Ableton & midi out naar hw synths / drums

Led

Stamgast
Ik heb Ableton via MidiOut op m'n RM1X aangesloten.
Ik kan zonder problemen een midiclip maken die vervolgens drums op m'n RM1X afspeelt, maar het is momenteel niet erg intuitief - ik moet de noten aangeven op de pianoroll, zonder dat daar duidelijk zichtbaar is welke lijn met welk instrument op de rm1x overeenkomt.

Voorbeeld : je kunt hier niet aan zien of dit nou een hihat, snare of clap is :
http://screencast.com/t/BFQ2rzOA

Is er een manier om een instrument/layout te maken zodat ik een meer standaard drum view krijg zoals bv dit :
http://www.attackmagazine.com/wp-content/uploads/2012/08/Step-4.png

waarbij ik dus eventueel zelf de naam van het instrument kan aangeven, en naar welke noot die gemapt wordt ?

Dan hoef ik enkel maar 1x de mapping goed te krijgen om daarna een stuk makkelijker te kunnen werken..

+1 voor drumrack...

Ok. dus ik sleep een DrumRack naar een nieuwe track..
Vervolgens staat de output standaard op "Master".
Ik kan kiezen tussen

Ext. Out
Configure
-
Master
-
Sends only

Ik zie niet hoe ik 'm naar bv. Midi Channel 1 kan sturen ?

Ok, cheers !
Ik heb een drum rack gemaakt met al m'n sounds als External Instruments, en dat werkt helemaal prima.
Ik kan x verschillende midi tracks aanmaken en daarmee m'n drums aansturen, so far so good.

Maar nu stuit ik op het volgende probleem :

zodra ik een miditrack toevoeg (zonder drum rack) die output naar een midi-kanaal (maakt niet uit of dat hetzelfde midi-kanaal is als het drum rack of niet), heeft die track een enorme midi-lag ten opzichte van het drum rack !
Stel ik maak een midi-track aan die op de eerste noot een C3 afspeelt, dan hoor ik 'm ongeveer een halve noot vertraagd tov de drum rack !
Als ik diezelfde noot afspeel naar hetzelfde midi-kanaal via een drum-rack speelt ie dus wel instantaan.

Kortom, noot X naar midi-kanaal Y via drum rack = instantaan, noot X naar midi kanaal Y via een normale midi-track loopt opeens een halve beat achter...?!?

Laatst gewijzigd:
Daar moet ik ook nog steeds mee aan de slag; dat external instruments gebeuren snap ik nu redelijk (voorheen werkte ik met een MIDI kanaal en audio return track), maar die hardware latency krijg ik op de een of andere manier nog niet helemaal goed.

(Voorbeeld: ik maak een kick of snare geluid op mijn voyager welke op een external instrument track zit. Uiteindelijk neem ik de output van de voyager op. Als ik aan de Hardware Latency ga zitten dan klinkt het geluid op het oor wel sync, maar op mijn recorded track blijft 'ie visueel altijd een aantal milliseconden 'achter' de tel vallen.)

Daar moet ik ook nog steeds mee aan de slag; dat external instruments gebeuren snap ik nu redelijk (voorheen werkte ik met een MIDI kanaal en audio return track), maar die hardware latency krijg ik op de een of andere manier nog niet helemaal goed.

(Voorbeeld: ik maak een kick of snare geluid op mijn voyager welke op een external instrument track zit. Uiteindelijk neem ik de output van de voyager op. Als ik aan de Hardware Latency ga zitten dan klinkt het geluid op het oor wel sync, maar op mijn recorded track blijft 'ie visueel altijd een aantal milliseconden 'achter' de tel vallen.)

dat komt omdat je 1 klein stapje mist, hieronder een guide die ik de andere ableton thread heb gepost, voor jou is stap 3 van belang, die moet je nog even uitvoeren, dan zijn die miliseconden ook opgelost.

