Ervaringen Yamaha Moxf

klopt een pa3x zit al iets meer dan 1000 euro hoger inderdaad. (ik verwacht overigens wel een prijsdaling in de komende maanden of de nodige inruil exemplaren zodra de pa4x goed leverbaar is).

Ik wil niet te veel off topic gaan.
Maar ik vind dat je ook met keyboards al goed op de hoogte bent.
Ik denk juist dat ik de Korg pa4x veel mooier vindt, dan de pa3x.

Dus dan zou ik eventueel voor de Korg Pa4x gaan.
Die klinkt echt hartstikke goed. Al een aantal demo's beluisterd.

Stukje on topic, :)

Dan denk ik toch dat dat in mijn geval een betere keuze zou zijn dan de Moxf 6.

Zo, en nu gaan we eerst maar eens sparen alvast. ;)

Maar ik vind dat je ook met keyboards al goed op de hoogte bent.
Ik denk juist dat ik de Korg pa4x veel mooier vindt, dan de pa3x.

Dus dan zou ik eventueel voor de Korg Pa4x gaan.
Die klinkt echt hartstikke goed. Al een aantal demo's beluisterd.
;)
ja die klinkt ook geweldig inderdaad, maar ik dacht gezien het prijsverschil dat de pa3x misschien wel voldoende zou zijn gezien het feit dat je de tyros 4 al hebt en het een tweede keyboard zou zijn. Maar de pa4x is zeker een enorme verbetering ten opzichte van de pa3x :)

hahaha, zo zie je maar, de eisen worden steeds hoger en beter vervuld als je er in duikt. Zo herkenbaar hahahaha :D

Beste MOXF'ers, ik vind de MOXF een geweldig ding. Goeie sounds (behalve orgels). En tegelijkertijd ook (onnodig) ingewikkeld. Ook de Motifator tips helpen niet helemaal. Handleidingen, Yamaha's tips, heb ze allemaal bekeken voor praktische info zoals het omzetten van Favorieten naar een eigen User Bank. Is er iemand in de buurt van Utrecht die het leuk vindt een soort MOXF workshop te geven? Aan mij en evt anderen - vergoeding lijkt me netjes? Komend van een Juno G is de Yamaha beter maar met hulp kan ik er meer uithalen.

Voor als je het nog niet genoeg hebt.....
KARMA is er nu ook voor YAMAHA.
http://www.karma-lab.com/yamahaproducts.html

Dat vind ik wel heel interessant. Weet iemand waar ik nog meer demo's kan vinden. Kan alleen maar de demo's van de ontwikkelaar vinden, maar zoek eigenlijk nog wat meer ervaringen en sounddemo's in combinatie met een yamaha synth voor ik tot aanschaf overga.

Alvast bedankt.

Rudo

Er staat het een en het ander op youtube.
Het is zeer zekers interessant,
Ik heb er ook nog geen ervaring mee,maar ik denk wel dat het een welkome aanvulling is voor Yamaha bezitters.

Omdat ik hier toch al wat had verteld over de wens om misschien wel een pa4x arranger van Korg aan te schaffen.
Maar ook omdat dit topic toch ook al over Karma gaat, e.d.
wil ik heel kort off topic nog deze melding maken.

Ik ben inmiddels weer bij mijn vaste muziekzaak geweest,
al waar ik de Korg Pa4x stevig aan de tand heb gevoeld.
Ik had er twee dagen daarvoor, een demonstratie van gehoord.

Ik heb er zo'n twee en half uur op gespeeld. Maar ik was er uiteindelijk niet zo enthousiast over.
Veel styles, dat zijn begeleidingen met rithme, zou ik waarschijnlijk niet gebruiken.
Omdat ze me te weinig aanspraken.
En de styles wat mij betreft te weinig vernieuwend waren, t.o.v. mijn Tyros 4.
En ja, er zaten ook best wel nieuwe synthsounds in.
Maar er waren er gewoon te veel, die 1 op 1 uit de Kronos leken te komen.
Helaas... En ook nog steeds die slechte vocal samples van Korg.
Die vind ik in de Kronos ook al zo matig. Dan is de Tyros 4 daar veel beter in.

