Maxikorg bright switches doen niks

Nicolas 2000

It's a household name
Ik heb een Maxikorg 800DV, en beide (upper en lower voice) bright switches doen schijnbaar niks. Bij mijn Minikorg is het gewoon heel duidelijk wanneer je Bright aanzet (high frequency boost = resonance?), hier hoor ik nauwelijks tot geen verschil.

Circuit is hier te vinden:

http://www.plaatjesdump.nl/upload/a88c83c2df2164d71b6e4a7d2fd6c572.jpg

a88c83c2df2164d71b6e4a7d2fd6c572.jpg

Enige suggestie waar ik best begin te zoeken? Bij mijn weten zijn de upper en lower circuits compleet onafhankelijk dus heb ik sowieso 2 problemen.

Bij slecht werkende switches zou ik verwachten dat hij toch nog in minstens 1 van de 6 (12 voor beide voices) mogelijke contacten verbinding zou maken. Valt de functie ook uit als de verbinding naar ground verbroken is? Anders moet ik in het circuit zelf gaan zoeken, maar dat kan ik zelf moeilijker beredeneren.

Extra info: verder werkt de maxikorg volledig. Enkele switches deden lastig, maar na een paar keer bewegen werken die perfect.

Laatst gewijzigd:
Beste plan van aanpak lijkt mij:

-Maxikorg openen. Dit is volgens mij de houten zijkantjes ervan, en dan nog een schroef of 2 en dan scharniert hij open?
-switches op diodestand controleren
-als dat in orde is bedrading naar filter PCB bekijken en op diodestand checken of alles daar aankomt
-als dat in orde is duiken we het circuit in. De hoofdverdachte lijkt me dan de 10u condensatoren achter de switch. Maar dan zouden ze al alle 4 stuk moeten zijn. Het zijn natuurlijk paarse matsushita's...
-Daar stopt mijn inspiratie voorlopig even.

Feedback over dit plan van aanpak is welkom.

openen moet zowiezo, als je er iets aan wilt doen.....

Telereparathie is ook niet meer wat het geweest is. :D

De operatie volgt spoedig. Eerst nog de vaatwasser repareren.

Het was lastig meten omdat mijn multimeter pas bij heel mooie verbinding PIIIIEP gaat doen en je dat dus meestal niet krijgt op de buitenkant van een soldeerbobbeltje van de jaren '70. Maar ik zag aan de mV's wel dat de switch op zich lijkt te werken.

Volgende stap is dus op de print kijken of de switchstanden daar aankomen (betreffend meetpunt moet dan met GND verbonden zijn als ik het goed heb). Da's iets voor morgen, dan ga ik het schema eerst printen zodat ik het naast me kan leggen.

Als dat ook werkt, dan moeten we op zoek gaan (niks is genummerd, dus dat wordt traceren) naar de betreffende elco's en vervangen. En verder gaan we nog niet op de feiten vooruit lopen. :)

is er misschien een vorige eigenaar in het spel die er 2 pots ooit heeft tussen gehangen om de resonantie tot zelfoscilatie op te schroeven?
heb dat bij m'n eerste korg800dv aan de hand gehad namelijk.
was een kleine mod, makkelijk te reversen, maar mogelijk ook ( als half uitgevoerd, een bron van storing.

bij mijn huidige dv800 doet de bright het precies zoals verwacht en zoals bij de minikorg 700s

Alles ziet er origineel uit in deze.

Mijn 700 klinkt trouwens toch anders dan deze. Dat kan natuurlijk aan calibratie liggen. Maar de Minikorg klinkt iets nasaler, vioolachtiger.

De beste manier om met de maxikorg in de buurt van deze klank te komen is op de maxikorg de LPF de HPF laten "voorbijsteken" (gewoon traverel knopjes ondersteboven monteren, geen reden om de nokken af te snijden).

Dat gezegd zjinde klinken ze allebei heel erg "vintage" en heel erg leuk.

Ik kon het niet laten, ik heb nog even gemeten. De verbinding tussen print en schakelaar is OK. Het probleem zit dus op de HPF/LPF prints zelf, en dan lijken de originele elco's me het meest verdacht.

