1e hardware synth welke?

Kaymir

Stamgast
welke moet/zal ik nemen
mijn budget is t/m 700 euro
het wordt mijn eerste hardware synth....... ik dacht aan k-station of so3..... mischien weten jullie nog paar geschikte en ook aub vermelden waarom ik juist die gene zou moet kiezen...

ik wil hem gebruiken om leuke sounds me te creeeren vette bass etc voor muziek style: hip hop soul blues etc etc dus beetje groovy etc etc

hoop dat jullie me kunnen helpen, alvast bedankt guys!!!

Kaymir

vette bass? Waldorf Pulse....

als je niet perse een "echte" analoge bak wilt en/of meer polyphonie/multitimbraal wilt dan zou ik de Waldorf MicroQ (lite) aanraden..

ben zelf niet helemaal kapot van de novation sound..wel goed bruikbaar maar als ik vette bas hoor denk ik eerder aan waldorf..

Olaf

Dit soort vragen komen heel vaak voor op het forum
En het ontaardt altijd in dezelfde discussies
Ik zie ook altijd weer dezelfde synths voorbij komen

Ten eerste: je "moet" niets
Je synth is je eigen keuze, wij kiezen niet voor jou
Als je iets aanschaft, is dat uit je eigen overtuiging

Ten tweede: kijk eerst eens goed op het forum
Je zult zien dat alle (beginners)vragen die je kunt hebben over synths, zowel algemeen als specifiek per type, al een keer behandeld zijn
Blader maar eens door alle onderwerpen van de categorie "Synths en modules", je komt het allemaal tegen

Ten derde: ga naar een muziekwinkel en ga eens luisteren naar al die synths
Dat is het advies dat altijd wordt gegeven op dit soort vragen

Nogmaals: wij kunnen niets voor je bepalen, dat doe je zelf

Kijken even rond op de marktplaats.nl voor gebruikte dingen. Of andere sites waar ze gebruikt spul hebben. Dan heb je misschien niet het nieuwste maar wel iets waar je mee vooruit kunt lijkt me.

En als het toch je 1st synth is dan denk ik dat iets met een goed keyboard wel handig is. Dat speelt wat makkelijker dan op een cheapo keyboard zonder velocity/aftertouch. :)

Ik weet ff niet hoe duur een JP8000 is maar denk wel dat je in die richting gaat komen. Tenzij je iets heel anders zoekt. Maar aan te raden is om de muziekwinkels langs te gaan om te kijken wat er allemaal is en zo.

Mzzl

Het voordeel van 2dehands kopen is tevens dat je de synth vaak weer voor dezelfde prijs kunt verkopen, wanneer hij je niet bevalt

Als je iets nieuw koopt, mag je later blij zijn als je het voor de helft van de nieuwwaarde kunt doorverkopen

rs7000, maar die is iets duurder denk ik. (keep in mind: dit is een tip .... je moet zelf weten wat je het lekkerste vind werken).

rs7000 is all-in-one. sequencer, sampler, geluidenbak, effectenbak ...

ik heb de rm1x met een losse sampler, maar soms zou ik willen dat die samen genoeg waard zijn om in te ruilen voor een rs ...

heb je ook een synth waar sampler sequencer bij zitten en waar ook nog toetsen op zitten (keyboardje dus:) ) kost natuurlijk wel iets meer, maar of je nu in 1e koopt of later in delen!! of is alles in 1 afteraden??

Kaymir

Origineel geplaatst door Kaymir
heb je ook een synth waar sampler sequencer bij zitten en waar ook nog toetsen op zitten (keyboardje dus:) ) kost natuurlijk wel iets meer, maar of je nu in 1e koopt of later in delen!! of is alles in 1 afteraden??
Jazeker, dan praat je over workstation formaat

Dan zou ik eens kijken naar de Triton LE
Die heeft een hele goede synth en sequencer, maar is ook uit te breiden met een sampler boardje
Dat is echt een superbak, daar ga je gegaradeerd geen spijt van krijgen 8P

wanneer je je eerste synth gaat kopen is het belangrijk om te weten wat je er mee gaat doen.
als je een vette synth gaat koepen die iedereen heeft maar die maar beschikt over een uitgang niet multitimbraal dan heb je er niks aan

zoek iets wat dus multitimbraal, een hoge polyphonie 32 of meer meerdere uitgangen. eventueel onboard effecten en of deze te delen zijn over de verschillende uitgangen. Ook belangrijk is al een keer genoemd maar iets met een keyboard er aan vast. of eventueel een module plus een master keyboard. Als laatste is een goede midi implentatie ook erg handig. Wat ik daar mee bedoel is dat hij niet alleen noot on/off signalen kent maar of bijvoorbeeld de knopen signaal uitzenden. en hoe die omgaat met controllers

aan de andere kant ik zelf kocht mijn eerste synth om alleen geluiden te samplen. ik kocht dus een juno 60. Op het keyboard na heeft hij geen van de dingen die ik je net vertelde..

dus eidenlijk moet je gewoon kijken wat je nodig hebt en daar een passende synth bijzoeken.

ja, ik wil erg echt veel mee gaan doen. Want in het begin denk je alleen geluiden sample maar alter wil je veel meer mee doen en dan moet je dus weer een andere aanschaffen. I doe het liever in 1 keer goed.

uppin plz

Kay

Origineel geplaatst door Kaymir
ja, ik wil erg echt veel mee gaan doen. Want in het begin denk je alleen geluiden sample maar alter wil je veel meer mee doen en dan moet je dus weer een andere aanschaffen. I doe het liever in 1 keer goed.

uppin plz

Kay

klinkt als een all-in-one workstation dan. de triton is erg duur maar wel fantastisch. de rs7000 van yamaha die ik al noemde is een stuk goedkoper, maar heeft dus geen echte toetsen.

tip: loop een goeie hardware winkel binnen (bijvoorbeeld feedback) en ga eens spelen met de verschillende dingen die ze hebben staan. dan merk je waarschijnlijk al heel snel wat je wel of niet prettig vind.