Ik zocht en zoek naar een nieuwe muziekbeleving, maar dit wordt hem nog niet.
Gewoon te weinig vernieuwend.
Ach ja, misschien ben ik al wel te veel verwend met mijn Yamaha Tyros 4 en Korg Kronos.

Dan maar wachten op de Tyros 6.
Eens kijken of ik daar over circa 2 jaar, vermoed ik,
mijn gearlust nog mee kan bevredigen.

Of er moet nog wat ander mooi spul in de tussentijd uitkomen,
waar mijn aandacht naar uit gaat.

LegolassII:
Wat mij betreft niet echt off-topic hoor,De Tyros is door de jaren heen een prachtig instrument geworden,en als je overweegt of de Moxf6 een aanvulling is of niet, vind ik dat niet off-topic,maar juist zinvol.

Maar ik heb inderdaad zo'n vermoeden dat je beter kan wachten wat de Tyros 6 gaat doen.
Zoals Quifster al aangaf,je hebt nu al de top of the top in huis staan.

Ik heb de Korg pa4x ook getest,maar de Tyros 5 vond ik echt stukken beter klinken en spelen.
Maar met de pa4x kun je volgens mij wel een stuk dieper graven in de engine,maar ja,daar heb je je kronos al voor.

Ik vond de Moxf6 wel een heel vet instrument om mee te klooien,maar ook hier,waar koop je hem voor?
Ik zou hem kopen voor de geluiden,de apregio's en de karma software te gebruiken.
Ik bewonder Oceanic van Vangelis waar de prachtige bewegende Multi arp's en sequences in zitten,waar de moxf6 zich prima voor leent.
Ik krijg dat soort dingen nooit echt softwarematig goed voor elkaar,op een of andere manier klinken de arp's/seq veel mooier en vloeiender uit een Korg of Yamaha,maar ja,daar betaal je ook voor natuurlijk.
Maar dat is in mijn geval,ik heb namelijk geen kronos waarmee je dit ook al kan doen.
Het enige nadeel van de moxf6 vond ik dat ie geen aftertouch heeft en dat cubase en sonar volledig integreren,maar als Ableton live gebruiker moet je er zelf maar iets van maken.
In deze tijd moet je als fabrikant toch zo'n beetje alle grote daw's moeiteloos ondersteunen.
Dit houd mij nog een beetje aan het twijfelen,anders had ik hem meteen als masterkeyboard gekocht.

Al met al zou de moxf6 voor jou denk ik een beetje overbodig zijn,vanwege de kronos.
Zou je alleen een Tyros hebben,dan zou de moxf6 weer wel een goeie keuze zijn omdat de een mist wat de ander wel heeft,en andersom.

Maar als je nieuwe uitdagingen wil zou je een behringer bcr2000 kunnen overwegen.
Ik heb zo'n ding toen eens aangesloten op een Yamaha psr9000 om de synth parameters en andere dingen aan te sturen.
Ik was er wel even mee bezig,dat moet ik er wel bij zeggen.
En de Tyros 4 bevat ook een redelijk editbare synth engine dacht ik.
Dan kun je echt hele leuke dingen doen,maar nogmaals check het wel even van te voren,ik weet niet of het in de Tyros 4 ook goed werkt.
Ik zou het in ieder geval meteen doen met een Moxf6,heb ik meteen de belangrijkste parameters onder de knoppen om de arp/seq/synth engine in realtime te manipuleren.

Telmo Gama vind ik ook erg goed.(geeft je mischien nieuwe inspiratie of ideeen).
Hij maakt op een hele goede manier gebruik van de Tyros,modules en vst's.
Op die manier kun je echt in no-time aan de gang,en natuurlijk het belangrijkste, in realtime improviseren.
https://www.youtube.com/watch?v=Ezn3DdtDLSY
P.S hij heeft veel geupload.

