Garantie bij tweedehands aankoop?

jwiering

Stamgast
Hallo mensen :)

Ik vraag me dus al lange tijd het volgende af en wellicht weten jullie hier een antwoord op:

Wat als ik een apparaat koop, bijvoorbeeld een drumcomputer via Marktplaats. De drumcomputer is nog maar een jaartje oud dus valt in principe nog binnen de garantie/fabrieksgarantie. Mocht ik na aankoop erachter komen dat bv de midi-clock slecht werkt wat een bekend probleem is bij de maker. Kan ik de drumcomputer dan gewoon terug als ware eigenaar van het product?

Ben benieuwd!

Alvast bedankt :)

Nope, het is geen consumentenkoop
Je hebt zelf een onderzoeksplicht en na wilsovereenstemming en aanvaarding is die helemaal van jou. :D
Je kan niks herroepen.

Duss als ik je opmerking goed begrijp: ik kan mijn aankoop niet ter reparatie/vervanging sturen wanneer ik deze tweedehands heb gekocht? Of.. juist wel, wanneer het binnen de oorspronkelijke garantie ligt?

Dat verschilt per winkelier / fabrikant
Zonder orginele factuur weinig kans i.d.d. En de verkoper heeft er verder niks meer mee te maken
Niet iedere fabrikant heeft overdraagbare garantie

Je zou kunnen opzoeken of daar jurispredentie over bestaat.
Ik ben geen jurist en Raphie geilt op nieuwe spullen kopen, dus ik denk dat we beiden geen goede raadgevers zijn.
Dat laatste is overigens vrij eenvoudig te toetsen door post 2 en 4 van deze thread naast elkaar te leggen ;)

Ik heb ff snel gegoogled:
https://forum.www.trosradar.nl/viewtopic.php?t=46761

Dat is ook geen allesomvattende informatiebron, maar op die pagina wordt in ieder geval duidelijk gamaakt dat er meerder vormen van garantie zijn en dat er misschien mogelijkheden zijn waar jij wat aan hebt.

Succes!

Zijn 2 verschillende discussies hé?

Is garantie overdraagbaar? Of kan je een particuliere verkoer aansprakelijk stellen bij een 2e hand na onderzoeksplicht en aanvraarding. Ik heb over beiden wat verteld, maar TS heeftb nog niet duidelijk aangegeven wat hij exact bedoekt

Ik ging er vanuit dat TS bedoelde dat hij het product terug wil brengen naar de winkel waar de vorige eigenaar het product nieuw heeft gekocht.

Als dit niet werd bedoeld wordt weet ik het antwoord overigens ook niet;)

:) Wat concreter: ik sta op het punt om een Dave Smith Tempest te kopen tweedehands. Mocht deze nu iets hebben.. een kwaaltje, fabrieksfout. Kan ik deze dan terugsturen naar Dave Smith Instruments voor een reparatie binnen garantie/nieuw model. De garantie die zij bieden is 4 jaar en daar valt hij onder.. factuur is er ook :)

Dan lijkt me dat geen probleem, ik zou het ff checken bij de winkel waar hij gekocht is.

Er zijn drie dingen aan de orde bij tweedehands verkoop:

1) is eventuele (fabrieks)garantie overdraagbaar. Meestal is een aankoopbon voldoende. Als je een vrij nieuw apparaat koopt is het dus handig om die te hebben. Al was het alleen maar om aan te kunnen tonen dat je het apparaat ter goeder trouw hebt gekocht in geval van een eventuele diefstal of helingclaim door derden. (zie ook richtlijnen marktplaats).

Fabrieksgarantie is echter al een discussie op zich. Door de garantiekaart te tekenen LIMITEER je je consumentenrechten. Van een apparaat van een bedrag X en een leeftijd Y mag je namelijk verwachten dat ie het een tijd zonder problemen zal blijven doen (de 'levensduur') ongeacht wat de door de fabriek afgegeven garantiekaart ook mag zeggen (de zogenoemde 'redelijkheid en billijkheid').