natuurlijk kun je hardware sample accurate krijgen, je moet het alleen even 1 keer (eenmalig dus) handmatig instellen. Dat doe je als volgt:

stap 1:
de eerste stap is de afwijking van je driver latency van je audio kaart zeer nauwkeurig bepalen. Dit doe je door het instellen van de "driver error compensation", ga hier niet zelf zitten gokken maar doe dit volgens de ingebouwde ableton handleiding die ook een sample project bevat. (zie help - lessons - driver error compensation

stap 2:
maak van je hardware een external instrument, dit is belangrijk omdat external instruments de driver error correction gebruiken om de latency compensation uit te voeren zodat je hardware in sync loopt met je samples en vst's. Daarnaast is het gewoon handig dat de audio automatisch afgehandeld wordt in dat external instrument. Alhoewel je er ook voor kunt kiezen om deze door audio groups heen te gooien maar goed dat zal voor iedereen hier wel gesneden koek zijn :)

stap 3:
dit is meer een finetuning stap. Hardware heeft zelf ook een latency, dus om het sample accurate te krijgen moet je nog 1 keer een finetuning uitvoeren. Doe dit door 4 noten te tekenen in je zojuist gecreeerde external instrument. Pak een preset in je hardware met een korte decay en extreem snelle attack (0).
Bounce nu de clip naar een wav file en open die in live in de clip editor. Kijk naar de noten of die precies samenvallen met de beat markers waarop je je 4 noten hebt gezet. Meestal zal dat een heel klein beetje afwijken.
Verander dan het laatste blokje van start waarde in het blokje links van de sample (Waar start boven staat) zodat je sample precies op de lijntjes staat. Vul deze waarde met een - ervoor, dus negatief) bij je hardware latency in van het external instrument.
Save nu je external instrument.

Done :)

Nu hoef je nooit meer wat te doen, heb je je hardware nodig dan sleep je hem in je ableton live set en doe wat je moet doen en hij loopt helemaal perfect in sync.

Als je meer hardware hebt dan hoef je uiteraard daarna alleen step 2 en step 3 te doen. Uiteraard kun je de macro's van je external instrument ook nog even programmeren naar de CC codes om je hardware te automatiseren. dat heb ik wel eenmalig gedaan zodat ik gewoon cutoff en reso en envelopes in mijn scherm kan tekenen of automatiseren via de midi controllers.

Nou moet ik wel zeggen dat ik ableton nog maar net een weekje heb, dus het zou best kunnen zijn dat er veel betere methoden zijn die mensen hier gebruiken, maar ik kon er verder weinig over vinden en deze methode werkte hier als een trein en lijkt op wat ik gewend was in cubase.

Ga ik zo even proberen Quif, thanks!

Nog een goede tip voor de sample buffer size? Ik gebruik een Motu UltraLite MKIII over USB en op dit moment heb ik een sample size van 128 ingesteld, maar dit lijkt me wat klein bij projecten met veel softsynths. Zat zelf aan 256 te denken, maakt dit veel uit?

Ga ik zo even proberen Quif, thanks!

Nog een goede tip voor de sample buffer size? Ik gebruik een Motu UltraLite MKIII over USB en op dit moment heb ik een sample size van 128 ingesteld, maar dit lijkt me wat klein bij projecten met veel softsynths. Zat zelf aan 256 te denken, maakt dit veel uit?

256 lijkt me prima, wel is het zo dat als je de buffersize veranderd je de hele timing opnieuw moet berekenen natuurlijk, want die is dan compleet anders.

Ja daarom wil ik ook graag een advies voor een optimale sample buffer voordat ik hier aan begin :)

256 werkt over het algemeen veilig, 128 wil met hogere load nog wel eens hakkelen

128 is inderdaad te weinig zodra je met zwaardere softsynths als Diva aan de slag gaat heb ik gemerkt.

Cheers, het probleem is opgelost met die external instruments nu.

Maar nu heb ik weer een ander probleem :
Ik heb een Lexicon MX200 die voor het delay-effect midi clock sync moet krijgen.
Als ik in Ableton bij de midi-out 'Sync' inschakel ( http://i.imgur.com/W6Dx8Gt.png ), werkt dat helemaal prima,
maar opeens werken m'n instrumenten niet goed meer - M'n Roland D70 triggert bv op de notes van de tom opeens ook tegelijkertijd een snare ofzo, en m'n x0xb0x lijkt problemen te hebben met glides die opeens allemaal naar een heel hoge note gliden ipv naar de note waar ze naartoe zouden moeten.
Schakel ik 'Sync' uit, dan werken m'n drummachines / synths weer prima, maar heeft m'n Lexicon geen midi timing voor de delay effects...

Wederom - iemand enig idee ?

Back