Hoi Ramirez,

Leuk, dat je zo met me meedenkt.
Aangenaam verfrissend om van iemand hier te lezen,
dat hij de Tyros serie, ook heel erg kan waarderen.

Ha, ha, dat kom je niet zo veel tegen in dit synthesizerbastion.

Ik heb het idee, dat je denkt dat ik nieuw spul via midi aan mijn huidige set up wil toe voegen.
Maar dat is niet het geval. Ik wilde met het nieuwe instrument, verhuizen naar één van de slaapkamers.
Ik heb een partner die heel meegaand is met mijn muziekhobby. Maar een derde instrument wilde ze niet in de huiskamer. :D

Ik heb dus ca. 2 jaar geleden ook al de Tyros 5 zo'n anderhalf uur getest.
Ik moest toen erg wennen aan de voor mijn gevoel veel scherpere geluiden van de Tyros 5,
in vergelijking met mijn Tyros 4. Maar ook toen al, vond ik de veranderingen in dat keyboard niet groot genoeg,
om mijn Tyros 4 daar voor in te ruilen.

Maar deze Telmo Gama waar ik een paar jaar geleden wel eens wat andere mooie dingen van heb gehoord,
was ik een beetje uit het oog verloren.
Ik vond hem toen al geweldig, en vind hem nog verder gegroeid.
Hij is nu echter veel meer bezig met vst's, en heeft er wat meer synthesizer werk aan toe gevoegd.
Heel mooi, ik ga nog wel eens wat meer van hem beluisteren.

Ze hebben van de Korg Pa4x hele mooie YouTube filmpjes in omloop op het net.
En dat heeft me er toe gebracht om er een demonstratie van bij te wonen.
Die demonstratie vond ik zo goed, dat ik zoals gewoonlijk, als ik zoiets wil,
besloot mijn vaste muziekzaak te bezoeken op een moment dat de winkel dicht is.
Dan word je door niemand gestoord, dat werkt echt altijd perfect.
Je moet je dan wel alleen redden, maar dat is geen probleem. Het ging me toch om de styles en sounds.
En daar heb je geen hogere wiskunde voor nodig, om dat uit te testen.
En ja, de styles die op die uitgebrachte YouTube video's te horen waren, waren ook goed.
Maar voor heel veel andere styles ging dat niet op. Het was heel veel van het zelfde.
Ik zit niet te wachten op stapels latin, ballroom, traditional.
Dan zetten ze heel veel samples van de Kronos er op.
Dus ze hebben de ingrediënten, om er een aantal prachtige synth styles op te zetten.
Maar echte synth styles, die mij aanspraken, zaten er niet in.
Waarom zo veel house, electro dance, triphop, hiphop, een overkill daar van.
De eerlijkheid gebiedt me wel te vermelden, dat in tegenstelling tot mijn Tyros 4,
nu wèl veel styles in de Korg werden begeleid door synthesizer samples.
Dat was nog wel positief. Maar het gebeurde te weinig, om mij om te krijgen.

En om voor een paar mooie indrukwekkende styles, de hoofdprijs te betalen, daar had ik geen zin in.
Daar komt ook nog bij, dat ik inmiddels al meer dan 300 muziekstukken klaar heb gemaakt op mijn Tyros 4.
Dus net zoals Telmo, alle registraties daarvan al vast geregistreerd heb, onder de knoppen.
Bij elk muziekstuk mijn eigen akkoorden toegevoegd, zoals ik het mooi vind.
Dus muziek met veel onbass, inverted bass akkoorden.
Ik kopieer gewoon uit mijn muziekboeken een muziekstuk,
en vervang dan heel veel akkoorden, die ik saai vind, door akkoorden die ik wèl mooi vind.
Om dat te allemaal nog te registreren met zo gevarieerd mogelijke instrumenten
en die vervolgens vastleggen onder de knoppen, is een heidens maar veel voldoening gevend, karwei.