2) Onderzoeksplicht. Ja je bent als koper verplicht onderzoek te verrichten naar de staat van het te kopen object, maar dat moet wel binnen de kaders van jouw mogelijkheden kunnen plaatsvinden. Je kunt niet van een koper verwachten dat ie een compleet meetlab meeneemt om alle componenten door te meten en van een tweedehands stuk electronica van tig jaar oud waar wel de hoofdprijs voor wordt gevraagd. Je mag dan verwachten dat ie in orde is. Dat neemt echter niet weg dat 'gewone' slijtage niet uit te sluiten. Bovendien kan de verkoper het apparaat 'as is' aanbieden omdat hij zelf bijvoorbeeld onvoldoende mogelijkheden heeft om aan onderdeel 3) te kunnen voldoen en dus ook geen garantie in positieve zin kan afgeven.

3) Informatieplicht. De verkopende partij heeft de plicht om de koper van alle bij hem bekende gebreken op de hoogte te stellen. Doet hij/zij dat niet dan kan een koop (in bepaalde gevallen) ontbonden worden vanwege 'verborgen gebreken'. De koper kocht het apparaat/huis/de auto etc immers ter goeder trouw en kon niet weten dat de verkoper belangrijke feiten verzwegen had.

Kortom: het is ingewikkeld. Meestal geldt heel simpel: if its too good to be true. It usually is. Voor de rest zul je per situatie moeten bekijken hoe t met garantie etc is geregeld. Koop je een apparaat nieuw, lees je dan eens in in die garantiekaartenrotzooi. Koop je m tweedehands en bijna nieuw: vraag om een aankoopbon en eventueel garantiebewijs.

Hi,

Wil deze thread ook eens gebruiken voor ervaringen m.b.t. welke winkels wel en welke niet aan overdraagbare garantie doen. Ik heb het dan over gewoon de aanschafbon beschikbaar hebben, alleen niet met jouw naam erop.

Komt in deze omgeving natuurlijk vrij vaak voor dat er spullen worden doorverkocht die nog onder garantie zijn. Dan prettig dat je daar als koper van die soms nog nagelnieuwe spullen ook nog wat aan hebt.

Daadwerkelijk wat aan hebt, dus niet dat je wel een bon erbij hebt maar waar je dan uiteindelijk zelf niet veel mee kunt.

Onderstaand mijn info, wie weet varieert dit locaal, met de temperatuur & de waterstanden, wie weet.

Vul maar aan of corrigeer graag! Deel je ervaringen ajb.

De toffe peren:

Bax-Shop

Feedback

De Afdeling No Transfer:

Thomann

Met dank!

Laatst gewijzigd:
Ja Feedback is niet meer en Keymusic ken ik uiteraard. Geen idee hoe Keymusic denkt over overdraagbare garantie van de 'rechtstreeks' bij hen gekochte producten. 't Was in elk geval zoals het bij Feedback mbt garantie werd gedaan.

Heb Feedback toch op de lijst gezet omdat het netjes v Keymusic zou zijn als zij dezelfde policy zouden hanteren - in elk geval dan toch mbt overdraagbaarheid van garantie vd bij Feedback gekochte producten.

Vul aan vul aan iedereen ! :-)

Als ik koop met garantie, 2e hands, vraag ik de verkoper of ie wil helpen in geval van problemen tijdens de garantieperiode. Mijn imac kreeg schermprobleem, is via de verkoper zogezegd terug naar de winkel gegaan. Ik bracht en haalde op, hij de mail. Meer was het niet van moeite voor hem: 2 mails lezen en me antwoorden. Toestel was dus zogezegd van hem.

Hi,

Da's natuurlijk het allerprettigste/handigste, als de verkoper nog te bereiken is en welwillend meewerkt.

:)

(Dat lijstje hierboven dan ook niet meer dan een Plan B, just in case).

Ik heb van de zomer een Volca Beats op marktplaats gekocht met aankoopbon van Coolblue.
Na 2 dagen begon het plastic wat over de triggers zat in het linkerhoekje te kraken,licht los te laten dus. Echt uiterst irritant,dus ik gebeld en teruggestuurd. Werd keurig overgezet op mijn naam en 3 dagen later had ik een splinternieuwe in huis.
Coolblue bij de toffe peren dus.

Laatst gewijzigd:
Back