar blijkbaar schaam je je wanneer je iets in een muziekzaak moet uittesten dus is het aan jezelf om uit te zoeken wat je moet doen; je weinig tot niet meer schamen of toch eventueel iets uit je vingers toveren dat ergens op lijkt maar hoeveel dat moet zijn kan niemand voor je bepalen nutuulk...

Snap het ook niet zo goed maar kom. :) Bijkomend, alle muziekzaken waar ik al reeds synths kon testen kon je zelf beluisteren met Headphones die daar lagen, of als dat niet mogelijk is, gewoon zelf meedoen.

Tja ik vermoed dat jullie het theorie zullen noemen. Ik vind handelingen met de vingers op de keys nu niet direct theorie maar ja, ik wou dus waarschijnlijk vragen welke basis je helpt. Enkele akkoorden misschien leren? Ik kijk altijd met veel verbijstering naar mensen die meerdere noten spelen, zeker als ze dat dan nog met 2 handen doen.
Misschien moet ik me beperken tot mono synths haha

Weldra sta ik op de synthmeet met de minibrute. En dan komt er een member kijken, dat wordt dus binnen de 10 a 20 seconden duidelijk dat ik geen idee heb wat ik ermee aan het doen ben, tenzij ie nog meer noob is dan ik.
Recent vroeg iemand me een soundscape vd brute te posten, ik dus wat knoppen draaien enz, opnemen, en dacht erna: wie weet wat wilde men eigenlijk horen haha

Ben benieuwd of er hier nog mensen lezen en denken " ja ik heb ook geen idee, als het goed klinkt neem ik het op en gaan we weer op zoek naar en ander laagje"

Als de verkoper dan toch op je handen zit te kijken kan je hem gewoon vragen van eens te tonen wat deze synth allemaal kan.
Uiteindelijk moet hij het product aan jou zo aantrekkelijk mogelijk voorstellen, maw hij moet potentiële klanten kunnen imponeren -niet andersom.

Wel is het goed dat je ergens een idee hebt van wat je zoekt, dan kan de verkoper je ook meehelpen een keuze te maken.

En wil het echt veilig spelen, kun je gaan voor de "incognito shopper": valse snor, zwarte bril, hoed en een lange regenjas. Speel je dan zo vals als een kat dan herkent niemand je toch.:D

Klinkske:

de enige melodie die ik bijna foutloos kan spelen op een keyboard is de dr who themetune :)

welke ik in verschillende muziekwinkels over de speakers liet knallen.. maar meestal vraag ik gewoon om een koptelefoontje en ben ik heel eerlijk en zeg : Ik maak tyfusherrie en dat maakt me heel blij.. mag ik XXX testen.. en heb je een koptelefoontje, scheelt je hoofdpijn...
Er is nog nooit iemand boos geworden, of heel moeilijk gaan doen.. Zelfs niet die ene keer in een hele dure piano winkel.. waar ik een minuutje of 20 een heel simpel blues-achtig rifje op een piano ter waarde van een flinke auto op speelde...
Al werd me toen wel vriendelijk gevraagt om even te stoppen toen er een "serieuzere klant" even iets wilde uitproberen. (en nee, dat vond ik niet beledigent.. had ze immers verteld dat ik absoluut geen budget had voor zo'n dure piano)

en kwa componeren.. na 20jaar pielen weet ik aardig een melodietje in me hoofd om te zetten in wat vingerwerk.
de rest vul ik op met nootjes welke of passen kwa oor.. of passen omdat ik ooit eens ergens heel sumier wat info heb opgepikt... Random wil ik het niet noemen.. meer eh bedachte randomheid :)

Ik heb er eentje geprobeerd en gekocht, kan alleen Vader Jacob spelen en een klein stukje Fuer Elise.

Die verkoper keek wel ietwat vreemd ja toen ik alleen maar op de C3 toets stond te rammen en beetje aan knoppen draaien.

Schijt aan, ging om de geluiden die je ermee kan maken. Toch? :D

Ok dank :)

Doet me eraan denken dat t vast een goed idee is om voor de synth meet wat headphone splitters te voorzien, anders hoor ik nooit wat al die knappe koppen hier inspelen op de gear die er staat :)
Ik denk dat ik c majeur akkoorden ga leren, dat lijkt het toch al op iets :)

[anekdote mode]

Kan het me nog goed herinneren, ging die synth ophalen bij een gast in de studio (aan huis). Heel arsenaal aan keys had hij staan, Clavia's, Korgs, Yammie's, vanalles.

Speelt heel driftig allerlei bekende deuntjes van pop- en rocksongs, o.a. "Jump" van Van Halen. En superstrak ook.

Speelde al jaren in een professionele band. :D

Zegt ie daarna: "Probeer 'm maar ff..."

Ik wat op die C3 toets rossen, filtertje draaien enzo.

"Pak em maar in." zeg ik, "neem 'm meteen mee."

Gezicht van die gast sprak boekdelen, snapte er echt niks van.

[/anekdote mode]

Klinkske: op de meeting neem je een headphone mee en speel je zelf op andersmans synth.

Lekker belangrijk of je kan spelen of niet.

In welk techno nummer of iets dergelijks worden hele composities gespeeld?
Echter zijn het wel muziekstylen die nooit zonder synth gemaakt kan worden.

Ik schat zo in dat een echte virtuoos in de speeltechniek in een winkel geen synth met 2 tot 4 octaven wil of zal uitproberen.
De verkoper zal het waarschijnlijk ook wel gewend zijn.

Klinkske: op de meeting neem je een headphone mee en speel je zelf op andersmans synth.

Daar twijfel ik niet aan. Maar het lijkt me meerwaarde als je over iets kan praten met iemand en het horen, samen, door de headphone. Zo wordt het laag drempelig leren, tenminste, dat hoop ik.

Zo kan ik bijvoorbeeld horen wat iemand vet vindt klinken, zonder telkens van HP te moeten wisselen, als men bijvoorbeeld op mijn brute tokkelt.
Splitters zijn net besteld op ebay. : jack en minijack. Zou een ms20 mini een minijack,hp out hebben :)

Back