49 gewogen toetsen?

skies

Klats, Boink, Klets
M'n oude Edirol PCR-M50 geeft er de brui aan: toetsaanslagen worden bij steeds meer toetsen niet meer geregistreerd. Gewoon materiaal dat vergaat ofzo, belachelijk. En dat terwijl de faders nog perfect werken.

Dat ter zijde: Ik wil nu upgraden naar gewogen toetsen, met piano-achtige aanslag dus. Het probleem (afgezien van erg hoge prijzen) is dat deze alleen maar verkrijgbaar lijken te zijn met ~88 toetsen. De M-Audio Oxygen 88 is dan denk ik de beste koop. Maar die is veelte groot, dat past helemaal niet :( En bovendien gebruik ik het niet zo vaak, hij staat naast m'n bureau op een stand, niet erop.

Iemand suggesties? 8D

Ik vrees dat er nauwelijks midi-keyboards met gewogen toetsen zijn met minder dan 88 toetsen. Ik weet wel dat de Nord Stage 76 gewogen toetsen heeft.

Het zijn - denk ik - vooral pianisten die bij keyboards gewogen toetsen verlangen, en ik denk niet dat er veel pianisten zijn die 49 gewogen toetsen voldoende vinden. De markt speelt hier op in. Maar misschien zie ik dat verkeerd.

Maar voor wat betreft je Edirol: heb je al geprobeerd om de sensoren onder de toetsen schoon te maken? Ik doe dat altijd met een doekje en spiritus.

Thanks, dat vreeschde ik al.

Wat betreft de Edirol: Die zijn van het type rekenmachientje lijkt wel. Er zit i.i.g. kunststof overheen dus er valt niet veel schoon te maken, en ik herinner me ook dat ik er amper bij kon komen ook nadat ik hem uit mekaar had gehaald.

The PK88 uses a 88 keys high quality keyboard with patented real hammer mechanics.
The 76 key version of the PK88 has been manufactured until middle of 2012 and is no longer available.

Dus toch.

Aangezien echte gewogen toetsen zeer moeilijk te vinden zijn in dit formaat, kan je beter kijken naar semi-gewogen toetsen. Vb de M-Audio Axiom mk2 (advanced) reeks.
Dit voelt toch al heel anders aan dan de gewone "synth" stijl toetsen.

Op m.p. Staat een doepfer met 76 toetsen....

Heb ik gister toevallig op gespeeld bij een vriend.
Wat vond ik dat een verschrikkelijk ding om te spelen.
Misschien ligt het aan mij omdat ik een fantom G8 gewend ben.

De helft van de aanslagen kwam er geen geluid uit omdat je zo hard moet aanslaan en dan ga je ook weer snel te hard.

Ik hen Novation Impulse 61 met semi gewogen keys..
Ik moet zeggen dat piano spelen er verassend goed op gaat.
Doseren van je aanslag gaat erg goed, je kan er erg expressief op spelen,
maar ook voor het snellere werk kan je er wat mee, en het is een zeer puike midi comtroller.

Best wel een aanrader, is er ook in 49 keys uitvoering.

blijft een rare naam trouwens dat "gewogen", maar dat zal wel weer uit het engels komen "weighted" terwijl er eigenlijk "verzwaard" bedoeld word maar daar hebben de anglicanen weer geen eigen woord voor nutuulk :D

enfin, k'heb zelf ook de PCR-M50 gehad en de kunstof rubberen slidercaps en knobs beginnen op lange termijn te smelten ofzo (plakkerige zooi) wellicht dat dit ook gebeurd onder de toetsen... succes met je toekomstige verzwaarde toetsen MIDI controller iig :D

Ik hen Novation Impulse 61 met semi gewogen keys..
Ik moet zeggen dat piano spelen er verassend goed op gaat.
Doseren van je aanslag gaat erg goed, je kan er erg expressief op spelen,
maar ook voor het snellere werk kan je er wat mee, en het is een zeer puike midi comtroller.

Best wel een aanrader, is er ook in 49 keys uitvoering.

Kun je zoiezo niet met elk klavier snel werk doen.?
Het is tenslotte de toetsenist die snel werkt en niet het klavier.

Kun je zoiezo niet met elk klavier snel werk doen.?
Het is tenslotte de toetsenist die snel werkt en niet het klavier.

Ik gebruik de Impulse ook om Hammond-solo's met NI B4 in te spelen, dat gaat je op een gewogen klavier niet lukken, maar op de Impulse gaat dat prima, evenals expressief piano spelen. Ik ken geen keys waar je beiden goed op kan doen.

Back