Ableton - Meters, per strekkende meter

Ik ben wat aan het klooien in Live, en ik vraag me al tijden iets af, misschien weet hier iemand meer.

De meters in Live hebben me altijd al dwarsgezeten. Ik ben in ProTools heel secuur met alle levels, maar Live lijkt het allemaal niet zo te boeien als je je track in het rood duwt. Nog sterker: Ik had een drumloop gemaakt die eigenlijk veel overtuigender klonk als ik 'm in het rood duwde dan als ie eronder bleef.

Het klinkt alsof er toch een soort compressie of ander rekengerei achter zit.

Ik ben wat aan het zoeken gegaan, maar heb daar weinig over kunnen vinden. Wel vond ik dit: http://djfrobot.blogspot.nl/2010/05/clipping.html

Hierin wordt getest hoeveel headroom Live heeft (Veel dus).

Maar weet iemand wat er gebeurt achter de mix output van een kanaal in Live? Lijkt me wel essentieel om te weten. :okdan:

Hetzelfde als bij iedere andere 24bit sequencer, oneindige headroom tot de master output
Verkeerd ontworpen plugins kunnen wel clippen en daardoor al eerder roet in het eten gooien

Netjes.

Nogsteeds wel apart dat clippen in Live anders klinkt dan in PT bijvoorbeeld. Maar dat zal denk ik niet aan de bitrate liggen maar meer aan het ontwerp van de software. Denk ik dan.

test het gewoon met een sinus die laat je clippen op een track en op de master.

daarna open je ze in een editor en zie je het verschil.

ik denk dat de track "soft clipping" doet en de master echt de DAC laat clippen.

dat laatste is nasty dat eerste kun je naar smaak toevoegen.

Ik heb het eens gevraagd aan die mensen van Dubplates en Mastering. En kreeg want Ralphie zegt als antwoord.

Back