Origineel geplaatst door Stefan

de rs7000 van yamaha die ik al noemde is een stuk goedkoper, maar heeft dus geen echte toetsen.
Voeg toetsen toe, en dan kom je dicht bij Yamaha Motif

Maar goed, Korg Triton was altijd wel de standaard in workstation bak zo ongeveer (mag ik wel zeggen toch?)

thnx voor je tip man:)
een sampler op je synth is dat beter/slechter dan een losse die je er gewoom op aansluit? als ik eerst gewon een goede synth koop en later een dedicated sampler ervoor koop dat werkt toch ook of niet?
comments plz

kay

Tsja, het is niet beter of slechter
Dat hangt af van je persoonlijke voorkeur/smaak en wat je ermee wilt doen
De sampler in de Triton is in principe niet slecht, hij doet niet onder voor andere samplers

Bij een workstation zit alles in een apparaat, dat kan zijn voor- en nadelen hebben
Als je niet perse toetsen hoeft te hebben, kun je ook eens kijken of je een tweedehands Triton Rack kunt vinden
Het is weliswaar de rack-versie van de originele Triton, maar je kunt hem ook beschouwen als een sampler met een ingebouwde synth

Doe es ff rustig aan zeg. Die jongen heeft niet zo'n budget om een high-end workstation te kopen. Trouwens om daar mee te beginnen zou ik nooit aanraden want je bent maanden kwijt om zo'n ding te doorgronden als je niet eens weet wat een LFO is.

Om ergens mee te beginnen is een goed keyboard en dan een computer erbij voor de softe kant een hele goede richting om het in te gaan zoeken. Desnoods pak je een ouwe DX7 of zo.

En van die groove dingetjes zijn leuk, maar voor erbij. Wellicht dat als je meer richting R&B kant op gaat dat zoiets interessant voor je is, voor beats enzo. Maar eerst leren om met je synth om te gaan zou ik zeggen. En door krijgen hoe je het beste zoiets kunt kombineren met nummers schrijven. (dan is een (simpele) software sequencer toch wel het beste om mee te beginnen)
En vanuit daar verder proberen te komen.

Want heren, je kunt zoveel harde waren kopen als je wilt. Maar ermee muziek maken is een tweede.

okay thnx.. workstation is ook wel erg duur voor me
de oberheim ob-12 lijkt me ook wel interesant. ik heb het ob-12 topic op forum al gelezen, maar heeft iemand er ervaring mee en/of valt hij aan te raden. Hij is wel meer uitgebreider dan k-station enzo

uppin

Kaymir

Origineel geplaatst door fuse
. Desnoods pak je een ouwe DX7 of zo.

Uhmm alleen voor het keyboard neem ik aan;)
je kan het die jongen niet aan doen dat als eerste synth te laten kopen..

Origineel geplaatst door EDP

Uhmm alleen voor het keyboard neem ik aan;)
je kan het die jongen niet aan doen dat als eerste synth te laten kopen..

Vergis je niet FM synthese is sterk ondergewaardeerd. Zeker in dit forum. Alhoewel, want de FM7 VSTi vind men ook wel erg fris.
Maar als je er een zooi FX achter 'plakt' kun je met een DX7-II nog zat dingen hoor. En als keyboard bijna niet kapot te krijgen.

Trouwens denk dat een OB-12, AN1x,S30,XP30 of een JP8000 ed. wel interessant zijn om mee te beginnen. Dat zijn toch meestal de middelklassers van de grote merken die erg veel verkocht worden. Vooral voor mensen die in een bandje spelen en gewoon van alles en nog wat bak nodig hebben. Voor de gemiddelde synthpurist ontzettend saai, maar IMHO ideaal voor de beginnert.

Origineel geplaatst door fuse

Vergis je niet FM synthese is sterk ondergewaardeerd. Zeker in dit forum. Alhoewel, want de FM7 VSTi vind men ook wel erg fris.
Maar als je er een zooi FX achter 'plakt' kun je met een DX7-II nog zat dingen hoor. En als keyboard bijna niet kapot te krijgen.

Trouwens denk dat een OB-12, AN1x,S30,XP30 of een JP8000 ed. wel interessant zijn om mee te beginnen. Dat zijn toch meestal de middelklassers van de grote merken die erg veel verkocht worden. Vooral voor mensen die in een bandje spelen en gewoon van alles en nog wat bak nodig hebben. Voor de gemiddelde synthpurist ontzettend saai, maar IMHO ideaal voor de beginnert.

nee je begrijpt me verkeerd
ik denk dat ik de grootste FM freak op aarde ben ik bedoel dat ding is niet te programmeren voor een gevordende laat staan een beginner

FM rouleert namelijk aan alle kanten

Back