Ruis Sucks

Roel_en_Sam

Ouwe rot
Help, ik heb teveel ruis. Als ik de mixer aanzet en ik gooi hem helemaal open heb ik bijna geen ruis, maar hoe meer apparaten ik er op aan sluit hoe meer ruis ik krijg, XV roland module : ruis valt mee maar niet oke : novation heeft al wat meer ruis: sound dynamics niet normaal, (maar kan ik verminderen door het hoge weg te halen) en dan nog de MFX'en.
Alles bij mekaar heb ik overdreven veel ruis. Hoe Kan ik dat oplossen? De bekabelling is oké! Ik heb ook nog wat meer problemen met ruis maar die zijn voor later, eerst effe dit oplossen. Alvast bedankt.

SAM

Ik heb zelf alle spullen die ruisen weggedaan... was in mijn geval alleen een MC303 .. gek werd ik van dat geruis.

Met een noise gate heb ik zelf geen goede ervaring, maar dat kan komen omdat het een goedkope gate van behringer was, misschien dat je met pro spul betere resultaten behaalt.

Behringer Denoiser

En anders gewoon noise-gates gebruiken....veel compressors hebben ook ingebouwde noise gates...

Op hoeveel dB zit die ruis dan?

Bij mij is het nu zo'n -60dB, en daar neem ik genoegen mee. En als ik een beetje creatief omga met schuiven open gooien als ik een track opneem dan kom ik op -70dB uit.

Re: Ruis Sucks

Origineel geplaatst door Roel_en_Sam
Help, ik heb teveel ruis. Als ik de mixer aanzet en ik gooi hem helemaal open heb ik bijna geen ruis, maar hoe meer apparaten ik er op aan sluit hoe meer ruis ik krijg, XV roland module : ruis valt mee maar niet oke : novation heeft al wat meer ruis: sound dynamics niet normaal, (maar kan ik verminderen door het hoge weg te halen) en dan nog de MFX'en.
Alles bij mekaar heb ik overdreven veel ruis. Hoe Kan ik dat oplossen? De bekabelling is oké! Ik heb ook nog wat meer problemen met ruis maar die zijn voor later, eerst effe dit oplossen. Alvast bedankt.

SAM

Is dit als alle schuiven (incl. master) op 0db of lager staan, of staan er schuiven op +...db ?
Is de ruis ook storend op het niveau waar je je muziek record, of ben je enkel aan het eikelen omdat je ruis hoort als je je gains kot-open zet?
Een beetje ruis kan eigenlijk geen kwaad hoor. Dat maakt het geluid wat warmer, maar als het natuurlijk te veel is, kan het storend zijn...

Een aantal dingen waar je nog eens naar kan kijken :
- Zijn je kabels deftig geisoleert?
- Gebruik je geen te lange kabels voor korte afstanden?
- Waar het kan probeer misschien eens dingen gebalanceerd aan te sluiten.
- Zet de volumes zo maximaal mogelijk op het bron-apparaat, zodat je op je mixer alleen maar db's moet aftrekken.

Origineel geplaatst door dextron
Ik heb zelf alle spullen die ruisen weggedaan... was in mijn geval alleen een MC303 .. gek werd ik van dat geruis.

Met een noise gate heb ik zelf geen goede ervaring, maar dat kan komen omdat het een goedkope gate van behringer was, misschien dat je met pro spul betere resultaten behaalt.

Ik heb hier helemaal geen problemen met de Behringer noise gate. Als je de threshold net boven je ruis zet, de attack zo snel mogelijk en met een release van een seconde of zo, kan je heel goed van je ruis afkomen en tegelijk je signaal behouden.

