Ruis Sucks

Origineel geplaatst door Roel_en_Sam
De draaden zijn overigens precies hetzelfde, dus ook even lang, en het is getest als hij boven de 0 db staat, anders heb ik haast geen ruis.

smartypants, dat is dus juist het probleem! Dat je kanalen boven de 0 db staan.
Boven 0db = versterking, dus word je ruis mee versterkt. Probeer je individuele kanalen altijd onder de 0db te houden, versterk enkel je master-level als het geheel luider moet zijn.
Pour les noobs : een db-waarde die op je mengtafel staat aangegeven, is de versterkingsfactor en niet het audio-level.

Een drumstation heb ik ook en ja het klopt wel wat dat de individual outputs voor ruis kunnen zorgen. Dit komt doordat de individual outs (niet de mains) veel te stil zijn. Foutje van Novation?
Maar er valt wel mee te leven, hoor. Bestudeer alleen je mengtafel wat grondiger en vergeet zeker niet dat je ruis nooit 100% weg kan krijgen, tenzij je puur digitaal werkt.

Bedankt voor deze thread /!\ Ik had vooral ruis door m'n externe effecten, wat normaal is. Maar soms liep het bij mij de spuigaten uit. Door deze discussie ben ik voor de gein de achterkant van m'n mixer eens gaan bekijken. Blijkt dat daar alle send/returns op +db geswitched staan. Als alle gear opnieuw opgebouwd en aangesloten is zal ik deze eens omswitchen. Ik vermoed dat mijn probleem met ruis dan wel verdwenen zal zijn :okdan:

:doei:

hehehe ik heb ook altijd ruis maar dat komt door die oude bakken
en vaak heb ik er schijt aan

er is 1 noisegate die je moet hebben
drawmer
die kunnen naar ik heb gehoord heel mooi gaten

digitale gates vink kut btw ...

En ohja gebalnaceerd gebruiken als het mogelijk is helpt ook !

Nog een paar tips (enfin, zo doe ik het toch) :
- Let er ook op dat effecten als Chorus, Flange, Delay en zeker Distortion en Overdrive ruis versterken. Dus draai enkel de sends open die je gebruikt.
- Van effecten die je helemaal niet gebruikt draai je best de returns helemaal dicht.
- Mute ook alle kanalen die je niet gebruikt.
- Zoals ik eerder zei, hou individuele kanalen altijd onder de 0db (of net erop). Dat geld zowel voor je schuiven als je gains. Versterk enkel je main-out.
- Een noise gate mag echt enkel maar een laatste alternatief zijn, maar lost meestal weinig op tenzij je een noise-gate op elk kanaal zet. Met een noise gate krijg je dan ook weer in stillere stukken een ge-envelopete ruis, die naar mijn smaak meer opvalt dan een constante.

Back