En de Tyros 5 bood me daarvoor voor mijn gevoel te weinig vernieuwing,
om dat proces weer opnieuw te moeten doen, bij de muziekstukken, die ik al klaar heb.
Want er wordt dan wel door de verkoper gezegd, dat veel registraties één op één over genomen kunnen worden,
naar het nieuwe instrument. Maar in de praktijk valt dat laatste meestal vies tegen.
Heel veel moet je dan toch uiteindelijk weer veranderen.

Wat ook een tegenvaller was, als je bijvoorbeeld in de style-pagina zat van de Korg Pa4x,
dan zag je 6 tabs waar alle muziek onder stond.
En dan ga je er van uit, dat alles gevuld is tot de nok.
Maar het gebeurde me te veel, dat lang niet alle tabs gevuld waren.
Dan had je zo maar twee lege pagina's. Waar nog meer styles en sounds op hadden gekund.
Dus dat vond ik al een beetje nepperig.

Hoe dan ook, ik vind mijn Tyros 4 nog altijd veel mooier dan deze Pa4x.

En zoals ik in mijn bovenstaande post, al heb vermeld,
neig er nu toch meer naar, om dan maar te wachten tot de Tyros 6 uitkomt.
En dan maar hopen, dat de sounds van die nieuwe Tyros 6 me wèl weer aanspreken.
En dan toch maar een stuk extra werk te accepteren, wat betreft het opnieuw aanpassen
van de muziekregistraties, die ik al klaar heb. Gelukkig hoef ik geen akkoorden meer aan te passen.
Dus dat scheelt al weer. Ik zou dan geen extra keyboard meer aanschaffen,
en het dan maar weer doen met de Kronos en evt. de nieuwe Tyros 6. De Tyros 4 zou ik dan vervolgens inruilen.
Want twee Tyrossen is toch wel een overkill.
Enfin de tijd zal het leren.

Hey, dit is toch al weer best een lang stuk geworden.
Ach ja muziek, als ik daar eenmaal over begin, kan ik meestal moeilijk ophouden. ;)

Dank je wel voor je reactie.
Most appreciated.

Laatst gewijzigd:
Ik heb de Yamaha MOXF8 nu bijna twee jaar in bezit en heb er zo'n 20 live optredens mee gedaan, maar vooral héél veel mee gerepeteerd.

Aangezien ik nooit eerder met Yamaha gewerkt heb, kan ik dus niet vergelijken met andere modellen van dat merk.
Het apparaat wordt als "music production synthesizer" omschreven. Ik gebruik hem daar niet voor, tenminste niet als het gaat om het gebruik van de sequencer. Na pak hem beet tien minuten experimenteren met de sequencer was ik er al helemaal klaar mee. Ik ben redelijk technisch onderbouwd, maar hier kon deze jongen absoluut geen chocolade van maken. Het aantal handelingen dat ik moest verrichten en het graven in de haast eindeloos gestapelde menu's was voor mij te frustrerend en tijdrovend. Bovendien leverde het me niks op wat ik kon gebruiken voor onze band.
Wanneer ik een lied schrijf / produceer, dan werk ik meestal met Ableton Live om los ingespeelde sporen op te nemen. Ik maak zeer zelden gebruik van arpeggiators. Als we in onze songs gebruik willen maken van arpeggio's, dan gebruiken we daarvoor een sampler.
Om het metrum strak te houden maak ik gebruik van clicktracks. De drumritmes in de Yamaha mogen van mij allemaal eruit. Ik gebruik ze niet en ze klinken overgeproduceerd. De mogelijkheden om drumgrooves aan te passen zijn gigantisch groot, maar...om dat voor elkaar te krijgen moet je je wederom door bijna ontelbare submenu's wurmen.