Toevallig vandaag.
Bij mij was de eindversterker te zacht open gedraaid.
Na dit te hebben gecorriceerd was mijn monitoring m.b.t. noise en distortion veel verbeterd:eureka:

Mijn bron apparaten staan maximaal open, mijn langste kabel is 3 m. (moet kunnen, anders moet ik heel mijn setup over hoop halen). Bv. Ik heb een mooi nummer gemaakt en in dat nummer hoor je helemaal geen ruis, behalve op het stuk waar het eventjes wat minder "bombastisch" is, dat kan ik veranderen door de compressor uit te zetten. Maar ja!
Al bij al ben ik niet tevreden met de ruis van sommige apparaten. De novation geeft weer meer ruis als een roland, is dat al gemeen bekend of ligt het ergens anders aan, want die mc 303 is ook van roland (maar ja mc 303, zou kunnen!).
De draaden zijn overigens precies hetzelfde, dus ook even lang, en het is getest als hij boven de 0 db staat, anders heb ik haast geen ruis. De sound dynamics zijn nog het ergste! (Wel logisch ;versterkt). O ja en wat die denoiser betreft; heeft het geen invloed op de sound behalve de ruis dan. of anders gezegd! "Hoe weet een denoiser welke frequentie hij moet weg moet halen want ik neem aan dat er wavejes zijn die op hetzelfde liggen, of is dit alles de taak van het mixen, en zo de hoge freq. te mijden.

Alvast bedankt> Mr. Sandman>?:

PS: Moet je mijn mic maar eens horen! (geen rotzooi, net zoals de audiointerface.) kabel is wel een meter of 5 lang.
Dit alles is zonder de mic getest, het ruis gedeelte dan (maar ik weet dat toevallig).

Wiehoe?

Roos sucks!

Roos is lekker :D

Attachments

• roos_van_acker4_small.jpg
    roos_van_acker4_small.jpg
    254,8 KB · Bekeken: 113
Vast. Maar af en toe presenteert ze zo'n programma over afzien op een tropisch eiland, dus dan zal ze even wat lastiger te bereiken zijn. Google anders is op Roos van Acker...

Vielen spaas :D

Heb ook last van ruis...de 8 kanalen audio van mijn Terratec geluidskaart ruisen niet, maar als ik op mijn 01v de kanalen van mijn Virus b open zet hoor ik heel veel ruis. Ik heb in ieder geval gehoord dat een denoiser de laatste oplossing is, omdat een denoiser namelijk een behoorlijk negatieve invloed kan hebben op je geluiden...Toch kijken waar de oorsprong van de ruis zit...Ik ben er in ieder geval nog niet achter in mijn studio...:confused:

Ruis wordt vaak ook veroorzaakt door je stroomtoevoer, voor je al dingen gaat aanpassen, check ff of je stopcontacten geaard zijn, check je ground lift switchen (mits die op je gear zitten)! Ik werk zelf al vijf jaar in kamertjes met ongeaarde stroom en vooral met zware gear als versterkers/mixers etc kan ongeaarde stroom akelig veel ruis opleveren....hoe meer gear je aansluit hoe erger deze dan wordt.

Oplossingen, je stroom aarden (via verwarming etc.) of electricien bellen en deze de boel laten aarden!

Never hurts to help,

Alexander

ps. erg mooie meid die Roos.... :P

Ruis ..... klinkt bekend, maak meestal hardcore met de gains wijd open dus misschien kan ik een oplossing aanbieden.
Wat altijd werkt is de noise reduction functie van bv Cooledit, je neemt je master op met iets van 5 seconden pure ruis aan het einde of begin en laat dat analyseren. Vervolgens iets van 60 tot 70% noise reduction doen (zodat het klankbeeld niet al te duidelijk aangetast word) en vervolgens naluisteren. Indien nodig kan je dit proces herhalen totdat je een ideale ruis/kwaliteitsverhouding krijgt :D wel steeds opnieuw noise laten analyseren, anders kan het juist slechter gaan klinken. Verder gebruik ik gates voor apparaten die zwaar overstuurd worden (909 bd en sommige uitgangen van m'n sampler). mocht iets niet op deze manier pgelost kunnen worden dan schuif ik met de hand ruisende kanalen dicht in de breaks .......

Back