Maxikorg bright switches doen niks

Lijkt me erg onwaarschijnlijk. Ten eerste omdat de soldeerbobbels er nog origineel uitzagen, ten tweede omdat de stelpots die de bright van LPF en HPF instellen nog nooit uit hun afgelakte positie gehaald zijn.

bijzonder,
zou toch verwachten dat de kwaliteitscontrole van korg het toen bemerkt had of anders wel ooit iemand in die 40 jaar erna...:?
wel fijn dat ie het nu weer doet !

Hij heeft al zijn QC stempeltjes. :)

Misschien dat hij toen de elco's nog fris waren nog wel *iets* deed omdat hij nog invloed had op één van beide filters. Dan zie ik het nog doorheen QC geraken, want het is sowieso geen effect dat dag en nacht verschil maakt omdat hij af fabriek redelijk subtiel (geen zelfoscillatie) ingesteld is.

Hoewel ik me wel afvraag hoe men de afregeling van de bright stelpots in de fabriek heeft gedaan als de elco's toen al verkeerd om zaten. Ik ken de procedure niet...

Enfin, nu zitten ze goed.

Het is trouwens normaal dat er naast de cherrypicked tor in de ring modulator PCB geen C zit waar die wel voorzien is op het PCB. Ik heb maar één Maxikorg gezien die daar wel een C had, dus blijkbaar is een (groot) deel af fabriek al zonder geleverd.

er kan een fout in het schema zitten
er kan een fout in de opdruk van de print zitten
die dingen komen gewoon voor. Als die elco's op twee printen
hetzelfde zitten lijkt me dat geen fout ,
Het schema lijkt me goed omdat daar de min aan de kant van de aarde zit,
maar ik ben geen electro-technicus

Fout in schema en/of opdruk komt inderdaad voor.

Maar ik linkte in dit draadje naar een foto van een ander exemplaar waarin de originele Matsushita elco's andersom staan tov de mijne. En als ik ze omdraai werkt de bright functie wel. Dus het lijkt er toch op dat ze bij de mijne er gewoon verkeerd om in gezet zijn. :) Ik vond enkele foto's waarin ze andersom zitten tov de mijne, en eentje waarin ze zoals de mijne omgekeerd zitten tov de opdruk. Ofwel is dat een foto van de mijne, ofwel is er een batch waarbij ze zo zaten. Er is in ieder geval niks aan de traces gemodificeerd. Als ik hem nog eens open heb voor de switches, zal ik eens traceren welke kant naar GND gaat.

Ik ben nog aan het bekijken waar en hoe ik het best aan Video90 spray geraak voor de switches, want anders zijn het meer verzendingskosten dan wat anders.

Laatst gewijzigd:
Ik heb alle C's getraceerd op de PCB om te weten welke waar in het schema zit.

Alles komt op de PCB overeen met het schema, behalve dus de bewuste ene elco. De PCB opdruk is daar andersom tov het schema.

a88c83c2df2164d71b6e4a7d2fd6c572.jpg

Het gaat om de tweede 10uF elco van links (punt 53 - 10k R - C1 - tor - C2).

Lijkt het schema jullie correct, dus de + van die C naar de tor en de - van die C naar GND? Mij lijkt het correct zo op het schema.

Als het schema correct is, moet ik die C's toch terug omkeren op de PCB. (en dan hebben sommigen dus een foutje in hun maxikorg zitten en was mijn probleem een andere dode elco)

Laatst gewijzigd:
Ik weet niet hoe die TS-201012 in elkaar zit, maar het lijkt me dat met die 330 ohm weerstand aan pin 5 het potentiaal aan die kant altijd lager is dan aan de kant van de C, en dan zou dus het schema correct zijn. Maar wie ben ik...

Iemand met heel veel klinkers in zijn naam, dat ben jij. :) En iemand die het volgens mij ook wel correct heeft. Het zou ook verklaren waarom beide C's inderdaad zoals op het schema en niet zoals de opdruk gemonteerd waren.

De Maxikorgs met de C zoals de opdruk zullen dan ofwel ooit fout recapped zijn, ofwel vroege productie toen de fout nog niet ontdekt was.

Ik zal ze in de mijne bij gelegenheid weer omkeren.

ah, en waardoor komt dan het falen van de resonatie schakelaren ?
het blijft boeiend

Maar foute schema's is op zich ook niet helemaal onbekend. In de handclap van de TR-808 staat een elco verkeerd om in het schema. Voordeel daar is dat exact dat punt in een timing diagram voorkomt, dus je kunt zien hoe om hij moet. En je merkt het ook omdat je kloon anders niet werkt :D

ah, en waardoor komt dan het falen van de resonatie schakelaren ?
het blijft boeiend

Andere dode elco's of koude soldeerverbindingen. Ik heb per board 6 elco's vervangen, daarna deed de bright op beide voices het terug.

