Aleph linux soundcomputer

bambamstudio

Certified MoogPro
Ezra Buchla (ja, de zoon van) en Brian Crabtree (momone) hebben een op Linux gebaseerde soundcomputer gemaakt die je kunt veranderen in alles wat jij wilt: syth, looper, sapler, drumcomputer etc.

Via Gearjunkies

'Aleph is an adaptable soundcomputer where synthesis, drum machines, samplers, loopers, and various other possibilities can be implemented with creative mapping and numerous external control methods – attach via USB (grid controllers, knob boxes, MIDI keyboards, gamepads), CV (control voltage for modular synths, foot switches, etc) and computers.

simply put, aleph is a small audio input/output device with a screen, bank of buttons, and series of encoders/knobs. it has the ability to host and run a variety of programs created by both monome and the user based community surrounding. new applications will be developed, documented and shared over time. elaborate mappings can be created without writing code by way of an easy menu driven environment and a thorough preset system.'

aleph-proto.jpg

Interessant apparaatje! Tof om te zien dat het geheel open source is, dat zal vanuit de community (hopelijk) tot een veelzijdig aanbod aan software leiden. Ben benieuwd vooral naar de experimentelere projecten.

Hij kost alleen wel $1400...

Ik vind het idee wel tof.. maar of het voor mij persoonlijk bruikbaar genoeg / leuk genoeg is om 1400$ te betalen.
Vast niet..

En ik verwacht eigenlijk helemaal niet zo'n grote bibliotheek aan open-source dingen. heb het idee dat voor elk origineel idee je 20 mono-synths krijgt.. of 20 drumcomputers die precies hetzelfde doen..
Beetje vergelijkbaar met freeware-vst's .. je heb er 1000den.. toch heb ik er minder dan 20 op me computer.
de rest was gewoon niet leuk.

Als je zelf kan programeren, en zin heb in gedoe.. dan is het denk fantastisch :) maar dan kan je het weer goedkoper doen met een arduinio en wat gedoe. (moet je ook maar weer zin in hebben)

Er komt blijkbaar een tweede editie aan maar voor 1400$ weet ik wel een aantal leukere dingen te scoren...

Aan de reacties te zien moeten ze nog wat aan hun marketing doen:p Dit is meer dan zomaar een Linux-computertje; er zit een dedicated DSP-chip in, net als in je "hardware" synthesizer. Je kunt hier van alles mee waar een gewone desktop PC moeite mee heeft en je kunt hiermee (in theorie;)) extreem lage latency bereiken zonder dat dat - zoals in een gewone PC - ten koste gaat van de efficientie. Dat maakt het mogelijk om allerlei op feedback gebaseerde componenten - en daarvan heb je er nogal wat in een synthesizer - veel efficienter te implementeren en het maakt hem ook veel geschikter voor realtime effect processing (zoals in de video te zien) met een extreem lage latency, iets wat je met een gewone PC niet eenvoudig zal lukken. Buitengewoon interessant apparaat, ook voor 1400 euro, hoewel dat ook mij veel te gortig is.

nou nee een pc heeft veel meer spierballen dan zo een BF533 blackfin met 64k aan L1 cache.
En met linux is een latency van onder 2 ms gehaald met een realtime kernel.
Om die reden kan ik het niet in je argumnent vinden. En de prijs is helemaal te hoog.

Voor die prijs hadden ze er toch minstens Buchla op mogen schrijven :)

nou nee een pc heeft veel meer spierballen dan zo een BF533 blackfin met 64k aan L1 cache.
En met linux is een latency van onder 2 ms gehaald met een realtime kernel.
Om die reden kan ik het niet in je argumnent vinden. En de prijs is helemaal te hoog.

Een latency van 2ms zou voor een "hardware" synth of effect processor nogal hoog zijn, niet erg handig als je zoiets een paar keer in serie wil plaatsen (zoals je bijvoorbeeld met gitaarpedalen doet) of de extern geprocessede output weer als input wil gebruiken. Ik heb het over een latency van 1 sample. Ik weet overigens niet of dit ding dat echt kan halen maar de chip die er in zit is daar bij uitstek geschikt voor.

Dit is het soort chips dat in de jaren '90 al tientallen complexe voices uit je VA-synthesizer kon halen terwijl zelfs de snelste PC's dat niet (betrouwbaar) konden halen. Je zou de chip in dit ding kunnen zien als een GPU (de chip op je videokaart) voor audio.

Maar, inderdaad, als je genoegen neemt met 2ms (zoals de meeste normale mensen) dan is dit ding geen match voor een gewone PC.

Hier overigens wat meer info: http://en.wikipedia.org/wiki/Blackfin

2.9 ms rountrip is naar mijn weten het laagst haalbaar (1 ms AD en 1ms DA conversie) bij 64 samples @ 44.1 khz

das dus 1.45 ms output latency

Wat voor latency denk je dan dat hardware synths halen? :P

Een latency van 2ms zou voor een "hardware" synth of effect processor nogal hoog zijn

de welbekende R-8 (drumcomputer van roland waar heel wat house/tecno platen mee geproduceerd zijn) had een bekend latency probleem ~10ms, dus vrij slecht, maar toch klinkt ie fantastisch
de even bekende Lindrum LM2 heeft een veel betere latency en is veel stabieler - maar daar zijn eveneens ontelbare topplaten mee gemaakt...

kijk voor alle (hardware) timing performance resultaten & uitleg hier aub:
http://innerclocksystems.com/New%20ICS%20Litmus.html

ps. hardware synths zijn er meestal veel slechter aan toe wb timings...

Laatst gewijzigd:
2.9 ms rountrip is naar mijn weten het laagst haalbaar (1 ms AD en 1ms DA conversie) bij 64 samples @ 44.1 khz

das dus 1.45 ms output latency

Wat voor latency denk je dan dat hardware synths halen? :P

Ik heb eigenlijk geen idee, maar zie geen enkele reden waarom synthesizers met een dedicated DSP-chip hele grote buffers zouden hanteren. Toch lijk je gelijk te hebben; dit artikel (uit 2002) noemt inderdaad dat soort latencies, iets hoger zelfs:

http://www.soundonsound.com/sos/Sep02/articles/pcmusician0902.asp

de welbekende R-8 (drumcomputer van roland waar heel wat house/tecno platen mee geproduceerd zijn) had een bekend latency probleem ~10ms, dus vrij slecht, maar toch klinkt ie fantastisch
de even bekende Lindrum LM2 heeft een veel betere latency en is veel stabieler - maar daar zijn eveneens ontelbare topplaten mee gemaakt...

kijk voor alle (hardware) timing performance resultaten & uitleg hier aub:
http://innerclocksystems.com/New%20ICS%20Litmus.html

ps. hardware synths zijn er meestal veel slechter aan toe wb timings...

Volgens mij gaat dat overzicht over clock jitter van de interne sequencers van de geteste apparaten. Dat zegt niks over de latency.

Maar eigenlijk maakt het ook niet zoveel uit of de 2ms die ik noemde klopt (blijkbaar niet;-)). Waar het me om ging is dat er toepassingen zijn waar die Aleph wel degelijk nuttig is, namelijk in situaties waarin je met extreem lage latencies wil werken. Met name handig als je een paar apparaten achter elkaar zet of iets met feedback doet etc. Verder zijn er niet heel veel situaties waar dat soort lage latencies de moeite waard zijn.

Back