Op zoek naar een makkelijke synth om te leren

Grappig, ik zou het juist precies andersom aanbevelen. Een sofsynth is toch een stukkie abstracter dan een hardware synth. Toets indrukken en je hebt geluid. Knoppen draaien en er gebeurt wat. Bij een softsynth moet je al kennis van DAWs hebben om er iets mee te kunnen.

Weet je al welke kleur synth je zou willen hebben?

Ik vond soft synths zo saai - hele tijd met de muis (nog erger, een laptop zonder muis) de settings gaan wijzigen. Manman, een mens zou van minder met de hond gaan wandelen.
Volgende stap, midi keyboard, settings mappen. uren tijdverlies (zeker als noob) en als je beginner bent, wil je 'aan en go'
niet uren knoeien, daw leren enz :-P

TS is al lang vergeten dat ze dit hier had gevraagd denk ik... :-"

Grappig, ik zou het juist precies andersom aanbevelen. Een sofsynth is toch een stukkie abstracter dan een hardware synth. Toets indrukken en je hebt geluid. Knoppen draaien en er gebeurt wat. Bij een softsynth moet je al kennis van DAWs hebben om er iets mee te kunnen.

Weet je al welke kleur synth je zou willen hebben?

Ja natuurlijk, zo denk ik er ook wel een beetje over, maar voor een absolute noob zou ik toch eerst een computertje met een daw, wat samples en softsynths aanraden. Tuurlijk, een daw moet je leren en dan kan je pas leren synths te programmeren, maar een synth moet je ook leren kennen.

Dan kan je beter een daw leren, want vroeger of later willen de meesten toch wat meer dan alleen synthgeluiden. Dus waarom niet meteen met daws om leren gaan en ook weten hoe je drumgeluiden en sequences kan gebruiken.

Natuurlijk kan het ook andersom door eerst met een hardware synth te beginnen, maar tegenwoordig zijn daw's zo vrij verkrijgbaar en is het aanbod zo groot dat het veel makkelijker is om digitaal te beginnen. Maar foed, dat is mijn mening. Ieder zijn ding, het is maar net wat je het fijnst vind werken. Voor mij is dat een combinatie van hard en software voor de ander volledig met een computer en weer een ander compleet met analoge hardware.

Software vind ik veel te abstract en niet motiverend. Als je enthousiast moet worden voor een instrument, dan moet je het ook echt in hardware voor je hebben.
En dan geen monofone freakbak, maar een polyfone synth met veel knoppen en veel mogelijkheden.
Vandaar dat ik de Roland Gaia opperde. Het is misschien niet de best klinkende synth, maar hij biedt wel de ultieme leercurve aan klanksynthese. Alle parameters staan netjes op volgorde en elke parameter heeft zijn eigen knopje. Niks zit onder menu's verstopt. Diepere functies zijn slechts een shift-knopje verwijderd. Een polyfonie van maar liefst 64 stemmen en ook nog eens PCM-klanken, om ook nog eens de wereld buiten het analoge wereldje te kunnen ontdekken. Wat wil je nog meer voor een beginner?

Supernova

Makkelijk en complex als het moet.
weet ik veel hoeveel parts multitimbraal (12, 16?)
Effecten selecteerbaar per part.
Samen met een sequencer genoeg om eerste tracks te maken (helemaal in de stijl van moroder)

ik zou een korg dw-8000 nemen... maar wie ben ik!

Denk zelf dat een Roland Juno 106 wel een optie is.. klinkt erg goed ook voor deze stijl en ondanks een redelijk eenvoudige bediening toch heel veel klank mogelijkheden. :)

Hieronder een video van Harlem Nights :halleluja
De Juno 106 samen met de Korg ESX drumcomputer.. die zeker de moeite is mocht je met wat ritmes willen gaan experimenteren :okdan:

Een Juno 106 is geen gek idee. Een JX-8P kost iets minder en kan meer maar heeft geen knoppen tenzij je de programmer er bij neemt en de set is weer duurder dan de 106 los. De 106 kan ook bijna niet slecht klinken. Bijna alle oude Rolands zijn heel makkelijk te temmen.

Een Moog SubPhatty is niet goedkoop maar wel heel klassiek en herkenbaar. Kwalitatief ook heel goed en flexibel qua klank. Zou er zelf ook graag een hebben. Prijs kwaliteit verhouding is net zo goed als een MS-20 mini.

De MS-20 mini is enorm goed voor dat geld maar misschien wat minder voor het genre.

!?

z7verona_edraket_7_achter.jpg

Back