Mits de juiste instellingen kan hij nu trouwens terug erg Minikorg klinken, naast veel meer anders natuurlijk.

ja, in mijn 800dv recent ook de elco's laten vervangen
ze hebben de leeftijd en vooral ook omdat de kwaliteit kennelijk niet zo super de lux was
lekkere synth en fijn dat hij het toch weerhelemaal doet

Ik merk dat in de lage temperatuur en lage vermogensomgeving die een oude Korg synth is, de paarse Matsu elco's het nog behoorlijk goed doen, ondanks het feit dat ze als slecht bekend staan. In een PA bak uit die tijd is het huilen. Maar dat gezegd zijnde gaan ze ook hier stuk. Dus ooit moet je inderdaad eens recappen.

Nu geldt dat na 40 jaar zelfs voor een goede elco, dus laat het geen nadeel voor een Korg zijn. En voor die 6 cent per elco...

Ik vind de Maxikorg een heel leuke synth. Je moet hem even leren kennen om de subtielere kanten te ontdekken. BV dat de "extend" zijn tempo beïnvloed wordt door je envelope. Combinaties daarvan en met de pitch up/down bend functie (waarvan het tempo dan weer door de delay slider bepaald wordt) kunnen leuke effecten geven.

ik vind dat hij een mooie basisklank heeft:
ruim voldoende vol en goed gedifferentieerde bas ( mede dank zij de 2 suboscilatoren) en een heel mooi en warm/ rond hoog,tot in het extreme.
daarnaast is ie iets beperkt in mogelijkheden maar toch is alles ook weer zo gekozen dat de instelrange groot genoeg is en vooral ook erg snel overschakelbaar van de ene sound naar de andere
erop spelen is steeds weer een genoegen.
misschien moet ik er wel ooit eens midi op laten zetten, dat ben ik nog wel van plan

Je moet een beetje opletten dat je de filterpieken niet al te hard laat samenvallen -of zoja dan moet je dat uitEQ'en in de mix- maar verder is zowat elke setting een bruikbare klank. En dat is dus héél veel bruikbaars gezien de knoppen galore op die bak.

Ik heb er zonet een prachtige basgitaar mee gemaakt. Geen blazende synthbas, geen Taurus synthonweer, maar een zuivere superscherp gedefinieerde basgitaar. Met een body van hier tot in Tokyo. Lekker de 2 voices een beetje LR pannen, dan staat hij mooi ruimtelijk. Ik heb geen enkele subosc gebruikt, gewoon de 2 vco's laten knorren. :)

Als je hem in een mix hoort denk je echt eerder aan een basgitaar dan aan een synth.

Bump. :)

Ik heb Video90 eindelijk binnen gekregen. Toegepast op de Maxikorg switches, et voila! Nu werken ze terug zonder vertraging, en er moet stevige overgangsweerstand in gezeten hebben want hun invloed is nu ook sterker. Terug als nieuw, goed voor weer 35 jaar plezier. :)

leuk!

Heel leuk, bv vibrato off is nu ook gewoon echt meteen vibrato off. :) Goed spul dat Video90, het wérkt en meerdere hoog aangeschreven forumreparateurs ervaren dat deze geen nare dingen met kunststoffen ofzo gaat doen.

Moest ik de switches nog willen smeren (voelt niet nodig op dit moment) dan heb ik nog Kontakt 61 staan.

Ik heb hier nog een Roland schuifpot die tussen 20% en 95% dood is. Benieuwd of Video90 daar nog leven in weet te krijgen! Dat zal wel eerst wat demonteerwerk vragen.

Cap verkeerd om VCF

Cap verkeerd om VCF

Beste allemaal,

Op het plaatje hier bijgeleverd staat mijn conclusie aangande de verkeerde opdruk van de '+' kant van de filter cap.

De eerste Maxikorg waarbij ik een recap deed had in het geheel geen tekstopdruk. Dus toen foto's gemaakt en overgetekend. Toen er een kwam wel met opdruk ontdekte ik de fout van de opdruk.

Met vriendelijke groet,

Marc

Attachments

• module_vcf&vca.jpg
    module_vcf&vca.jpg
    35,4 KB · Bekeken: 68
Back