Verandering van spijs...

Gnn

A D# F# E
Ik zie hier niet echt veel "progressive metal" voorbij komen, en daar wil ik even verandering in brengen :duivels:

Met mijn band, Overhaul, heb ik recentelijk onze eerste demo 'Daybreak' opgenomen. Wij hebben allemaal nog nooit echt iets opgenomen, dus het was even zoeken (en een flinke klus) maar het is gelukt. Zelf zijn we heel tevreden over het resultaat, maar ook zeer benieuwd naar commentaar en tips van "pro's" (that would be you) :engel:

http://youtu.be/mURbuGpq-H8

Ter info: het gaat hier om een instrumentaal nummer, dat grotendeels de functie van een klassieke Overture vervult in een groter concept (dat we ooit nog eens moeten opnemen). Het is geschreven door de gitarist van Overhaul en mijzelf. De hele opname is multi-track opgenomen, waarbij in één weekend de drums, bas en het grootste deel van de gitaar is opgenomen. Toetsen zijn later ingespeeld (dat kan thuis, hea, gaat niet zo hard). Ik heb vervolgens alle beste takes uitgezocht en zelf de hele boel in elkaar gemixt. Met, als kers op de slagroom, een filmpje. :D
Gear: de synths zijn een Kurzweil PC3x en een Nord Rack 2x (aangestuurd door de Kurz). Alles is opgenomen met Reaper via een Mackie Onyx 1640i 16/16 Firewire mixer.

Laat maar weten wat jullie ervan vinden!

eigenlijk wel helemaal prima de luxe.
ik vind alleen, maar dat is persoonlijk, dat de piano een nogal overheersende rol speeld.
ik zou dat grotendeels vervangen door een hammond oid..
:mega:

Muzikaal zit het goed in elkaar vind ik. Leuk filmpje ook.
De mix vind ik persoonlijk een beetje braafjes, zou wat dikker en vetter kunnen.
Gitaar is wat dof, drums kunnen ook een stuk steviger. basgitaar vind ik dan wel weer heel goed klinken.

de mix is natuurlijk wel nogal een kwestie van smaak, ik zou zeggen gebruik je oren en hoe vind je het zelf klinken?

het hoeft niet altijd te beuken......

ik vond het eigenlijk wel prima zo.

:koffie:

Drums steviger maken kan op erg veel manieren.
Het is uiteraard niet ongebruikelijk om de drum hits er boven op te layeren met drumagog bijvoorbeeld.
Maar dat is al snel erg nep, daar moet je erg mee op passen dus ook.
Ik denk dat wat simpele buizen saturatie, of een lichte mengtafel gain de snare wat voller zou kunnen maken. Misschien de gate op de snare iets 'losser' of 'vergevender' instellen. Ik weet niet wat je voor tools hebt verder, maar het kan in principe ook met plugins, ik ben persoonlijk fan van een combi.
Overigens als je dat niet wilt, hoef je het natuurlijk niet helemaal op te blazen tot een geluidsmuur, maar een lichte bewerking van de drums kan het geheel wat steviger maken denk ik.

Laatst gewijzigd:
Niet slecht hoor voor een eerste opname! Constructieve kritiek: ik ben niet zo kapot van de snare sound... de toetsen mogen wat beter geequalised en de balans qua vollumes kan wel wat beter. Ik kan wel allerlij tips geven maar de beste is toch: oefening baart kunst.

als je de drums 2 a´3 db harder zet, of de rest2 a´ 3 db zachter, dan ben je er wel qua mix.

en er lijkt nogal veel compressie op het eindsignaal te zitten, dat kan wel een onsje of twee minder....:D

:peukie:

ow ja, en laat die gasten hierboven maar lekker uit hun nek lullen, die hebben kennelijk nog nooit een echte band gemixed...

En jij hebt veel metal bands opgenomen en gemixt?
Ik probeer constructief deze meneer te helpen met het mixen van zijn nummer, hij vraagt hier ook om.
Hij zegt, hij heeft gates in plaats, ik vind de sustain van de drums nogal afgekapt worden, dit kan door een gate komen.
Als je hier geen feedback meer kan geven waar is het dan een forum voor?
Meestal is een simpele decibel boost op 'drums' (wat meerdere sporen zijn) en 'de rest' niet bepaald een goeie mix strategie.

3dB lijkt me beetje veel :) De snare sound kan ik gelukkig veel aanpassen: we hebben de snare met 2 mics opgenomen (een van boven en een van onder) en kunnen dus mooi schuiven tussen het "trommelige" geluid en het "snaren" geluid.
Teveel compressie op de eindmix zou wel kunnen: daar zit een best felle NY compressor. De gates op de drums zijn hier en daar misschien ook wel erg scherp.