Gezien de plain vanilla elco's die oorspronkelijk gebruikt zijn denk ik dat ik me geen zorgen moet maken om welk merk elco's ik er als vervanger in stop. 10uF/25V zal ik nog wel hebben liggen. Dan nog uitvogelen om welke 2 van de 6 elco's het gaat.

heb net een recap laten uitvoeren, gezien de kwaliteit van de orginele elco's bij de dv800 geen overbodige luxe.
had ook eens een700s, klonk wat rauwer, maar denk dat dat ook intern anders af te stellen is.
prefereerde in ieder geval de dv800

Mijn 800DV klinkt directer dan mijn Minikorg, maar nog steeds dat zangerige van die oude Korgs. Ik vind beide top. Ze klinken ook beiden niet abnormaal ofzo. Bij de 800DV zijn alle stelpots nog op originele stand, voor zover dat iets zegt als het circuit erachter verlopen zou zijn natuurlijk. :)

Ik weet ook niet in hoeverre een 700 gelijk aan een 700s hoort te klinken, en zelfde vraag voor beiden versus de 800DV. En dan zijn we nog bijna 40 jaar later. :)

Eén van de stelpots op het VCO board heeft een tekeningetje dat inderdaad lijkt aan te duiden hoe zuiver of anderzijds rauw de VCO klinkt, dus dat lijkt een instellingsmogelijkheid.

Ik ga nu geen complete recap van de 800DV doen, ik laat het voorlopig even bij die voor de bright. En laat ons hopen dat het daarmee terug werkt!

Ik heb de voorraad elco's bekeken.

Origineel:
Matsushita (denk ik) 10uF 25V

Mijn voorraad:
goede Panasonic 10uF 35V, zo'n beetje de standaard voor dit taakje.

Dat lijkt me dus een geschikte en mooie vervanger.

Volgende stap: alle 6 vervangen op 1 VFC board. Dan testen om te zien of die voice hersteld is. Zoja: andere voice ook doen. Zoneen: positief denken, er komt geen zoneen!

is wel apart dat het op beiden voiceborden problemen oplevert.
die " roze" elco's , als ik het goed begrijp zijn erg update , dus misschien toch niet te lang mee wachten
maar sowieso veel succes, en houdt ons op de hoogte, er wordt geduimd :okdan:

Die paarse (ik ben kleurenblind :)) Matsushita's zijn inderdaad allemaal verdacht. Ze kunnen nog perfect zijn, ze kunnen compleet op zijn. Ze gaan in de regel wel niet lekken, dus gevaar voor je synth is er niet. Gewoon vervangen als de gelegenheid of noodzaak zich voordoet, kost letterlijk 5 cent.

Vanavond eens 30 cent in die synth investeren, wie weet zelfs 60. :D

Wegens ziekte nog niet gesoldeerd. Maar wat is die synth prachtig ontworpen met het oog op onderhoud! Een houder voor het knoppenpaneel (dank u!), alle trimpots onder 1 paneel, elke print zo bedraad dat beide kanten super bereikbaar zijn, minimaal aantal schroeven...top!

aha, ik denk een doorbraak!

Ik zie dat op beide filterboards (upper en lower voice) er 1 van de 25uF elco's verkeerd om staat. Ik kan niet zo snel checken welke het is want ze zijn niet genummerd, maar het lijkt me in ieder geval wel een aardig relevante ontdekking.

Als ik me beter voel ga ik op 1 board alle 25uF's recappen en die ene van polariteit omwisselen. Als dat werkt, ga ik bij het andere board in eerste instantie alleen die ene recappen met omgekeerde polariteit en kijkenwatiedoet.

Laatst gewijzigd:
12 elco's -waarvan dus op elk bord 1 die verkeerd om stond- later doet de bright functie het terug op beide boards.

Nu merk ik dat sommige toggle switches wat vuil zijn. Wat is de beste manier om deze te reinigen? Langs de onderkant zijn ze redelijk open qua constructie, dus is een beetje Video 90 (of liever Tuner 600?) erin en dan de knop bewegen een juiste methode? ze helemaal demonteren heeft ook weer risico's...

misschien iemand die hem ooit heeft willen modificeren. je hebt mensen die niet tevreden zijn met de mate van resonantie, die het liefst tot zelfoscilleren willen kunnen gaan.,
en dan de condensator er verkeerd om op terug solderen

Back