TB-303 syncen met Korg Electribe EMX-1

motoko303

Nieuwkomer
Ik heb een Korg Electribe EMX-1 en die wil ik graag als MIDI master gebruiken voor m'n 303. Nu heb ik het volgende gedaan:

Ik heb een MIDI kabel aangesloten op de EMX-1 MIDI out en die aangesloten op de MIDI in van m'n Doepfer MSY2. M'n 303 heb ik met een DIN sync kabel op de SYNC aansluiting van de Doepfer aangesloten. Op de EMX-1 heb ik ingesteld dat de synth z'n eigen internal clock hanteert en op MIDI kanaal 1 gezet.

Nu ben ik een totale leek op dit gebied, maar ik heb ook een audio kabel van de 303 output poort op de audio in van de EMX-1 aangesloten. Ik weet niet of dit correct is.

Zodra ik beide synths aan zet en een pattern afspeel op de EMX-1 krijg ik geen geluid uit de 303. Weet er iemand waar het probleem zit? Moet ik nog ergens op drukken op de 303 om hem als het ware in MIDI mode te zetten?

Ik heb al hier en daar op internet en op dit forum gezocht, maar ik kan nergens een antwoord vinden. Heeft iemand ervaring met deze setup?

Op de emx zit vlak naast de display een knopje "audio in thru".
Als je die indrukt heb je waarschijnlijk geluid.

Een stsp verder is om in plaats van bovengenoemde functie een van de synths in te stellen mrt de ext. In als oscillator.
Dan kun je ook de fx van de emx loslaten op het signaal van je 303.

Suc6

Ik ben nu in ieder geval een stapje verder. Ik heb inderdaad op ''audio in thru'' gedrukt en als ik dan de EMX-1 laat spelen krijg ik wel geluid uit de 303, maar alleen als ik op de ''write/next'' knop druk van de 303 en dan hoor ik maar 1 noot. Zijn er nog meer dingen die ik over het hoofd zie?

Ehm. Een 303 is een van de meest eenvoudige synths om te programmeren.. Kijk een tutorial op youtube?

Ik weet hoe ik een pattern moet programmeren, als je dat bedoelt. Dat is geen probleem, maar ik krijg dat zilveren dingetje gewoon niet gesyncd. Youtube is op dat gebied ook niet echt behulpzaam...

Niet super makkelijk om te syncen misschien. Geeft je Korg wel MIDI sync uit? Kun je je Korg syncen naar je PC en omgekeerd?

ik weet niet of dit het is maar het kan zijn...en dan is het niet de 303 maar de EMX:

De EMX1 laat alleen audio door zijn audio in als je ook de pattern programmeert met op iedere stap de noot aan (je moet dus alle 1tm16 knopjes aan hebben staan) je kan beter een mixer gebruiken die audio in is meer om freaky effects te doen met het filter en de ingebouwde effecten enzo (uh maar misschien wil je dat wel dan nevermind ;) )

Als je gewoon een midi interface aan je computer hangt, je gear verbind met die interface en bv gebruik maakt van ableton live dan ben je klaar. Niks geen moeilijk gedoe met sync kabels en instellingen.

Als je gewoon een midi interface aan je computer hangt, je gear verbind met die interface en bv gebruik maakt van ableton live dan ben je klaar. Niks geen moeilijk gedoe met sync kabels en instellingen.

:stupid ff nutteloos doen?

De aansluitingen zijn correct, al zou ik toch de audio out van de 303 op een mixer aansluiten ipv de emx.
Normaal als je op start drukt op EMX moet de led bij run/stop van de 303 op lichten
als dat niet zo is, wat doen de leds op de MSY2? normaal moet clock constant flikkeren, en de andere led enkel aan gaan als de EMX op play staat.
als dat niet zo is, is er een probleem met de EMX, de kabel of de MSY2
als de ledjes wel werken, dan is er een probleem met je kabel (niet elke midi kabel is geschikt voor dinsync) of sync ingang van de 303.
De sync ingang van de 303 gaat makkelijk kapot, maar is ook makkelijk te herstellen, is gewoon meestal eens de soldeerpuntjes opnieuw verhitten van de connector, als je hier geen ervaring mee hebt doe je dit best niet zelf.

Precies gewoon rebirth 338 gebruiken. heb je ook gelijk 2 303's

Back