Anyways: bedankt voor de tips! Dit neem ik sowieso mee naar de volgende demo's :mega:

ik vind de snare wat droogjes. misschien een klein galmpie en een tikkie harder?
af en toe is de gitarist te snel of de drummer te langzaam in een paar stukken, dat vind ik een beetje zonde.
als je die lekkere roffels stukken gebruikt, moeten ze wel snaarstrak zijn voor impact:)
overal is t net niet helemaal dik in je kanes. experimenteer er gewoon lekker mee. Dit soort muziek is wel retemoeilijk om goed te mixen. je moet keuzes maken, niet alles kan even belangrijk zijn. Als losse elementen echt goed hun eigen plekkie krijgen in de mix hoeven ze ook minder hard te staan.
zit verder goe din elkaar hoor :)

gewoon, mic onder en boven de snare, wel goed afgeschemd van andere dingen zodat de overspraak minimaal is, en als je drums opneemt , dan zijn de fazeknopjes op je mixer onontbeerlljk.
en de plaatsing van je mics, een cm meer naar links of rechts kan een wereld van verschil maken.
maar wat ik de hele tijd al probeer te zeggen, mixen en opnemen is iets wat je met jaaaaren ervaring alleen fatsoenlijk voor mekaar kan krijgen, je hebt dus nog een lange weg te gaan.....:D
maar in dat kader gezien is wat jullie hebben opgenomen helemaal niet slecht.
en het snaregeluid, ach ja, dat is waar de meeste mensen mee aankomen als ze het zelf ook niet zo goed weten...., dan denk ik altijd, en de rest van de trommels dan?

:koffie:

Hoe je je kit micced, hoe je je drumstel neerzet, de hoogte van je bekkens in verhouding met je trommels, waar je het drumstel in de ruimte plaatst, tuning is ook erg belangrijk. maar dit is niet iets waar je nu nog veel mee kan, of je moet het opnieuw op willen nemen.
Heb je de gitaar al gefiltert? Kan ook helpen.
Het snare geluid is in mijn mening samen met de kick toch wel het belangrijkste geluid uit de drumkit, aangezien je daar de beats op slaat, toms worden meestal geen complete ritmes uit geslagen, maar fills.
Toms vind ik vaak door overheads goed te plaatsen al prima klinken, wat natuurlijker.
2 mics voor de snare is inderdaad ook een goeie. Los daarvan maakt het ook een enorm verschil hoe je drummer speelt, als je drummer grotendeels in het midden van de snare slaat krijg je een vollere toon dan als hij all over the place de trommels raakt. Maarja, jij hebt je drums al opgenomen nu, dus voor dit project heb je niets aan deze informatie. Misschien voor volgende opnames. Drums opnemen is eindeloze trial en error, vooral met metal muziek.
Anderzijds kan je met wat je nu hebt opgenomen als bron alsnog een wat stevigere sound krijgen, als je dat wilt.
Je zou kunnen kijken naar parallelle compressie van de drums, en dan het liefst alleen de trommels, niet de bekkens.

Laatst gewijzigd:
Tips voor volgende opnames zijn ook meer dan welkom!

Met parallelle compressie bedoel je op elke trommel een eigen compressor? Want dat heb ik namelijk al gedaan. Moet ik dan iets meer compressen, zodat de trommels iets harder kunnen?

Drums door Moogerfooger MF-101 halen en aardig oversturen geef bij mij altijd lekker resultaat. Vooral als je de partijen stuk voor stuk door dat ding haalt en ook als geheel, en die partijen door elkaar mixen.

Kan je ook lekker in de breaks met de cutoff klooien!

als je wat meer dynamiek wil halen dan kan het lowcutten van de apparte sporen erg helpen.

Om drums steviger te maken kun je ze stevig compressen maar dan wel met het orinele signaal mixen (new york compression).

Als je het echt goed wilt aanpakken process je de transients niet en plak je die weer aan het heel gecompreste signaal.

En een electronische drumkit layeren geeft heel veel body en impact. (Met kicks word dit vaak gedaan)

Subtiele distortion werkt vaak ook goed. (bv het filter van de MS20 staat daar bekend om. je haalt alleen het signaal er doorheen. je filtert voor de rest niets.)

Neem aub alles wel onbewerk op. gates en compressie kun je later inschakelen.
Met uitzondering van een limiting. Om te zorgen dat je je DAC niet overstuurd.

Back