Ambient + binaural beats

payt

Enorm Lid
Hallo menschen,

Vandaag eens iets compleet anders dan wat je normaal van mij zou verwachten, wellicht. Zo af en toe ga ik wel eens naar youtube om naar muziek met binaural beats te luisteren. Het kan een ontspannende en inspirerende werking hebben, en binaural beats intrigeren me wel een beetje.

Daarom ben ik bij wijze van experiment zelf maar eens iets in elkaar gaan knoeien. Ik heb 2 plugins van Novations V-station ingeladen, en op beide een sinus wave ingesteld. Ze hebben beide dezelfde sound, maar een beetje gedetuned ten opzichte van elkaar, zodat er een verschil is van ongeveer 2 Hz. De een is extreem links gepanned, de andere extreem rechts.

Het idee is dat je er met een koptelefoon naar luisterd. Doordat de 2 frequencies gedetuned zijn, neem je naast de 2 frequencies van de sinuswaves een 3e wave van 2 hz waar als een 'beating'. Dit noemt men de binaural beat.

De theorie is dat je hersenen zich afstemmen op deze binaural beat (entrainment) en in een grotere staat van coherentie komen. De frequentie van de binaural beat bepaald ook de uitwerking, en in dit geval zou dat een meditatieve staat moeten veroorzaken.

Omdat de muziek die met dit soort zaken gepaard gaat meestal erg cheesy is (new age), besloot ik om er zelf maar wat bij te maken wat hopelijk wat beter verdraagbaar is voor synthfreaks. Er zitten wat (aangepaste) sounds van Omnisphere in, en ook is er een synthpad van de Andromeda in te vinden. Verder wat environmental sounds. Dit alles om de toch wel monotone drone van de sinussen wat draaglijker te maken. Ondanks dat je ze niet altijd op de voorgrond zal horen, doen ze toch op de achtergrond hun werk, als het goed is.

Hoe dan ook.. probeer het eens.. ik ben benieuwd wat jullie ervaring is

jammer dat ik hier op mijn online-pc geen hoofdtelefoon heb.. Zal wel een leuke ervaring zijn..

Kun je'm nergens uploaden als mp3 ? Dan kan ik'm mee naar mijn studio nemen en daar goed luisteren..

Je hebt gelijk.. ik heb het gecorrigeerd :)

Maandagmiddag kwart voor vijf is zeer waarschijnlijk voor mij niet het juiste moment om naar dit soort muziek te luisteren. Ik probeer hem komend weekend nog eens ergens in de duisternis met een klein rokertje erbij.

Haha.. ja doe dat.. het is een nummer waar je echt voor moet gaan zitten.. of beter nog: liggen met dit nummer op je mp3 player.. dat is eigenlijk waar het voor gemaakt is. Functionele muziek, zogezegd.

Back