Mijn keuze voor de MOXF8 was er een die puur op mijn financiele mogelijkheden gebaseerd was. Ik had op dat moment niet meer te besteden, maar wilde toch het maximale aan mogelijkheden.
Wat opviel was de prima prijs/kwaliteitverhouding. Ik heb het gevoel erg veel te krijgen voor die prijs (1.500 euro nieuw). Achteraf ben ik heel blij dat ik deze keuze gemaakt heb, echter had ik alleen aan de MOXF8 lang niet voldoende voor live optredens. Vandaar dat ik als tweede instrument nog een hele poos op de Roland G800 heb gespeeld.
De reden waarom ik er live niet genoeg aan heb is vooral het niet vloeiend kunnen switchen tussen voices. Als ik bijvoorbeeld drie lagen met voices heb in een performance, bijvoorbeeld piano, orgel en een synth pad, dan moet ik tijdens het spelen een betreffende voice muten als ik die niet wil horen. Dat vergt nogal wat oefening en is gewoon niet handig.

De 88 toetsen voelen prettig qua aanslag. Je hebt bijna echt het gevoel piano te spelen. Daar komen dan meteen de twee grootste minpunten: Ik vind de meeste piano samples nogal ieletjes klinken. Ze missen de power en warmte die ik zo mooi vind bij met name de Korg toestellen.
Een ander minpunt van het klavier vind ik dat de redelijk goedkoop aanvoelende kunststoffen behuizing het geheel redelijk luidruchtig maakt als je eens bruut staccato gaat spelen.
Overall kan de categorie pianosounds me niet heel erg bekoren, tenzij ik over hoofdtelefoon speel. Ik merk bij repetities dat het outputsignaal behoorlijk zwak is. Als ik dit vergelijk met mijn Korg Karma, dan hoor ik een wereld van verschil. Ook de Roland G800 heeft veel meer power in de outputs.
Voor snelle lead synth partijen is deze MOXF8 niet geschikt. Houd daar rekening mee als je bijvoorbeeld progressieve rock wilt gaan spelen. Dit komt door het gewogen klavier van de MOXF8. Hiervoor is de MOXF6 (semi-weighted) dan weer geschikter, ware het niet dat ik de categorie Lead Synth (bij beide versies zijn de sounds identiek) heel erg matig vind. Op de een of andere manier snijden de leads niet goed door de totaalmix in onze band. We spelen met twee gitaristen en het lijkt alsof de leads keer op keer compleet in hetzelfde frequentiespectrum belanden als de gitaren. Buiten dat klinken ze ook weer ieletjes, net als de piano's. Ik mis duidelijk warmte en body, maar vooral power!!! Daarentegen heeft de MOXF8 een paar fantastisch klinkende synth pads en ook de orgel- en keyboard sectie bieden veel goede sounds.

De jack-ingangen van de MOXF8 voelen niet zo solide aan. De kabels zitten niet echt vast verankerd bij het inpluggen. De wall-wart voeding is ook een punt waarop Yamaha heeft bespaard.
Een groot pluspunt is dat de Yamaha over een gelikte audio/midi interface beschikt. De meegeleverde versie van Cubase AI is leuk om mee te stoeien en is volledig compatibel met de Yamaha.
Ik gebruik de Yamaha bij het schrijven van nummers tevens als externe "geluidskaart" en plug via de A/D input (ook weer een groot pluspunt!) andere instrumenten (basgitaar/gitaar/zang) in om losse sporen te kunnen opnemen in Ableton. Het inputvolume van externe instrumenten kan prima geregeld worden via de Gain-knop. Met een simpele USB-kabel verbind je de MOXF8 met je pc. Het aansluiten van microfoons met fantoomvoeding is niet mogelijk.

Kort samengevat:

+ Heel veel mogelijkheden voor een faire prijs.
+ Licht van gewicht ondanks gewogen klavier, dus ideaal om te vervoeren bij live gigs.
+ Prima te gebruiken als audio/midi interface.

- Veel te complexe bediening. Veel moeten graven in allerlei menu's. Nog steeds begrijp ik het nut van de Master-functie niet, maar dat zal wel aan mij liggen.
- Zwak outputsignaal en een wat iele sound in de categorie piano en lead synth.
- Wisselen (muten/soleren) van meerdere voices in een performance is met de drukknoppen allesbehalve handig. (ik mis echt sliders!) In combinatie met een of meerdere keyboards is de MOXF8 wel een genot om te gebruiken, zeker als je een beetje wegwijs bent geworden in de bediening.

Back