In welke mate de 'Main Synth'/drop sidechainen

twanbeatz

Skills
Forumleden,

Ik kan moeilijk de balans vinden in de mate waarin ik mijn drops (dus de main synth, lead) sidechain. Ik heb namelijk heel vaak dat wanneer ik side chain, de energie/kracht uit mijn synth gaat. Als ik niet sidechained, merk ik weer dat je kick niet goed door de mix komt. Ik heb inmiddels al wat alternatieve manieren geprobeerd om te sidechainen, zoals met de Volume Shaper van de Cable Guys, maar dit verhielp het 'probleem' niet echt.

Nu las ik laatst wat over multiband sidechaining, waar je dus alleen bepaald frequenties sidechained. Is dit misschien een oplossing voor mij? Heeft iemand hier ervaring mee? Of zouden jullie dit niet aanraden?

Ik maak Progressive House. Ik heb zo snel even geen stukje om het probleem te laten horen.

De meeste energie van de kick zit n het laag (uiteraard). De meeste energie van je lead zit in het midden. met een multiband of grafische of parametrisch of zelf een simple shelving/boosting eq kun je een hoop verbeteren.

Ik wat voor je gegoogled (ik neem aan dat je met een DAW werkt, geen hardware:

Met logic: http://www.logicprohelp.com/forum/viewtopic.php?t=18921
http://audio.tutsplus.com/tutorials/production/how-to-use-frequency-dependent-side-chaining/
en zo staan er nog wel een paar honderd op het web

Vengeance multiband sidechain doet exact wat je wil, ik heb hem ook nog eens te koop, mail maar als je interesse hebt.

wat je ook kan proberen is een highpass filter laten envelope triggeren door je kick
dan heb je sidechain eq ipv compressie
met multiband compressie kan het ook natuurlijk, wat in feite niet heel veel anders is

Wat ook een manier is:
Het signaal splitten, zodat je op het ene kanaal de lage frequenties laat uitkomen (eventueel mono) met daarop een sidechain.
Daarnaast op het andere kanaal de midden en hogere frequenties uit laten komen (eventueel stereo), waar je dan geen sidechain op los laat.

Bedankt! Ik zal het eens gaan proberen. Denken jullie dat de Blasterjaxx ook gebruiken maken van multiband compression? Hun kicks komen zo goed door de mix, dat terwijl de main synth erg hard blijft!!

in veel van die dingen staat de kick ook vrij
de sounds die wel op de tel zitten, zitten de kick ook niet zo erg in de weg qua frequentie
als je een kick massiv wil hebben moet je m hard zetten en niet zoveel wegdrukken met andere sounds
de energie van die leadsounds in die voorbeelden zit m ook niet ih laag
dat zijn gewoon vervelende sounds die vervelend getimed zijn :D
en zo'n eentonig basje dr bij op de tel wil ook wel helpen hehe

Bedankt voor je reactie. Ik ga er mee aan de slag. Het gene wat ik me ook afvraag, is hoe deze tracks zo hard afgemixt worden. Je ziet aan de waveforms van de tracks dat ze 'clippen' als er geen limiter op zou zitten. Toch klinkt het hard, en niet distorted. Als mijn kicks te hard staan, en er gaat een limiter over heen, dan blijft er niets meer van de punch over. Weet iemand hoe dat komt?

Back