Ik ben van mening dat je niet perse piano hoeft te kunnen spelen om muziek te maken. Ik kan ook geen hele melodïelijnen uit mijn mouw schudden en live inspelen. Wat ik doe is gewoon goed luisteren naar welke noot goed bij de ander past en dat dan inspelen/tekenen in mijn DAW. En toch klinkt het goed (vind ik dan). Natuurlijk scheelt het wel veel tijd als je goed kan spelen, maar is niet noodzakelijk. Maar een beetje basiskennis kan geen kwaad!
En als jij in een winkel staat om een synth te proberen moet je je echt niet druk maken wat een andere liefhebber of de verkoper van jouw speelkunsten vind. Het gaat er toch om wat jij er van vind? Voor hetzelfde geld maak je a-ritmische a-melodieuze onsamenhangende muziek, dan kan je wel perfecte akkoordenprogressies gaan staan te spelen in de winkel, maar daar heb je niets aan in je eigen muziek.
Maar als je je net voordoet dat je superveel kennis hebt van synths en de verkoper houdt een verkooppraatje en je weet vervolgens niet waar hij het over heeft dan heb je daar alleen jezelf mee..